ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.03.2011, 7:28
مقر قذافی مورد حمله موشکی قرار گرفته است

بی بی سی: مقام های نیروهای ائتلاف می گویند حمله موشکی به مقر معمر قذافی رهبر لیبی در طرابلس، ساختمان مرکز فرماندهی کنترل را نابود کرده است.

ساختمان آسیب دیده به خبرنگاران مستقر در منطقه نشان داده شده است، اما هنوز از تلفات احتمالی خبری نیست.

این عملیات در حالی انجام می شود که ائتلافی از کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه به حملات خود برای اجرای قطعنامه پرواز ممنوع بر فراز لیبی ادامه می دهند.

سرهنگ قذافی نیز همچنان مشغول نبرد با مخالفان مسلح خود است که از یکماه پیش آغاز شد.

مقام های آمریکایی گفته اند هدف این حملات هوایی نیروهای مسلح و سیستم دفاع هوایی لیبی است نه سرهنگ قذافی.

شامگاه یکشنبه صدای شلیک ضدهوایی و چند انفجار در طرابلس شنیده شد. یکی از خبرنگاران بی بی سی می گوید دود از محلی در نزدیکی باب العزیزیه که مقر نظامی سرهنگ قذافی است، بلند شد.

مقام های لیبی خبرنگاران غربی را به این مقر برده و یک ساختمان سه یا چهار طبقه را که به گفته آنها توسط نیروهای ائتلاف بمباران شده است، نشان داده اند.

یک مقام کشورهای ائتلاف که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که این حمله "توانایی فرماندهی و کنترل" سرهنگ قذافی را نابود کرده است.

پیش از آن دریادار ویلیام گورتنی در وزارت دفاع آمریکا گفت که عملیات نظامی که از روز شنبه آغاز شده "توانایی دفاع هوایی" حکومت لیبی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده است.

وی گفت نیروهایی که به سمت مخالفان مسلح حکومت در حال پیشروی هستند نیز هدف حمله هستند، اما افزود سرهنگ قذافی و محل زندگی او مورد حمله قرار نخواهند گرفت.

با وجود آنکه سرهنگ قذافی اعلام آتش بس کرده، کاخ سفید می گوید که این تعهد او صحت ندارد و حملات حکومت لیبی متوقف نشده است.

در همین حال جنگنده های فرانسوی یکشنبه برای دومین روز پیاپی، به عملیات بر فراز لیبی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع علیه نیروهای سرهنگ قذافی ادامه دادند.

یک سخنگوی ارتش فرانسه گفت که پانزده هواپیما در آسمان لیبی گشت زدند اما از آنجا که با مقاومتی روبرو نشدند آتش نگشودند.

بیش از یکصد موشک کروز تاکنون توسط ناوها و زیردریایی های آمریکا و بریتانیا شلیک شده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است که این کشور به حضور خود در عملیات نظامی علیه نیروهای معمر قذافی ادامه می دهد، اما نقش رهبری ندارد.

وی گفت که اتحادیه عرب مایل است این عملیات تحت هدایت ناتو باشد و اکنون باید راهی یافت که ناتو کنترل و فرماندهی را بر عهده داشته باشد بدون آنکه این ماموریت تحت نام و پرچم ناتو انجام شود.

در همین حال فرانسه گفته است که قطر قصد دارد به زودی چهار هواپیما را برای شرکت در این عملیات گسیل کند.

این اقدام می تواند قطر را اولین کشور عربی کند که نقشی فعال در عملیات علیه نیروهای سرهنگ قذافی بازی می کند. آقای قذافی طی یک ماه اخیر مشغول نبرد با نیروهای مسلح مخالف بوده است.

در روز اول این عملیات، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک و نروژ نیز امکانات نظامی بیشتری ارائه کرده اند.

با این حال به نظر می رسد که دبیر کل اتحادیه عرب از شدت بمباران انتقاد کرده باشد.

عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب گفت: "آنچه در لیبی اتفاق می افتد متفاوت از هدف (قطعنامه) در اعمال منطقه پرواز ممنوع است، و ما خواهان حفاظت از جان غیرنظامیان هستیم و نه بمباران غیرنظامیان بیشتر."

این در حالیست که که شورای امنیت پس از درخواست اتحادیه عرب قطعنامه پرواز ممنوع را تدوین و تصویب کرد.