ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 25.02.2011, 16:07
رژیم قذافی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد

ایران امروز: تظاهرات مخالفان سرهنگ قذافی در طرابلس، پاینخت لیبی که پس از نماز جمعه شروع شده، از سوی نیروهای نظامی وفادار به قذافی مورد حمله قرار گرفته است. نیروهای امنیتی قذافی به روی معترضان آتش گشوده‌اند. خبرگزاری‌ها از کشته و زخمی شدن عده زیادی خبر داده‌اند.

به گزارش بی‌بی سی، سازمان ملل متحد می‌گوید شاید تاکنون هزاران نفر در جریان سرکوب معترضان توسط دولت لیبی، که به طور هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است، کشته و زخمی شده باشند.

در همین‌حال پاره‌ای گزارش‌ها حاکی از شکاف و درگیری در صفوف بریگاد ۳۲ لیبی است که فرماندهی آن را خمیس قذافی، یکی از فرزندان سرهنگ قذافی بر عهده دارد.

کشتار زندانیان در استادوم ورزشی

هم‌زمان شبکه خبری الجزیره در گزارشی گفت، نیروهای امنیتی تحت فرمان معمر القذافی رهبر فعلی لیبی اخیرا به دستور وی ۱۲۰۰ نفر از زندانیان را به یک استادیوم ورزشی در شهر طرابلس (پایتخت لیبی) انتقال داده و آنان را به رگبار بسته‌اند.

منابع معتبر حقوقی با تایید این خبر اعلام کردند: نیروهای امنیتی پس از این کشتار وحشیانه اجساد این ۱۲۰۰ نفر را با استفاده از بولدوزر جمع آوری کرده و در منطقه نامعلومی دفن کرده‌اند.

علی زیدان، سخنگوی موسسه حقوق بشر لیبی که مقر آن در فرانکفورت آلمان قرار دارد با اشاره به این کشتارجمعی وحشیانه اظهار داشت: رژیم قذافی همچنین در روزهای اخیر عملیات جمع آوری کشته شدگان و مجروحان را از بیمارستانهای طرابلس آغاز کرده است.

بر این اساس، رژیم قذافی که در این روزها مجوز ورود خبرنگاران را به برخی از شهرهای لیبی صادر کرده است با جمع آوری و مخفی کردن مجروحان و کشته شدگان از بیمارستانها در صدد آرام جلوه دادن اوضاع این کشور است.

علی زیدان در ادامه در گفتگو با الجزیره افزود: دلایل و اسناد ویژه ای درباره وقوع کشتار جمعی در لیبی توسط قذافی داریم و به زودی از مجامع بین المللی تقاضا خواهیم کرد برای خلع سلاح رژیم قذافی وارد عمل شوند.

واکنش ناوی پیلای

در همین حال، ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر گفته است که به نظر می‌رسد خشونت در لیبی در حال افزایش است و از جهان مصرانه خواست تا بدون تاخیر دست به کار شود.

خانم پیلای، که پیش از این دادستان پرونده‌های جنایات جنگی بوده است، گفت که اقداماتی که گفته شده معمر قذافی دست به آن زده را می‌توان برابر با جنایت علیه بشریت قلمداد کرد.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل این اظهارات را در جریان یک نشست فوق العاده در ژنو ابراز کرد.

او پیشتر گفت: "سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز که نقض بی‌شرمانه قوانین بین المللی است به طور هشدار دهنده‌ای ادامه دارد و افزایش می یابد و گزارش‌ها حاکی است که قتل های دسته جمعی صورت گرفته و معترضان دستگیر و زندانی و شکنجه می شوند."

استعفای هیئت نمایندگی لیبی در شورای حقوق بشر

هیئت نماینده لیبی در شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز - جمعه ۶ اسقند - از مسئولیت خود کناره‌گیری کردند. رویس هیئت نمایندگی لیبی در نشست امروز ضمن اعلام استعفای خود و هیئت زیر پرستی‌اش، اعلام کرد: تمام اعضای وفاداری خود را به رژیم قذافی پس گرفته‌اند.

شمای از اعضای شورای حقوق بشر قصد داشتند در جلسه امروز تقاضای اخراج هیئت نمایندگی لیبی را از این شورا مطرح کنند.

سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه خواهان کناره‌گیری سرهنگ قذافی به خاطر خشونت‌های رژیم او علیه مردم شده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا

روز جمعه کشورهای عضو اتحاد اروپا درباره تحریم لیبی به توافق رسیدند. این تحریم‌ها از جمله شامل جلوگیری از فروش سلاح به لیبی و بلوکه کردن دارایی‌های خانواده سرهنگ قذافی می‌شود. روسیه نیز برای نخستین بار صدای اعتراض خود را علیه سرهنگ قذافی بلند کرده و از تحریم رژیم او سخن گفته است. نیروهای نظامی قذافی عمدتا در روسیه آموزش دیده‌اند و روسیه طرف عمده خرید‌های تسلیحاتی قذافی است.

شهر و ترمینال نفتی برقا در کنترل مخالفان

براساس گزارش خبرگزاری‌ رویترز، مخالفان قذافی کنترل شهر برقا و ترمینال صادرات نفت این شهر را در دست گرفته‌اند. برقا در شرق لیبی، یک شهر مهم و استراتژیک نفتی به شمار می‌رود. رویترز نوشته است، سربازانی که کنترل شهر را در دست داشتند، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و فرار کرده‌اند.