ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.03.2011, 15:10
پیشروی بدون توقف مخالفان قذافی به سوی ترابلس

ایران امروز: شهرهای ساحلی لیبی یکی پس از دیگری به تصرف مخالفان قذافی درمی‌آید. پس از اجدابیه و بریقه، ظهر یکشنبه بندر نفتی «راس لانوف» نیز به تصرف مخالفان درآمد و گزارش‌ها حاکی است که نیروهای وفادار به قذافی در حال عقب‌نشینی از شهر «سیرت» هستند.

به نظر می‌رسد پیشروی مخالفان قذافی متوقف شدنی نیست. با پوشش هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی، شهرهای ساحلی لیبی یکی پس از دیگری به دست مخالفان قدافی می‌افتد. شبکه خبری انگلیسی زبان بی بی سی ظهر یکشنبه خبر داد که بندر نفتی «راس لانوف» به کنترل انقلابیون درآمده است.

«راس لانوف» در ۱۲۰ کیلومتری غرب بریقه واقع شده و نیروهای سرهنگ قذافی در ۱۲ مارس، پس از چندین روز بمباران شهر، آن را از دست مخالفان خارج کرده بودند. فاصله اجدابیه که روز گذشته به تصرف مخالفان درآمد تا راس لانوف ۲۱۰ کیلومتر است.

براساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، مخالفان پس از تصرف راس لانوف تا «بن جواد» نیز که در ۱۲ کلیومتری غرب راس لانوف واقع است، پیشروی کرده‌اند. «سمیر نجا»، یک مقام مخالفان گفته است که سربازان قذافی در حال عقب‌نشینی به سوی سیرت هستند.

«سیرت»، شهر بعدی در مسیر پیشروی مخالفان به سوی ترابلس است. این شهر زادگاه سرهنگ قذافی است و توسط نیروهای وی کنترل می شود. نیروهای قذافی در حال عقب‌نشینی از شهرهای اجدابیه، ‌بریقه و راس لانوف به سوی «سیرت» هستند. آخرین گزارش‌ها حاکی است که سربازان قذافی این شهر را نیز ترک می‌گویند. اگر «سیرت» به دست مخالفان بیافتند، پیروزی تعیین‌کننده‌ای به نفع آنها خواهد بود.

در همین حال به عنوان راهی برای خروج از بحران و پایان جنگ در لیبی، فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا، از طرحی برای تبعید سرهنگ قذافی سخن گفته است.

فراتینی روز یکشنبه به روزنامه ایتالیایی لا ریپوبلیکا گفت، ایتالیا طرحی دارد و باید دید که می‌تواند پیشنهاد مشترک ایتالیا - آلمان شود یا نه. براساس طرح فراتینی، زیر نظر سازمان ملل آتش‌بس در لیبی برقرار می شود و سرهنگ قذافی به تبعید می‌رود. وزير خارجه ايتاليا همچنين گفت که اتحاديه آفريقا در حال تشويق قذافی برای استعفا است.

فراتینی پیشنهاد خود را روز سه شنبه در کنفرانس بین‌المللی لیبی که در لندن برگزار می‌شود، مطرح خواهد کرد. در این کنفرانس بیش از ۳۵ کشور شرکت خواهند کرد.