ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.03.2011, 19:06
رحیم‌مشایی مامور فروپاشی جنبش سبز است

دیگربان: جریان نوپای «عمار یاسر» در دومین بولتن تحلیلی خود اعلام کرد رحیم‌مشایی مامور ویژه احمدی‌نژاد برای فروپاشی جنبش سبز است، پرونده محمدرضا رحیمی به دستور رهبری مسکوت مانده و هدف هاشمی شورایی کردن «رهبری» است.

این بولتن تحلیلی که اخیرا با عنوان «کجا ایستاده‌ایم؟» در فضای مجازی فارسی زبان منتشر شده به بررسی صف‌بندی داخلی محافظه‌کاران پرداخته و مواضع اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

نویسندگان این بولتن در نخستین بخش از تحلیل خود تلاش کرده‌اند به این سئولات پاسخ دهند: «چه شد که احمدی‌نژاد بعد از انتخابات به یکباره یاد کوروش افتاد و چه شد که حرف از ایرانی‌گری به میان آمد؟ کسی که رهبری در این حد روی او بسته بود که نظر او را به نظر خودش نزدیک‌تر می‌دانست، به یک‌باره منحرف شد؟ چرا احمدی‌نژاد در لبنان و سازمان ملل از کوروش چیزی نگفت؟ مشایی با این حاشیه سازی‌های بی‌حد و حصر و آزار دهنده‌اش چه می‌کند؟ و ماجرا از چه قرار است؟»

این بولتن در مورد رویکرد «ملی گرایانه» احمدی‌نژاد، به محتوای جلسه مهر ماه رئیس دولت دهم با چند عضو خبرگان رهبری اشاره می‌کند و می‌‌نویسد که احمدی‌نژاد در این جلسه درباره این سیاست جدید توضیحاتی ارائه کرده است.

نویسندگان این بولتن در ادامه نوشته‌اند که احمدی‌نژاد و نزدیکانش پس از انتخابات سال گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که جریان راست سنتی در برخورد با مخالفان تاکنون «به گونه‌ای عمل می‌کرده که همواره کاستی‌های دولت‌ها و نظام به حسابش واریز می‌شده است» و آن‌ها قصد دارند که استراتژی جدیدی در برابر مخالفان اتخاذ کنند.

آن‌طور که این بولتن نوشته است احمدی‌نژاد «معتقد است او و برخی جریانات در دولت این امکان را دارند که تحت شرایطی بدنه‌ای که هنوز فتنه‌گران روی آن‌ها حساب باز می‌کنند را هم به زیر پرچم نظام بیاورند و اصلاح‌طلبان را فاقد پایگاه اجتماعی کنند.»

بولتن محراب اندیشه توضیح می‌دهد که «این شاکله طرح‌ریزی احمدی‌نژاد است. در این میان برآیند مشخص و قطعی نقش آفرینی رحیم‌مشایی {برای} حذف اصلاح‌طلبان است.»

نویسندگان این بولتن در ادامه نوشته‌اند: «احمدی‌نژاد به قدری مشایی را قابل اعتماد می‌داند که در این طرح‌ریزی بزرگ به او فرصت بازی کردن در جایگاه این نقش کلیدی را داده است. مشایی عهده دار حاشیه‌سازی است؛ خود او چنین پتانسیلی داشته و دارد و احمدی‌نژاد هم از حاشیه سازی‌های او نگران نیست چون معتقد است این حاشیه سازی‌ها ولو به ضرر شخص احمدی‌نژاد باشد، به نفع نظام و در راستای از بین بردن پایگاه اجتماعی طرف مقابل است.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «در واقع فرصت دادن احمدی‌نژاد به مشایی و جریان مشایی در راستای یک هدف بلند‌تر است و البته این‌ها باز به این معنا قطعا نیست که مواضع مشایی اشکال مبنایی ندارد. بلکه بدین معناست که تعمد بر حاشیه‌سازی وجود دارد.»

این بولتن درباره اظهارات ملی‌گرایانه احمدی‌نژاد نیز نوشته است: «خود احمدی‌نژاد مسئله کوروش را مطرح کرد و‌ گاه از عنوان مکتب ایرانی نیز بهره جست. اما نه هدف او و نه هدف مشایی مقابل هم قرار دادن ایرانیت و اسلامیت نبود. هدف این دو، جلب توجه یک پایگاه اجتماعی مشخص {طبقه متوسط یا قشر خاکستری} بود.»

نویسندگان این بولتن در ادامه به آسیب‌های پیش‌روی سیاست جدید دولت دهم پرداخته و نوشته است: «این جنس تعریف تاکتیک {جذب قشر خاکستری} جریان حامی او {احمدی‌نژاد} را با سرانجامی نامعلوم و چند دستگی‌های مشکل‌ساز مواجه کرده و خواهد کرد.»

این بولتن در پایان بخش نخست تحلیل خود این پرسش‌ها را مطرح کرده است: «احمدی‌نژاد تا کجا می‌خواهد با این تاکتیک پیش برود و او چقدر به مشایی اطمینان دارد؟ ممکن است در ادامه همین تاکتیک این جریان نوظهور کاندیدای انتخاباتی هم معرفی کند؟ اما سوال اینجاست که چقدر اطمینان به این جریان وجود دارد و در صحنه آمدن آن‌ها آیا مشکلاتی را برای نظام فراهم نخواهد آورد؟ آیا بدنه این جریان تا آخر پایبند به احمدی‌نژاد و قابل کنترل خواهد بود؟»

بولتن محراب اندیشه در بخش دوم تحلیل خود به بررسی موضع‌گیری‌های اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخته و نوشته که احمدی‌نژاد و دولتش حریف هاشمی به شمار نمی‌آیند، بلکه هاشمی در پی آن است که ولایت‌ فقیه را حذف کرده و شورای «رهبری» تشکیل دهد.

این بولتن همچنین محافظه‌کاران را به سه جریان اصولگرایان ساکت، حامی رحیم‌مشایی و حامی علی خامنه‌ای تقسیم بندی کرده و مواضع برخی محافظه‌کاران «ساکت» همچون علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف را تجزیه و تحلیل کرده است.

در بخش پایانی این بولتن به موضوع پرونده فساد اقتصادی محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد اشاره شده و آمده که رسیدگی به این پرونده به دستور علی خامنه‌ای متوقف شده است.
آقای رحیمی از سوی گروهی از نمایندگان مجلس به فساد مالی متهم شده و برای وی نیز پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شده که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است.