ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.02.2011, 19:06
افزایش سرکوب  برای جلوگیری از تظاهرات ۲۵ بهمن


۲۲ بهمن ۱۳۸۹- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری دهها روزنامه نگار و معترضانی شد که به صورت خودسرانه و به نیت ارعاب ایرانیان نسبت به شرکت در راهپیمایی ۲۵ بهمن در همبستگی با جنبش آزادیخواهی مصر بازداشت شده‌اند.

کمپین همچنین خواستار پایان دادن به محدودیت های حرکت رهبران مخالف دولت ، مهدی کروبی و میر حسین موسوی، همکاران، و اعضاء خانوادۀ آنها شد. به گفتۀ خویشان افراد سرشناس دیگری از میان مخالفان دولت، این افراد نیز تحت نظارت دائمی هستند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: "حکومت تلاش خود را می کند تا ایرانیان را مرعوب کند و حق آن ها را نسبت به گردهمایی مسالمت آمیز پایمال کند. با اتفاقات اخیر مصر، ما شاهد موج جدیدی از سرکوب در ایران هستیم که به قصد خاموش کردن مردمی است که از نقض حقوق بشرشان ناراضی هستند. "

پس از اینکه کروبی و موسوی در تاریخ ۱۶ بهمن برنامۀ راهپیمایی دوشنبۀ آینده در حمایت از جنبش مردم مصر را اعلام کردند، مقامات ایرانی در صدد اعلان هشدار نسبت به عدم تحمل هرگونه تظاهرات عمومی در آن روز برآمدند.

بنابر گزارشات منتشر شده در ایران از شب ۱۹ بهمن تا کنون، ماموران لباس شخصی به خانه ها و ادارات حداقل ۳۰ فعال، روزنامه نگار، و معترض یورش برده و اکثر آنها را در نیمه های شب بازداشت نموده و به محل های نامعلوم متقل کرده اند. این ماموران هیچگونه حکم قضایی برای دستگیری و یا احضار این افراد ارائه نکرده اند.

همچنین در تاریخ ۲۰ بهمن، مقامات شروع به حصرمهدی کروبی نمودند. ماموران امنیتی حتی از ورود فرزندان آقای کروبی به منزل وی جلوگیری می کنند. در حال حاضر، مهدی کروبی در منزل خویش زندانی شده است و تنها همسر وی در کنار اوست. خطوط تلفن منزل وی و هر نوع وسیلۀ ارتباطی دیگر، از جمله خطوط تلفن همراه و ارتباط اینترنتی وی قطع شده است.

چند روزنامه نگار به کمپین گفتند که برای بازجویی احضار شده اند و ماموران امنیتی به آنان اخطار داده اند تا "در تماس" باشند، یعنی آنها تحت نظارت دائمی خواهند بود.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، اطلاعاتی در خصوص بازداشت حداقل ۳۰ نفر، که اسامی ۱۳ نفر آنها به شرح زیر می باشد، دریافت کرده است:

- تقی رحمانی، عضو شورای فعالان ملی،مذهبی و عضو فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی شب چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در منزل شخصیش با شکستن درب خانه در حضور همسر و دو فرزند خردسالش دستگیر شد در حالیکه پس ازدستگیری او همسرش به دلیل شوک روحی روانه بیمارستان گردید. هنوز از دلیل بازداشت و نهاد مسول خبری نیست. پس از دستگیری او همسرش نامه ای خطاب به دادستان تهران نوشت که روز بعد سایت های خبری متن نامه را منتشر کردند. نرگس محمدی همسر تقی رحمانی در این نامه از وضعیت هولناک دستگیری همسرش و ورود غیرقانونی ماموران و تفتیش خانه اش گفته است. بازداشت تقی رحمانی همراه با تفتیش خانه و بردن مقداری از وسایل خانه نیز بوده است.

- دکتر محمد حسین شریف زادگان، استاد دانشگاه شهید بهشتی و وزیر رفاه دولت خاتمی چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در منزلش بازداشت شد در حالیکه هنوز علت بازداشت او اعلام نشده است. شریف زادگان همسر خواهر میرحسین موسوی است که در دوره انتخابات ریاست جمهوری، مسئول کمیته اقشار ستاد میر حسین بود.

- میثم محمدی و امید محدث دو روزنامه نگار و وبلاگ نویسی هستند که هر دو شب چهارشنبه 20 بهمن ماه توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی شان بازداشت شدند. میثم محمدی و امیر محدث مدیر و کارمند سایت بنیاد شهید بهشتی بودند که تنها چند ماه از آغاز کارشان در آن بنیاد می گذرد. امید محدث سال گذشته در جریان حوادث پس از انتخابات نیز مدتی بازداشت شد. دلیل بازداشت این دو روزنامه نگار نیز مشخص نشده است.

- صالح نقره کار، خواهر زاده زهرا رهنورد و دبیر کمیته حقوقی ستاد میر حسین موسوی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز نیمه شب چهارشنبه، 20 بهمن ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. بازداشت او همراه با تفتیش چند ساعته منزلش بوده است و هنوز علت این بازداشت شده نیز مشخص نیست. صالح نقره کار سال گذشته نیزدر جریان حوادث پس از انتخابات دستگیر و مدتی در بازداشت بود.

- سید صدرالدین بهشتی، فرزند سید علیرضا بهشتی شیرازی دیگر بازداشت شده ای است که بعد ظهر پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه در محل کارش بازداشت شده است. او از مشاوران میرحسین موسوی است و هنوز علت بازداشتش اعلام نشده است.

- حجت الاسلام دکتر مصطفی میراحمدی‌زاده، استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم، عضو بنیاد باران و از شاگردان مرحوم آیت الله منتظری و از مشاوران مهدی کروبی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بعد ظهر پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه در قم دستگیر شد و روانه بازداشتگاه اداره اطلاعات قم گردید. او ۷ اسفند ماه سال گذشته نیز با حکم دادگاه ویژه روحانیت، در منزلش بازداشت و پس ۱۸ روز حبس از زندان آزاد شد و بر اساس حکم دادگاه او که در دوم اردبیهشت ماه سال ۸۹ ابلاغ شد او محکوم به خلع لباس روحانیت و تبعید به خارج از قم به مدت ده سال شد.

- فریبا ابتهاج تا این ساعت آخرین بازداشت شده روزهای اخیر است او که منشی و مسئول دفتر معصومه ابتکار، عضو فعلی شورای شهر تهران و مشاور دولت هشتم«خاتمی» است جمعه 21۲۱

- کوروش زعیم، یکی از رهبران جبهۀ ملی، روز ۲۱ بهمن دستگیر شد.

- پیمان عارف، فعال سیاسی و دانشجویی، در تاریخ ۲۱ بهمن دستگیر شد.

- غلامحسین محمودی، عضو حزب سیاسی اصلاح طلب، جبهۀ مشارکت اسلامی، در منزلش در تاریخ ۲۱ بهمن ماه دستگیر شد.

- مازیار خسروی، روزنامه نگاری که با روزنامۀ شرق همکاری می کند، در تاریخ 22 بهمن در دفتر روزنامه دستگیر شد.

- نزهت امیرآبادیان، روزنامه نگار روزنامه های اصلاح طلب، در تاریخ ۲۲ بهمن در منزلش دستگیر شد.