ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.03.2011, 12:25
گفته‌های یک شاهد عینی از تجمع‌های ۱۰ اسفند

یکی از شاهدان عینی و افرادی که در تجمع روز ۱۰ اسفند در تهران حضور داشته است در گفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران جزییاتی را درخصوص حضور مردم در خیابان های شهر در میان گذاشته است. او در این گفت وگو از حضور نیروهای ۱۴ تا ۱۶ ساله که به تجهیزات پلیس مجهز بودند، استفاده از گلوله های ساچمه‌ای و گاز اشک آور و نیز حضور دهها هزار نیروی امنیتی از پلیس تا نیروهای لباس شخصی وسپاه سخن گفته است.

این منبع موثق درحضور محدوده حضور تجمع کنندگان به کمپین گفت: « گستره راهپیمای های مردم در خیابان های منتهی به مسیر طولانی میدان امام حسین تا میدان ازادی از شرق تا غرب تهران بود. حضور مردم در میدان امام حسین ، خیابان انفلاب ، پیچ شمیران ، میدان فردوسی و خیابان های اطراف ، خیابان ولیعصر ، میدان ولیعصر ، چهارراه ولیعصر ، اطراف دانشگاه تهران ، خیابان ۱۶ آذر ، میدان انقلاب ، خیابان کارگر ، خیابان ازادی ، خیابان جمالزاده ، اتوبان نواب ، میدان جمهوری ، میدان توحید ، فلکه صادقیه ، میدان ازادی و بسیاری دیگر از نقاط پایتخت مشهود بود. در تمام این مسیرها نیز نیروهای سرکوبگر وابسته به حکومت به صورت گسترده ای حضور داشتند و به جمع های مردم مرتب حمله میکردند.»

وی افزود: « صدها هزار نفر از معترضان در این روز درخیابان های تهران حاضر شدند . در ابتدا و از ساعت ۵ بعد از ظهر مردم با حضور گسترده در پیاده رو ها در این مسیرها بدون سر دادن شعار راهپیمایی میکردن و و با اضافه شدن مردم و تشکیل جمع های پراکنده چند صد نفری در گوشه و کنار خیابان ها مردم شروع به سر دادن شعار میکردند و به وسط خیابان ها می آمدند و سپس بسته به میزان حضور نیروهای سرکوبگر در ان خیابان به مردم حمله میشد. مثلا درخیابان های اصلی که نیروهای بسیار زیادی حضور داشتند به محض شعار دادن مردم با گاز اشک آور ، باتوم ، تفنگ ساچمه ای و … به مردم حمله و جمع های مردم را پراکنده میکردند.»

این شاهدعینی در خصوص استفاده از خشونت توسط نیروهای پلیس و امنیتی به کمپین گفت: «به نظر میرسید که از همه شهرهای مختلف برای امروز نیرو به تهران منتقل شده بود. تعداد نیروها بسیار زیاد بود. در هر خیابان چند صد نیرو با لباس پلیس و یگان ویژه و سپاه و تعداد بیشتری هم نیروهای لباس شخصی بودند. به جرات میتوان گفت در سطح شهر تهران بیشتر از ده هزار نیروی سرکوبگر از نهاد های مختلف حضور داشتند. نیروهای سرکوبگر در اکثر نقاط از گاز اشک آور ، تفنگ ساچمه ای ، گلوله رنگی ( پینت بال ) ، باتوم ، شوکر برقی ، گاز فلفل و شلنگ برای ضرب و شتم و پراکنده کردن مردم استفاده می کردند. در حمله به مردم حداکثر خشونت به کار میبردند.»

وی درخصوص ترکییب نیروهایی که با تظاهرکنندگان مقابله می کردند گفت: « همه نیروهای ممکن به جز ارتش در خیابانها حاضر بودند . نیروهای بسیجی ، لباس شخصی ، سپاهی ، نیروی اتتظامی ، یگان ویژه ، یگان امداد و نیروهها امنیتی در همه خیابان های تهران به صورت گسترده ای حاضر بودند. و فضای شهر تهران را به یک حکومت نظامی تمام عیار تبدیل کرده بودند.»

