ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.03.2011, 15:15
درگذشت ایرج افشار، پرکارترین پژوهشگر و مولف ایرانی

دویچه وله: ایرج افشار، پژوهشگر، ایران‌شناس و کتاب‌شناس برجسته ایرانی بعد از ظهر دیروز (۱۸ اسفند) ۶ روز پس از بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم تهران درگذشت. وی هنگام مرگ ۸۵ سال داشت.

ایرج افشار، یکی از پرکارترین ویراستاران، پژوهشگران و مولفان ۶۰ سال اخیر ایران بود. وی قرار بود در ماه سپتامبر امسال دکترای افتخاری رشته تاریخ را در دانشگاه اسکاتلند دریافت‌ کند. تعداد کتاب‌هایی که به کوشش افشار تدوین و منتشر شده، بی‌شمار است. او، در سال ۱۳۳۱ خورشیدی با همکاری گروهی از مولفان برجسته ‌ایران مجله "فرهنگ ایران‌زمین" را بنیاد نهاد و در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۵ سردبیر مجله سخن بود که امتیاز آن به دکتر پرویز ناتل خانلری تعلق داشت.

پاسدار بزرگ کتاب

دکتر ایرج افشار، در کنار تالیفات بی‌شمار، در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ سردبیری مجله "راهنمای کتاب" را به عهده گرفت. صاحب امتیاز این نشریه دکتر احسان‌ یارشاطر بود. افشار در سال ۱۳۴۱ به ریاست کتابخانه ملی ایران و یک ‌سال بعد به ریاست مرکز تحقیقات ایران‌شناسی منصوب شد.

ایرج افشار در کنار ویرایش ده‌ها کتاب در زمینه‌های ایران‌شناسی و زبان‌شناسی، در سال ۱۳۸۲ خورشیدی، فهرست دستنوشته‌های فارسی کتابخانه ملی اتریش و آرشیو دولتی اتریش را تهیه کرد. وی ظرف ۴۰ سال برای تهیه کتاب ۶ جلدی "فهرست مقالات فارسی" در زمینه ایران‌شناسی کوشید. این کتاب اکنون به مرجعی معتبر برای همه کسانی تبدیل شده است که در باره ایران، فرهنگ ایرانی و زبان فارسی تحقیق می‌کنند.

مجموعه مقاله‌هائی که از ایرج افشار در مجله‌ها، یادنامه‌ها و نشریات مختلف به چاپ رسیده، به روایت "ویکی پدیا" به دو هزار می‌رسد. ایرج افشار، مدت‌ها بود که از بیماری رنج می‌برد. با درگذشت او، جامعه ایران یکی از جدی‌ترین فرهنگ‌وزران خود را از دست داد.