ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.03.2011, 7:44
تشییع جنازه در رژیم پلیسی



گزارش مشروح کلمه از تشییع جنازه نیمه تمام و تدفین پلیسی پیکر میراسماعیل موسوی

قرار بر این بود که مراسم تشییع پیکر مرحوم حاج میر اسماعیل موسوی پدر مهندس میر حسین موسوی صبح امروز با حضور خانواده ایشان و مردم برگزارشود.

به گزارش خبرنگار کلمه، نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین لباس شخصی ها از نخستین ساعات بامداد امروز با حضور در خیابان پانزده خرداد و خیابان ها و کوچه های اطراف در محله درخونگاه واقع در محله بازار در جنوب تهران به محاصره منطقه و کنترل ترددها مبادرت ورزیدند.

از ساعت ۸ صبح خیابان پانزده خرداد از تقاطع گلوبندک و ابوسعید توسط نیروهای انتظامی مسدود شده و مشایعت کنندگان امکان نزدیک شدن به منزل مرحوم موسوی را با خودرو شخصی نداشتند.

در گزارشی دیگر نیز همسایه ها خبر از ورود نیروهای امنیتی به منازل اطراف و استقرار بر پشت بام ها دادند تا رفت و آمد مردم را تحت نظر گرفته و از آن ها فیلم برداری کنند.

فیلمبرداری از شرکت کنندگان در مراسم تشییع و تدفین یاد آور مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله مرحوم منتظری است که در دو طرف خیابان های اطراف حرم نیروهای لباس شخصی از مردم فیلم برداری می کردند.

از شب گذشته و پس از اعلام خبر مراسم تشییع پیکر فضای امنیتی و پلیسی بر منطقه ی مسکونی آن مرحوم حاکم شد اما با وجود جو پلیسی و انتظامی منطقه و همچنین عدم اطلاع رسانی کافی و تعطیلات نوروزی، هزاران نفر از مردم و علاقمندان به خاندان موسوی با حضور در منزل مرحوم میر اسماعیل موسوی و کوچه های اطراف به قرائت فاتحه و ذکر صلوات پرداختند.

به گفته ی ناظران تعدای از زندانیان سیاسی که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شده بودند در این مراسم حضور داشتند همچنین دکتر قاسم زاده داماد ایت الله العظمی موسوی اردبیلی با حضور در منزل مرحوم موسوی از طرف این مرجع تقلید به بازماندگان تسلیت گفت و به نمایندگی از ایشان در مراسم شرکت کرد.

ساعت ۹ صبح پیکر مرحوم میر اسماعیل موسوی از منزل خارج و بردوش مردم وفادار به این خانواده تشییع شد. اما به محض عبور جمعیت از کوچه شهید اکبر نژاد و ورود آن ها به خیابان ۱۵خرداد، صد ها تن از ماموران انتظامی و امنیتی با هجوم به مشایعت کنندگان پیکر را از دست مردم خارج و به طرز غیر مودبانه و با پرخاش گری داخل امبولانس گذاشتند امبولانس را از محل خارج کردند.

نکته ی قابل توجه برای حاضرین این بود که با وجود آنکه اکثر مشایعت کنندگان ذکر لا اله الله را سر می دادند و برخی از همسایگان آن مرحوم ومعتمدین محل قصد داشتند با ذکر مصیبت اهل بیت (ع) واشاره به سوابق مرحوم یاد وخاطره او را گرامی بدارند ماموران امنیتی برخورد کرده ومانع از انجام امور متداول مذهبی شدند.

به گفته ی یکی از شرکت کنندگان، مشایعت کنندگانی که قصد داشتند مسافت بیشتری را همراه جنازه در خیابان ۱۵ خرداد طی کنند و به محض ربودن پیکر مرحوم موسوی با سردادن شعار یا حسین میرحسین مخالفت خود را با این اقدام ماموران امنیتی ابراز کردند.

ماموران امنیتی که از انبوه جمعیت و احتمال گسترش دامنه آن حضور مردم، وحشت زده بودند با کسانی که شعار یا حسین میر حسین را سر داده بودند برخورد و در این میان تعدادی را دستگیر و تعدادی را نیز مورد ضرب وشتم شدید قرار دادند.

به گفته ی ناظران در این میان حاج میرحسن موسوی پدر شهید سید علی موسوی که رفتار ماموران را با مردم نمی توانست قبول کند زبان به اعتراض گشود که بلافاصله دستگیر و به محل نامعلومی انتقال داده شد.

از سوی دیگر جواد سلیمی داماد مهندس موسوی و برادر ۳ شهید هم مورد ضرب وشتم ماموران قرار گرفت و به همراه تعداد دیگری از منسوبین و نوه های مرحوم میر اسماعیل موسوی و مردم بازداشت شد که پس از چند ساعت آزاد شدند.

با نیمه تمام ماندن مراسم در محله درخونگاه مشایعت کنندگان به طرف بهشت زهرا حرکت کردند که در طول مسیر اتوبوس ها و خودروهای شخصی توسط گردان های موتور سوار نیروهای پلیسی امنیتی و لباس شخصی ها اسکورت می شد.

