ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.03.2011, 17:31
دولت ایران از سانحه فوکوشیما درس نگرفته است

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
سانحۀ اتمی در فوکوشیما و ضرورت بازاندیشی
درباره استفاده از انرژی هسته‌ای در ایران


اکنون دو هفته از رخداد زلزله و سونامی در یازدهم مارس ۲۰۱۱ در ژاپن و در پی آن سانحه در نیروگاه‌های اتمی در فوکوشیما سپری شده است، امّا هنوز نشانه‌ای از غلبه بر آن و کنترل کنش و واکنش‌های درون نیروگاه به چشم نمی‌خورد. هر لحظه بیم آن می‌رود که این حادثه به یک فاجعه بزرگ اتمی دیگر بیانجامد.

طبیعی است که بروز این سانحه در کشوری چون ژاپن که در قلۀ فناوری امروزی قرار دارد و از فرهنگ کیفیت‌پردازی و ایمنی بسیار پیشرفته برخوردار است، در رویکرد جهان به نیروگاه‌های هسته‌ای برای تهیۀ برق اثرات شگرف بر جای گذارد. هم اکنون بسیاری از کشور‌های جهان از جمله آلمان، سویس، ایتالیا و حتی فرانسه و چین اعلام کرده‌اند که سیاست تهیه برق هسته‌ای خود را به درجاتی مختلف مورد بازبینی قرار می‌دهند. به نظر می‌آید که که فاجعۀ فوکوشیما روند باز اندیشی در مورد این فنآوری را شتابان کرده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران اما از این رخداد درسی نگرفته است. آقای احمدی‌نژاد در واکنش به نگرانی‌ها در مورد ایمنی تاسیسیات هسته‌ای ایران، با ادعاهای بی‌اساس اعلام می‌کند که نیروگاه بوشهر از نیروگاه‌های ژاپن مدرن‌تر و ایمن‌تر است. اما اگر به شرایط،، مدت زمان ساختن و پرداختن و دست به دست شدن این نیروگاه از یک سو، و مقایسه بین سه کشور ژاپن، ایران و روسیه در زمینه هائی چون درجۀ پیشرفت تکنولوژی، فرهنگ کیفیت‌پردازی، درجۀ وظیفه‌شناسی، دقت در ساماندهی دمکراتیک و نتیجتأ شفاف‌تر روند‌ها و تصمیم گیری‌ها از سوی دیگر، توجه کنیم در می‌یابیم که ادعای آقای احمدی‌نژاد هم چون بسیاری از دیگر دروغ پردازی‌های او افسانه‌ای بیش نیست. افسانه‌پردازی در چنین قلمروئی خطیر، به کاهش حساسیت اجتماعی و در پی آن محتمل‌تر شدن حوادثی مشابه فوکوشیما و عدم آمادگی به هنگام وقوع آن می‌انجامد.

اصرار بر بسط و گسترش تکنولوژی هسته‌ای در کشوری چون ایران که دارای دیگر منابع سرشار انرژی فسیلی و تجدید پذیر است، در شرائطی که اقتصادی بودن آن نیز مورد تردید است، آن هم در موقعیت نامساعد سیاسی و تحریم اقتصادی بین المللی، با مصالح کشور سازگار نیست. مسدود بودن مجاری ارتباطی، امنیتی شدن فضای جامعه و عدم شفافیت در همۀ عرصه‌ها، پاسخگو نبودن دولت و مسئولین در برابر جمهور مردم، و تبدیل فنآوری هسته‌ای به بخشی از سیاست راهبردی حکومت جمهوری اسلامی، مخاطرات کاربرد این فنآوری را برای تامین انرژی به مراتب افزون‌تر می‌کند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران با توجه به درس‌های سانحۀ اتمی در فوکوشیما و خطراتی که از قبل حوادثی چنین متوجه بشریت است، خواستار باز اندیشی در مورد استفاده از تکنولوژی هسته‌ای است و بی‌توجهی دولت جمهوری اسلامی به این واقعیت را برای آینده کشور مخاطره آمیز دانسته و پافشاری بر ادامۀ گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای را در شرائط نامساعد بین‌المللی، منافی منافع و مصالح ملی می‌داند؛ خواهان آزادی اطلاع رسانی و شفافیت در این عرصه است و نیروهای آزادیخواه و دمکرات را دعوت می‌کند که به مخالفت با سیاست اتمی حکومت و ادعاهای دولتمران جمهوری اسلامی برخاسته، خواستار بازاندیشی در مورد استفاده از تکنولوژی هسته‌ای، گسترش بی‌رویه نیروگاه‌های هسته‌ای در این عرصه شوند.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۶ فروردین ۱۳۹۰
۲۶ مارس ۲۰۱۱