ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.02.2011, 10:43
مصر رو به انفجار می‌رود

ایران امروز: البرادعی در نخسیتن واکنش به سخنرانی مبارک، گفت، مصر منفجر خواهد شد. او خواستار مداخله ارتش شد.

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد، سخنان مبارک چشم‌انداز تازه‌ی را نشان نمی‌دهد. سخنان مبارک آنچه را که انتظار می رفت، برآورده نکرد. به نظر وزیر خارجه آلمان، پس از سخنرانی مبارک نگرانی برلین کمتر نشد، بلکه بیشتر شد.

به اعتقاد وزیر خارجه‌ی آلمان، سخنان مبارک مردم مصر را راضی نخواهد کرد، آنها اعتماد خود را به مبارک از دست داده‌اند.

وستروله خواستار خواستار اجرای سریع اصلاحات دمکراتیک در مصر شد و گفت، جامعه‌ی بین‌المللی بر این نظر است که مصر «اکنون شاهد تغییراتی دمکراتیک خواهد بود و این تغییرات اکنون آغاز خواهد شد نه در زمانی دیگر».

واکنش اوباما نیز سرخوردگی از سخنان مبارک بود. او گفت، «به مردم وعده واگذاری قدرت داده شد، اما تاکنون روشن نیست که این اقدام فوری، واقعی و کافی باشد.» اوباما رهبران مصر را فراخواند که در برابر مردم خود و جهان صریح باشند.

در حالی که همگان در انتظار اعلام کناره‌گیری مبارک بودند، او در سخنرانی ده دقیقه‌ای خود در شامگاه پنجشنبه ۱۰ فوریه گفت، از مقام خود به عنوان رئیس جمهور کناره‌گیری نمی‌کند، اما اخیتارات رسمی خود را به معاون خود واگذار می‌کند.

مبارک سخنان قبلی خود را تکرار کرد که در انتخابات بعد نامزد نخواهد شد. او وعده برگزاری اتخابات آزاد و شفاف را داد. وی گفت با این انتخابات قدرت را به فرد منتخب مردم واگذار کرده و از این راه خواست اصلی مردم را برآورده خواهد ساخت. او از انتقال آرام قدرت سخن گفت، اما کلمه‌ای درباره استعفا به زبان نیاورد.

سخنان مبارک با سرخوردگی و عصبیت مردم مصر در میدان تحریر مواجه شد که که فریاد می‌زدند: مبارک، استعفا، استعفا، استعفا

رئیس جمهور آمریکا افزود: «حکومت مصر باید مسیر قطعی و روشن حرکتی حقیقی به سمت دمکراسی را معین کند.»

آقای اوباما گفت که جوانان مصری در خط مقدم احقاق حقوق اساسی شهروندان بوده اند.

وی افزود: «می‌دانم که در این روزهای دشوار، مردم مصر استقامت خواهند کرد و باید بدانند که همچنان دوستی در ایالات متحده آمریکا خواهند داشت.»

این قوی ترین بیانیه واشنگتن به تحولات مصر است.

اعلامیه ارتش

ارتش در اعلامیه‌ای که نزدیک ظهر در قاهره انتشار یافت، از پروسه گذار کشور به دموکراسی از طریق انتخابات آزاد سخن گفته، اما تاکید کرده که مبارک باید در مقام خود باقی بماند.

اعلامیه ارتش که از تلویزیون دولتی مصر پخش شد، انتظارات معترضان برآورده نکرد. در میان مخالفان اعلامیه ارتش حمایت از مردم تلقی نشد. ارتش جانب رژیم منقور مبارک گرفته است.

در این میان حضور واحدهای ارتش در شهر هر لحظه محسوس‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد ارتش نگران محاصره ساختمان تلویزیون مرکزی از سوی معترضان است. رفت و آمد به داخل ساختمان به شدت کنترل می‌شود. گفته می شود معترضان در تلاش بودند به داخل ساختمان وارد شده و از طریق تلویزیون دولتی خواستار کناره‌گیری مبارک شوند.

منابع گزارش: اشپیگل آنلاین، بی بی سی