از دیگر سو بسیاری از مردم که نتوانسته بودند در مراسم تشییع شرکت کنند خود را به غسالخانه رسانده بودند لذا در بهشت زهرا پس از انتقال پیکر مرحوم موسوی به غسالخانه و انجام مراسم تغسیل و تکفیت، ماموران امنیتی مانع انتقال پیکر برای ادای نماز میت در سالن عمومی شدند.

تا آنجا که پرسنل سازمان بهشت زهرا از فضای امنیتی حاکم بر محل و نحوه برخورد ماموران متعجب و دچار بهت و حیرت بودند.

بر اساس مشاهده ها، صدها تن از مردمی که بی اطلاع از تشییع پیکر مرحوم موسوی برای دفن اموات خود به بهشت زهرا آمده بودند با مشاهده فضای نظامی و امنیتی و اطلاع از مراسم ضمن اظهار همدردی با بازماندگان برای شرکت در این مراسم اظهار تمایل کردند که ماموران اجازه حضور به انها را ندادند.

از آنجا که هر لحظه بر خیل حاضران افزوده می شد، سرانجام در یک محل کنترل شده و کوچک که فقط گنجایش ۱۰۰ نفر جمعیت داشت و درب های آن را با غل و زنجیر بسته بودند نماز میت برگزار گردید و اجازه ندادند عزاداران حاضر بر پیکر مرحوم موسوی نماز گزارند.

در این بین حضور پر شمار چهره های مختلف سیاسی دانشگاهی وزرای سابق نمایندگان قبلی مجلس روزنامه نگاران و دانشجویان چشم گیر بود. همچنین خانواده ها و فرزندان تعدادی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این مراسم حاضر بودند.

پس از برگزاری نماز نیز ماموران به هنگام انتقال جنازه به مردم حمله کردند که برخورد بی ادبانه و پرخاشگرانه ماموران مورد انتقاد دکتر علی شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت قرار گرفت و یکی از ماموران قوی هیکل و عالی رتبه امنیتی وی را مورد ضرب و شتم قرار داد که موجب جراحت و خون ریزی در صورت و دهان ایشان شد. در این میان تعداد دیگری از مردم نیز دستگیر شدند.

پس از اقامه نماز به نحوی که در گزارش آمد از تحویل پیکر مرحوم حاج میر اسماعیل موسوی به خانواده ممانعت بعمل آمد و با انتقال وی به یک امبولانس از درب دیگر و به دور از چشم مردم در انتظار به سمت قطعه ۹ بهشت زهرا حرکت داده شد.

پیکر مرحوم حاج میر اسماعیل موسوی در کنار نوه شهیدش سید علی موسوی که در عاشورای سال۸۸ مظلومانه به شهادت رسید به خاک سپرده شد.

عزاداران شرکت کننده در این مراسم می گویند قطعه ۹ از ساعت ها قبل توسط نیروهای انتظامی و امنیتی و لباس شخصی ها در محاصره کامل درآمده بود.

با ورود جنازه مراسم تدفین به سرعت انجام و از مردم خواسته شد سریعا و پس از ذکر مختصری مصیبت اهل بیت (ع) که توسط یکی از مداحان خوانده شد محل را ترک کنند.

خبرها حاکی از آن است که هم اکنون گارد ویژه در ۲ طرف خیابان ۱۵ خراد مستقر هستند و ابتدا و انتهای ۱۵ خرداد شرقی را به وسیله ی گارد بسته اند.

تعدادی ون پلیس، موتورهای پرشی، رونیزهای اطلاعات و ماشین های گشت در محل حاضر شده اند، گمان می رود نگرانی این افراد از آن است که پس از بازگشت بیت موسوی جمعیت عزادار به محل برای تسلیت به خانواده بیایند.

حاشیه‌ها:

* حضور انبوه مردم با وجود زمان کوتاه و امکانات محدود اطلاع رسانی و تهدیات زیاد و دستگیری ها قابل ستایش بود.

* در بخش هایی از مراسم مردم و بویژه بانوان با سردادن شعار یا حسین میرحسین مراتب تکریم خود را نسبت به مهندس موسوی و حمایت از او اعلام می کردند که با واکنش شدید ماموران مواجه شد و به دستگیری چند تن از آنان در خیابان ۱۵خرداد و بهشت زهرا انجامید. ماموران مرد یکی از بانوان دستگیر شده در بهشت زهرا را مورد ضرب و شتم قرار دادند این در حالی است که تعدای از ماموران زن نیز در بین مردم بودند.

*فضای امنیتی حاکم بر خیابان ۱۵ خرداد، محله درخوتگاه و بهشت زهرا به گونه ای بود که تعداد زیادی از معاونین وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و پلیس امنیت و سایر مدیران سطوح میانی در محل حضور داشتند و به اصطلاح امنیت مراسم را زیر نظر داشتند.

