ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.03.2011, 5:01
حملات سنگین ائتلاف بین‌المللی علیه نیروهای قذافی

آمریکا و بریتانیا روز شنبه بیشتر از یکصد موشک کروز به سوی مواضع ارتش لیبی شلیک کردند و جنگنده های فرانسوی و بریتانیایی به پایگاه های دفاع هوایی و بعضی از یگان های زمینی حمله کردند.

شبکه خبری سی بی اس آمریکا از حمله سه فروند بمب افکن رادارگریز B-2 این کشور به یک پایگاه هوایی اصلی لیبی خبر داد.

این حملات برای وادار کردن حکومت معمر قذافی برای توقف حملات سنگین نظامی علیه مخالفان صورت گرفت.

تلویزیون دولتی لیبی از کشته شدن چهل و هشت نفر در حملات خبر داده است.

پنتاگون می گوید در کل ۲۵ کشتی نظامی کشورهای ائتلاف علیه لیبی، از جمله سه زیردریایی آمریکایی در مدیترانه مستقر شده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا از آسیب شدید به سیستم پدافند هوایی لیبی خبر داد.

تلویزیون دولتی لیبی هم از سرنگون شدن چند هواپیمای جنگنده ناتو بر فراز این کشور خبر داده است. این گزارش از سوی ناتو تایید نشده است.

تلویزیون لیبی همچنین به نقل از ارتش این کشور از کشته شدن حداقل چهل و هشت نفر و مجروح شدن یکصد و پنجاه نفر در حملات روز شنبه خبر داد.

به گفته ارتش لیبی، بخش عمده ای از تلفات زنان، کودکان و افراد مسن هستند. تلویزیون این کشور تصویر عیادت مقام های این کشور از چند مجروح حملات هوایی را نشان داده است.

ائتلاف بین المللی گفته است مواضع ارتش و پایگاه های پدافند هوایی را هدف قرار داده است و گزارش تلویزیون لیبی از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

خبرگزاری رویترز همچنین از شنیده شدن آتش باری توپ های ضدهوایی برفراز طرابلس در طول شب خبر داده است.

حملات ائتلاف بین‌المللی به مواضع قذافی از شب گذشته با ورود جنگنده‌های فرانسوی به آسمان لیبی آغاز و با پیوستن جنگنده های آمریکا, انگلیس, کانادا و ایتالیا ادامه یافت. این حملات در راستای اجرای مواد قطعنامه اخیر شورای امنیت در تایید برقراری منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی صورت می گیرد.

هماهنگی عملیات نظامی بین المللی علیه قذافی در پایگاه نظامی آمریکا در آلمان صورت می گیرد. عملیات نظامی بین المللی علیه اهداف قذافی "سحر اودیسه" نامگذاری شده است.

واکنش قذافی پس از آغاز عملیات

معمر قذافی، رهبر لیبی، ساعتی پس از آغاز عملیات بین‌المللی برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، با توصیف اقدام نظامی غرب به عنوان «دومین جنگ صلیبی»، تهدید کرد که به اهداف نظامی و غیرنظامی در دریای مدیترانه حمله خواهد کرد.

آقای قذافی همچنین تهدید کرد که با گشودن انبارهای سلاح، هوادارانش را مسلح خواهد کرد. او از مردم لیبی خواست که برای "انقلاب" خود را مسلح کنند و بر مقابله با تهاجم "استثمارگران صلیبی" تاکید کرد.

اظهارات معمر قذافی ساعتی پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های فرانسوی با حمله به اهدافی در نزدیکی بنغازی، چندین تانک و خودروی نظامی متعلق به هواداران قذافی را منهدم کردند.

لیبی همچنین اعلام کرد قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت را دیگر به رسمیت نمی شناسد.

در همین حال در شرایطی گزارش‌ها حاکی است که معمر قذافی در اطراف محل اقامت خود، اقدام به برپایی سپر انسانی کرده‌است، تلویزیون دولتی لیبی در گزارشی مدعی شد که در حمله موشکی شماری از غیرنظامیان در اطراف طرابلس زخمی شده‌اند.

اظهار تاسف چین

چین از حمله هوایی و موشکی ائتلاف بین المللی به مواضع ارتش لیبی ابراز تاسف کرده است.

جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد پکن از کاربرد نیروی نظامی در روابط بین المللی مخالف است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد آرامش به زودی به لیبی برگردد و مناقشه گسترش پیدا نکند.

چین یکی از پنج عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی رای نداد.

همزمان، اتحادیه آفریقا خواهان توقف فوری همه حملات در لیبی شده است.

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا هم با انتقاد شدید از غرب، هدف از حمله به لیبی را تسلط بر منابع نفتی این کشور اعلام کرده است.

ژاپن از اقدام نظامی علیه حکومت لیبی حمایت کرده است. دولت این کشور روز یکشنبه از معمر قذافی خواست "تصمیم گیری درست" را انجام دهد.


عملیات مشترک

عملیات مشترک نیروهای بین‌المللی علیه ارتش لیبی پس از آن آغاز شد که نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، پس از پایان نشست بین‌المللی در مورد بحران لیبی در پاریس از پرواز جنگنده‌های غربی بر فراز لیبی با هدف اجرای منطقه پرواز ممنوع مصوب شورای امنیت خبر داد.

آقای سرکوزی اعلام کرده بود که پرواز جنگنده‌ها بر فراز لیبی با هدف جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به قذافی به بنغازی صورت می‌گیرد که همچنان در تصرف مخالفان قرار دارد.

وی تصریح کرده بود که این عملیات که با حمایت فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا و نیز با موافقت اتحادیه عرب در جریان است، در صورتی متوقف می‌شود که معمر قذافی به حملات خود علیه مخالفان پایان دهد.

همزمان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز از مشارکت کشورش در عملیات مشترک کانادا و کشورهای اروپایی در لیبی خبر داد و افزود که آمریکا از توانایی منحصر به فرد خود برای کمک به متحدانش استفاده خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، جمعه شب تهدید کرده بود که در صورتی که قذافی به قطعنامه شورای امنیت عمل نکند، مفاد این قطعنامه از طریق اقدام نظامی اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرده بود که کشورش آماده است تا در قالب ائتلافی بین‌المللی در اقدام نظامی علیه لیبی شرکت کند اما «قصد ندارد نیروی زمینی به خاک لیبی گسیل کند.»


منابع گزارش: بی بی سی، رادیو فردا