ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.03.2011, 12:30
موسوی و کروبی گروگان‌هایی در دست اقتدارگرايان



۱۳۸۹/۱۲/۱۳

رادیو فردا: اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، در گفت‌وگو با رادیو فردا می گوید: به رغم اظهارات اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص وضعیت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی، ولی هیچ کدام از آنها حاضر نشده‌اند وضعیت حقوقی این افراد را مشخص کنند تا معلوم شود که در چه وضعیتی به سر می‌برند.

اردشير امير ارجمند، مشاور ميرحسين موسوی، که روز پنجشنبه پس از یک کنفرانس خبری در پاريس با خبرنگار رادیو فردا صحبت می‌کرد، توضیحاتی در خصوص آنچه در این کنفرانس خبری با رسانه‌های بین‌المللی در میان گذاشت، ارائه کرد.

آقای امير ارجمند در این گفت‌وگو تأکید کرد که «مدت مديدی است از وضعيت آقای موسوی و آقای کروبی خبری در دست نيست و مقامات کشوری حاضر نيستند مسئوليت‌های قانونی اعمال را خودشان را برعهده بگيرند.»

مشاور میرحسین موسوی ادامه داد: «هيچيک از مقامات رسمی کشور در يک چارچوب قانونی به ويژه مقامات قضايی حاضر نشده‌اند وضعيت حقوقی اين آقايان (موسوی و کروبی) را مشخص کنند، آيا آنها دستگير شده‌اند و اینکه چه اتهامی متوجه آنها است.»

وی افزود: «هيچ چيز مشخص نيست و از نظر ما آنها گروگان‌هايی هستند در دست اقتدارگرايان.»

به دنبال فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، برای راهپيمايی در روز ۲۵ بهمن در حمايت از قيام مردم مصر و تونس و برگزاری تظاهرات در تهران و چند شهر ديگر ايران، مقام‌های جمهوری اسلامی با افزايش محدوديت‌ها برای اين دو رهبر مخالفان، آنها را به طور کامل در حصر خانگی قرار داده و برخی از سایت‌های خبری مخالفان از انتقال زهرا رهنورد، فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به زندان حشمتیه خبر دادند.

مقامات قضايی جمهوری اسلامی ايران طی روزهای اخير بازداشت ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی، و فاطمه کروبی را تکذيب کرده‌اند.

در همين زمينه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه گفت که خبر انتقال کروبی و موسوی به زندان «کاملاً کذب و شايعه است.»

وی همچنين افزود: «البته استفاده از واژه حصر خانگی صحيح نيست. آقايان موسوی و کروبی همراه با همسرانشان درخانه هستند حال اين که شما مطرح کنيد چراغ خانه‌شان روشن است يا خاموش، با خودشان است.»

این در حالی است که همزمان وزیر خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز تأکید کرد که «موسوی و کروبی در خانه‌های خود هستند و با بستگانشان ملاقات می‌کنند»، گرچه افزود که این دو رهبر مخالفان در ایران «ممکن است به میل خود در خانه نباشند».

مقامات ايران در حالی بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان را تکذيب می کنند که دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد روز پنجشنبه با انتشار بيانيه‌ای از بی‌خبری ۱۸ روزه خود از وضعيت و سلامتی پدر و مادر خود ابراز نگرانی کردند.

فرزندان آقای موسوی و خانم رهنورد می گويند که چهارشنبه شب برای ديدار پدر و مادر خود رفته اند، ولی نيروهای مستقر در محل به آنها گفتند که خبر مربوط به حضور مير حسين موسوی و زهرا رهنورد در خانه اشتباه بوده است و هر کسی هم که اين موضوع را گفته، اشتباه گفته است.

بر اساس اين بيانيه، اين نيروها همچنين به دختران آقای موسوی و خانم رهنورد گفته اند که به دادگاه انقلاب بروند.

«حمایت مردم از رهبران»

اردشیر امیر ارجمند در بخش دیگری مصاحبه خود با رادیو فردا همچنين می گويد در اين کنفرانس خبری تصريح کرده است :«مردم در تظاهرات دهم اسفند از رهبران خود حمايت کردند و به رغم حضور گسترده نيروهای پليس که برای مقابله با تظاهرات نه تنها در تهران بلکه در شهرهای مختلف آماده شده بودند، اين تظاهرات صورت گرفت و مردم نشان دادند که عزم راسخ دارند برای تحقق مطالبات خود و در اين لحظه آزادی رهبران جنبش.»

روز سه‌شنبه دهم اسفندماه جاری تجمع‌های اعتراضی در تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز و چند شهر دیگر برگزار شد.

به گفته سایت‌های خبری مخالفان در این تظاهرات صدها نفر بازداشت شده‌اند.