*تعدای از ماموران ارشد حاضر در محل با استفاده از عینک دودی و ماسک صورت خود را پوشانده بودند

*یکی از همسایگان مرحوم حاج میر اسماعیل موسوی با صدای بلند گفت: خدا شاهد است که او مرد خیری بود هیچکس جز خیر از این مرحوم چیزی ندید. من شهادت می دهم که ایشان ۵۰۰ خانواده را تحت حمایت مالی خود قرار داده بود و کمتر کسی این موضوع را می داند مرحوم نزدیک به ۶۰ سال در این محله سکونت کرد و جز ادب اخلاق و بزرگوتری چیز دیگری از مرحوم ندید.





بازداشت حجت الاسلام نوراللهیان

تحول سبز: حجت الاسلام نوراللهیان مشاور امور روحانیون ستاد میرحسین موسوی صبح امروز در منزل پدر مرحوم میرحسین بازداشت شد.

به گزارش تحول سبز، حجت الاسلام و المسلمین نوراللهیان مشاور امور روحانیون ستاد میرحسین موسوی از اعضای سابق بیت رهبری و برادر دو شهید صبح امروز که برای عرض تسلیت و حضور در مراسم تشییع و تدفین حاج میر اسماعیل موسوی در منزل ایشان حضور یافته بود توسط مامورین امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

گزارش رسیده حاکیست مامورین امنیتی هنگام بازداشت ایشان در منزل پدر میر حسین موسوی در حضور جمع حاضر نسبت به این روحانی برخورد بسیار تند و خشنی را داشته اند.


بهشت زهرای تهران در محاصره نیروهای امنیتی

تحول سبز: بهشت زهرای تهران در محاصره مامورین امنیتی و گارد ویژه در آمده است

به گزارش خبرنگار تحول سبز، نیرو های امنیتی و گارد ویژه در داخل و اطراف بهشت زهرای تهران مستقر شده و ورود مردم به داخل بهشت زهرا نیز با کنترل و سخت گیری آنها مواجه شده و از ورود برخی خانواده ها نیز ممانعت به عمل می آید.

گزارش رسیده حاکیست در مسیر خروجی تهران به سمت بهشت زهرا تردد ماشین های حامل نیروهای گارد ویژه همچنان ادامه داشته و فضای امنیتی شدیدی نیز در بهشت زهرا خصوصا در اطراف قطعه نهم محل دفن پدر میر حسین موسوی ایجاد شده است.

این در حالیست که صبح امروز مراسم تشییع پیکر مرحوم میر اسماعیل موسوی در مقابل منزلش با هتک حرمت و مضروب کردن مردم مردم توسط نیروهای امنیتی نیمه تمام مانده بود.


با حضور پلیس ضد شورش و لباس‌شخصی‌ها، بهشت زهرا به حال نیمه‌تعطیل درآمد

گزارش‌های رسیده از بهشت زهرای تهران، حاکی از آن است که پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی حضور پررنگی دارند و فضای سنگین امنیتی، بهشت زهرا را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده است.

به گزارش خبرنگاران کلمه، در حالی که جنازه میر اسماعیل موسوی، پدر میرحسین، برای تدفین به بهشت زهرای تهران منتقل شده، مسیرهای خروجی تهران به سمت بهشت زهرا، مملو از نیروهای امنیتی، خودروهای پلیس و نیروهای گارد ویژه است که در مواردی به بازرسی خودروهای در حال عبور می‌پردازند، شماره آنها را یادداشت و یا آنها را توقیف می‌کنند.

این گزارش همچنین حاکی است در حالی که روزهای پنجشنبه به طور معمول شلوغ‌ترین روزها در بهشت زهرا است، پلیس و نیروهای امنیتی از ورود اکثر خودروها به محوطه بهشت زهرا ممانعت می‌کنند، با مردمی که قصد حضور در اطراف قطعه ۹ را دارند رفتارهای تند و زننده‌ای دارند و قبرستان بزرگ تهران را در زمان تشییع و تدفین پیکر پدر میرحسین موسوی به حال نیمه‌تعطیل درآورده‌اند.

همچنین گزارش شده که در محدوده جنوبی بهشت زهرا، تعداد قابل توجهی نیروهای ضد شورش و همچنین ماموران لباس شخصی حضور دارند و بعضی افراد حاضر در بهشت زهرا را به داخل خودروهای ون مستقر در محل می‌برند و مورد بازجویی قرار می‌دهند.

صبح امروز هم مراسم تشییع پیکر مرحوم میر اسماعیل موسوی پس از ضرب و شتم مردم توسط نیروهای امنیتی، نیمه‌تمام ماند.



بازداشت علی شکوری راد

تحول سبز: بازداشت علی شکوری راد در مراسم تشییع پیکر پدر مهندس میر حسین موسوی

به گزارش تحول سبز، علی شکوری راد از اعضای جبهه مشارکت صبح امروز پس از حضور در مراسم تشییعع پیکر میر اسماعیل موسوی و عرض تسلیت خرمت خانواده آن مرحوم مامورین امنیتی به دلایل نامعلومی ایشان را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کرده اند.

گفتنی ست، صبح امروز در مراسم تشییع پیکر مهندس موسوی جمعی از حاضرین توسط مامورین امنیتی بازداشت شده و روانه بازداشتگاه شده اند.