ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.02.2011, 14:37
جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب امروز برگزار شد.
وی متهم به عضویت در شورای عالی کانون مدافعان حقوق بشر، راه اندازی شورای ملی صلح، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم و فعالیت تبلیغی علیه نظام شده است.

نرگس محمدی در اردیبهشت سال ۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب احضار شد و پس از ۳ جلسه حضور در دادگاه قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی برای وی صادر شد. اما ۲۰ روز بعد در تاریخ ۲۰/۳/۸۹ توسط نیروهای امنیتی و بدون حکم بازداشت، ساعت ۲۲:۳۰ شب بازداشت شد. پس از انتقال به بند ۲۰۹ امنیت این بار نیز اتهام او از سوی شعبه ۳ بازپرسی مستقر در اوین فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر عنوان شد و پس از اعتراض او مبنی بر اینکه با همین اتهام یک ماه پیش احضار و به پرونده وی رسیدگی شده است، اتهام وی پس از گذشت ۳ روز از بازداشت، تغییر و در شعبه ۱ بازپرسی مستقر در اوین اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت عنوان و پس از گذشت ۳ روز از بازداشت به وی تفهیم و قرار بازداشت صادر شد که اقدامی غیرقانونی بود.

کانون مدافعان حقوق بشر، نهادی مدنی و مدافع حقوق بشر است که در سال ۱۳۸۱ در ایران تأسیس و به عضویت فدراسیون جهانی بین الملل حقوق بشر درآمد.

کانون مدافعان حقوق بشر از سال تأسیس تا کنون بیش از ۵۰۰۰ پرونده های اجتماعی- سیاسی- فرهنگی- میراث فرهنگی را پذیرفته و با وکالت رایگان در این پرونده ها به دفاع از متهمان در دادگاههای سراسر کشور پرداخته است. همچنین از عمده فعالیتهای کانون، فعالیت در حوزه حقوق زنان از طریق پذیرفتن وکالت، برگزاری جلسات گفت و شنود پیرامون حقوق زنان بوده است. آموزش حقوق زنان، حقوق متهم و برگزاری جلسات فکری- فرهنگی پیرامون سازگاری اسلام و حقوق بشر از فعالیتهای با ارزش کانون می باشد. همچنین کانون مدافعان حقوق بشر با برگزاری جلسات مصاحبه مطبوعاتی پیرامون موضوعات حقوق بشر به ترویج فرهنگ حقوق بشر پرداخته است. گزارشات فصلی و سالانه کانون در مورد وضعیت حقوق بشر در گستره فرهنگ، زنان، میراث فرهنگی، کودکان، مطبوعات، فعالان سیاسی و ... نیز از مهمترین فعالیتهای کانون بوده است که مورد استناد دبیر کل سازمان ملل در تنظیم گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران بوده است.

کانون پیرامون حفظ میراث فرهنگی کشور و رسیدگی به وضعیت خانواده های زندانیان سیاسی در ایران نیز کمیته‌هایی را تشکیل داده و فعالیت نموده است.

در سال ۱۳۸۶ و در پی اوج گیری تهدیدهای نظامی علیه کشور ایران، کانون مدافعان حقوق بشر اقدام به تأسیس شورای ملی صلح با مشارکت شخصیت های سیاسی- اجتماعی- فرهنگی- هنری در کشور نمود و پس از ۹ ماه تلاش بی وقفه موفق به تشکیل این نهاد مدنی فراگیر و ملی شد. این شورا متشکل از ۸۲ تن از شخصیتهای برجسته از سراسر کشور ایران می باشد که با هدف ایجاد صلح تشکیل شده است. نرگس محمدی رئیس هیأت اجرایی شورای ملی صلح می باشد که یکی از اتهامات وی اقدام به تأسیس این نهاد با همکاری همکارانش در کانون می باشد.

تشکیل کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و منصفانه از جمله اقدامات کانون مدافعان حقوق بشر می‌باشد که در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ تشکیل شد. این نهاد نیز متشکل از شخصیت های سیاسی- اجتماعی است که با استناد به منشور اتحادیه بین المجالس راجع به برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه فعالیت خود را در ایران رسماً از سال ۸۵ شروع نموده است. تأسیس کمیته "اعدام بس کودکان" از جمله اقدامات حقوق بشری کانون می باشد که در اردیبهشت سال ۸۸ انجام گرفت.

کانون مدافعان حقوق بشر در دی ماه سال ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی و بدون حکم قانونی و قضایی پلمپ شد و تا کنون دفتر آن بازگشایی نشده است. این در حالی است که پلمپ این دفتر حقوق بشری مورد اعتراض و انتقاد شدید سازمان ملل متحد واقع شد.