ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.03.2011, 20:49
مخالفان قذافی در تدارک پیشروی به سوی ترابلس

ایران امروز: در پی تصرف شهر اجدابیه توسط مخالفان قذافی، آنها اعلام کرده‌اند که در تدارک تصرف دیگر شهرهای ساحلی لیبی و پیشروی به سوی ترابلس، پایگاه اصلی سرهنگ قذافی هستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، فرماندهی مخالفان قذافی شامگاه روز شنبه از یک چرخش در روند جنگ داخلی لیبی خبر داد. یک سخنگوی «واحدهای ۱۷ فوریه» - نامی که مخالفان نظامی قذافی بر خود نهاده‌اند - شامگاه شنبه ۲۶ مارس در یک کنفرانس مطبوعاتی در بنغازی اعلام کرد، نسیم تغییر وزیدن گرفته و اکنون دیگر نمی‌توان آن را متوقف کرد.

ساعاتی پیش از آن مخالفان قدافی شهر مهم اجدابیه را از دست نیروهای قذافی خارج کردند. این شهر استراتژیک که ۳۰ هزار جمعیت دارد، چندین روز بود که در محاصره تانک‌های نیروهای قذافی قرار داشت. با آزادی اجدابیه هزاران نفر از ساکنان شهر که به بنغازی فرار کرده بودند به شهر خود باز گشتند.

کنفرانس مطبوعاتی در پی تصرف شهر اجدابیه برگزار شد. سخنگوی «واحدهای ۱۷ فوریه» اعلام کرد که بزودی کنفرانس مطبوعاتی مشابهی، این بار در ترابلس، پایتخت لیبی آزادشده برگزار خواهند کرد.

رهبران مخالفان اعلام کردند که پیشروی آنها دیگر متوقف‌شدنی نیست و شهرهای دیگر لیبی یکی پس از دیگری از دست نیروهای قذافی خارج خواهد شد.

تصرف شهر اجدابیه، نخستین نشانه‌ی تاثیر حملات ائتلاف بین‌المللی در تغییر تناسب قوا در جنگ داخلی لیبی به سود مخالفان قذافی است. رهبران مخالفان و نیز کشورهای غربی می‌گویند بدون حملات هدفمند نیروهای بین‌المللی علیه نیروی هوایی و واحدهای زرهی و تانک‌های قذافی دستیابی به چنین موفقیتی امکانپذیر نبود. علاوه براین، جلوگیری از پیشروی نیروهای قذافی به بنغازی از یک حمام خون جدی در این شهر جلوگیری کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در واکنش به آزادسازی شهر اجدابیه، از یک «پیشرفت مهم» سخن گفت. اوباما پیشرفت «ماموریت لیبی» را خوب توصیف کرد.

مخالفان قذافی تاکید کردند حمایت از آنها در روزهای آینده، حتی در صورت لزوم در هفته‌های آینده باید ادامه پیدا کند. بدون این حمایت‌های هوایی آنها قادر به حفظ مواضع خود نبودند.

نیروهای وفادار قذافی خروج از اجدابیه را اقدامی «تاکتیکی» توصیف کرده‌اند. جانشین وزیر دفاع قدافی روز شنبه بار دیگر گفت، نیروهای خارجی در مناقشه داخلی لیبی دخالت کرده و سعی دارند لیبی را به یک جنگ داخلی بکشانند.


تدارک حمله به ترابلس

سخنگوی واحدهای نظامی مخالفان قذافی در کنفرانس مطبوعاتی عصر شنبه اعلام کرد که آنها در روزهای آینده و یا هفته‌ی آینده پیشروی به سوی ترابلس را آغاز خواهند کرد. در مسیر ترابلس شهرهای زیادی قرار دارند که در آنها نیز همانند اجدابیه درگیری شدیدی میان مخالفان و نیروهای قذافی پیش‌بینی می‌شود.