ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.03.2011, 9:51
آمريکا خواستار آزادی کروبی و موسوی شد

رادیو فردا: جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه به خبرهای منتشر شده در خصوص بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان در ايران، واکنش نشان داده و ضمن «غيرقابل پذيرش» خواندن اين بازداشت، خواهان آزادی آن‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جی کارنی در واکنش به اخبار منتشر شده توسط رسانه های مخالفان در ايران موضع گيری کرده است.

وب‌سايت کلمه روز دوشنبه اعلام کرد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، به همراه زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگير شده و در زندان حشمتيه زندانی‌اند.

به دنبال انتشار خبر بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از اين اقدام انتقاد کرده و وزارت امور خارجه آلمان نيز کاردار سفارت جمهوری اسلامی را فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت آلمان روز دوشنبه نسبت به انتشار گزارش‌هايی درباره انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به زندان ابراز نگرانی کرده و آنگلا مرکل، نيز تاکيد کرده است، اين گونه اقدام‌ها که با هدف ارعاب صورت گرفته است، مغاير حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

وب‌سايت کلمه، که نزديک به ميرحسين موسوی است، همچنين تصريح کرده است که حصر رهبران معترضان به دستور بيت رهبری صورت گرفته است.

در همين حال، اردشير اميرارجمند، مشاور ارشد ميرحسين موسوی، در گفت‌وگو با راديو فردا اعلام کرد خبر اعلام شده موثق است و زندانی شدن ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی به دستور مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی انجام شده است.

اردشير اميرارجمند به راديو فردا گفت: «بعد از تحقيقات زيادی که صورت گرفت، هم‌اکنون به عنوان يک خبر موثق، اين دو بزرگوار به همراه همسرانشان توسط مقامات عالی کشور و به دستور آنها به زندان حشمتيه منتقل شده‌اند.»

هنوز هيچ مقام رسمی در ایران‌ به خبر زندانی شدن ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در زندان حشمتيه واکنش نشان نداده است؛ خبرگزاری فارس با اين حال به نقل از يک مقام قضايی اين خبر را تکذيب کرده است.

در اين ميان گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، نيز گزارش‌ها درباره انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به زندان را «بسيار نگران‌کننده» خوانده است.

وی که در حاشيه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سخن می‌گفت، در اين باره اظهار داشته است: «حفاظت از مخالفان و تحت فشار قرار ندادن آنها نيز بخشی از حقوق بشر است.»

وزير امور خارجه آلمان همچنين در ديدار خود با علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در ژنو نيز به اين موضوع پرداخته و خواستار تضمين سلامت رهبران مخالفان حکومت در ايران شده است.

آقای وستروله همچنين از انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به «زندان» انتقاد کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، امکان دسترسی رهبران مخالفان را به وکيل فراهم کند.

به دنبال فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، برای برگزاری يک راهپيمايی در روز ۲۵ بهمن و برگزاری تظاهرات اعتراضی در تهران و چند شهر ايران، مقام‌های جمهوری اسلامی با افزايش محدوديت‌ها برای اين دو رهبر مخالفان، آنها را به طور کامل در حصر خانگی قرار داده و شماری از نمايندگان مجلس نيز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام آنها شده بودند.