این شاهدعینی در خصوص گفته های افرادی که از حضور نیروهای زیر ۱۸ سال درمیان نیروهای پلیس و امنیتی سخن گفته بودند با تایید این ادعاها گفت: « کاملا صحیح است. نوجوانان بسیجی با سنین ۱۴ تا۱۶ ساله را به باتوم، اسلحه ساچمه‌ای و گاز فلفل مسلح کرده بودند و با لباس‌های خاکی و پلنگی سپاه به صورت کاملا سازماندهی شده در نقاط مختلف شهر تهران مستقر کرده بودند.»

او همچنین درخصوص تعداد مردم گفت: «‌به جرات میتوان گفت صدها هزار نفر در نقاط مختلف شهر تهران در روز دهم اسفند به صورت پراکنده راهپیمایی کرده اند. در مقایسه با ۲۵ بهمن میتوان گفت جمعیت به همان میزان در روز ۲۵ بهمن بود اما دو تفاوت عمده با آن روز داشت اول انکه شروع تشکیل هسته های اعتراضی از ساعت ۶ عصر به بعد بود و دوم اینکه به دلیل حضور بسیار زیاد نیروهای انتظامی، بسیجی و لباس شخصی در همه خیابان های اصلی وفرعی شهر تهران، امکان راهپیمایی ممتد همراه باشعار دادن در کمتر نقطه ای از شهر وجود داشت و به محض جمع شدن و شعار داد مردم ، با باتوم و شوکر برقی و گاز اشک اور به مردم حمله میشد و انها نیز فرار میکردند و پراکنده میشدند. به خاطر همین حضور گسترده نیروهای سرکوبگر و حملات سریع به هر جمعی که شکل میگرفت ، امکان فیلم گرفتن توسط موبایل هم خیلی سخت شده بود.»

این شاهدعینی به کمپین در خصوص شعارهای مطرح شده نیز گفت: « شعار اصلی امروز که در همه تجمعات پراکنده شنیده میشد ، شعار “مرگ بر دیکتاتور” و ” کروبی موسوی آزاد باید گردند” بود. شعار های ”یا حسین میرحیسن” ، ” یا مهدی شیخ مهدی” ، ”زندانی سیاسی آزاد باید گردد” و شعارهای دیگری نیز در نقاط مختلف شهر تهران و دیگر شهرها شنیده شده است. عمده شعار ها در اعتراض به بازداشت رهبران جنبش و خواست ازادی آنان و دیگر زندانیان سیاسی بود.»

وی همچنین در مورد بازداشت های روز ۱۰ اسفند واستفاده از سلاح گرم و سرد برای متفرق کردن مردم گفت: «صدها نفر در این روز در اکثر نقاط شهر بازداشت شدند. عمده دستگیری ها به صورت کور بود و نیروهای سرکوبگر به سمت تجمعات مردم حمله میکردند و از زن و مرد و پیر و جوان، هر کس را که میتوانستند بازداشت میکردند. البته در موارد معدودی افراد به صورت هدفند را شناسایی و بازداشت میکردند. بازداشت خانم فخر السادات محتشمی پور به همین شیوه بود. از گاز اشک آور ، اسلحه های ساچمه ای و گلوله های رنگی به کررات علیه مردم استفاده میکردند. در مواردی که حضور مردم خیلی گسترده میشد برای پراکنده کردن مردم از تیر هوایی استفاده میشد ، این اتفاق خصوصا در میدان انقلاب چندین بار روی داد. در چهار راه ولیعصر نیز در اثر شلیک گلوله های ساچمه ای از فاصله نزدیک به مردم دست کم ۸ نفر به شدت زخمی شده اند»