ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.02.2011, 11:24
علمای لیبی کشتار معترضان را «حرام» اعلام کردند


در ادامه اعتراضات و خیزش مردم لیبی، منابع خبری گزارش دادند که قیام مردم و سرکوب معترضین توسط عوامل معمر القذافی رهبر لیبی در شهر بن غازی همچنان ادامه دارد و شمار جانباختگان تنها در شهر بن غازی به دویست تن رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای امنیتی لیبی که در سرکوب مردم شدیدترین خشونت ها را به خرج داده اند، روز گذشته در مراسم تشییع جنازه جانباختگان روزهای اخیر نیز، به سوی مردم حمله ور شدند و گروه زیادی را به قتل رساندند.

روز یک شنبه روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس نیز در این رابطه اعلام کرد که شمار اجساد در بن غازی به دویست تن رسیده است.

پوشش خبری تحولات کنونی لیبی تا حدودی دشوار است چرا که معمر القذافی از آغاز اعتراضات مردمی این کشور که از اواخر هفته گذشته آغاز شده است به دلیل جلوگیری از ورود خبرنگاران خارجی به لیبی و نیز منع خبرنگاران داخلی به شهر بن غازی و نیز قطع اینترنت و اختلال در خطوط تلفن همراه بسیار سخت می باشد.

در همین حال پایگاه اینترنتی الجزیره گزارش داد که نیروهای امنیتی لیبی در یورش به معترضین مستقیما سر و سینه را هدف گلوله قرار می دهند.

وزیر امور خارجه کانادا نیز از دولت لیبی خواست که به جای سرکوب تظاهرات کنندگان به گفتگوی مسالمت آمیز روی آورد.
وی افزود: ما از تمامی طرف ها می خواهیم که به آزادی بیان و برپایی راهپیمایی مسالمت آمیز که حق تمامی مردم است احترام بگذارند.

در واکنش به این سرکوب، جمعی از روحانیون لیبی با صدور بیانیه‌ای خطاب به مأموران حکومتی اعلام کردند که کشتار تظاهرکنندگان ضدحکومتی ارتکاب عملی، حرام است و باید از آن اجتناب شود.

این بیانیه که به امضاء ۵۰ تن از فقها و نیز شیوخ صوفیه رسیده، پس از آن صادر می‌شود که بنا بر تخمین سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در شش روز گذشته، از زمان شروع اعتراض‌ها علیه حکومت معمر قذافی در لیبی تاکنون، دست‌کم ۱۲۰ نفر به دست مأموران امنیتی به قتل رسیده‌ بودند، که امروز رسانه های مستقل شمار جانباختگان را به دویست تن اعلام کرده اند.