ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.02.2011, 20:26
موج جدید بازداشت‌ها در ایران

دویچه وله: با نزدیک شدن به ۲۵ بهمن‌ماه موج جدیدی از دستگیری فعالان سیاسی و اجتماعی توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی آغاز شده است. به‌نظر می‌رسد که این اقدامات در راستای فشار به مخالفان حکومت صورت می‌گیرد.

پس از بازداشت تقی رحمانی از فعالین ملی مذهبی و از مشاوران مهدی کروبی، در شامگاه چهارشنبه بیستم بهمن، مصطفی میراحمدی‌زاده، استاد حقوق دانشگاه مفید قم و از شاگردان مرحوم آیت‌الله منتظری نیز، در قم دستگیر شده است. آقای میراحمدی‌زاده همچنین عضو بنیاد باران است.

جرس از سایت‌های خبری مخالفان ایران نیز خبر داد که میثم محمدی، نویسنده و پژوهشگر و همچنین صالح نقره‌کار، از اعضای ستاد میرحسین موسوی و خواهرزاده زهرا رهنورد بازداشت شده‌اند.

بنا براین گزارش ماموران امنیتی ایران چهارشنبه شب به خانه میثم محمدی مراجعه و وی را به همراه چند تن از همکارانش به بازداشتگاه اوین منتقل کردند.

آقای نقره‌کار که مسوول کمیته حقوقی ستادآقای موسوی در جریان انتخابات جنجالی سال گذشته بود، پیش از این در جریان اعتراضات عمومی سال گذشته نیز مدتی را در بازداشت به سر برد.

این بازداشت‌ها چهارشنبه شب با دستگیری محمد حسین شریف زادگان، از مسئولین ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و وزیر رفاه دولت محمد خاتمی ادامه شد.

به گزارش وب‌سایت کلمه، ماموران امنیتی شامگاه چهارشنبه با ورود به منزل آقای شریف‌زادگان وی را بازداشت کردند.
دکتر شریف زادگان استاد دانشگاه شهید بهشتی است که در زمان انتخابات ریاست جمهوری، مسوول کمیته اقشار ستاد میرحسین بود. وی همچنین همسر خواهر میرحسین موسوی است.

به نظر می‌رسد دستگیری‌ها امروز پنجشنبه ۲۱ بهمن نیز ادامه داشته است. برخی منابع خبری از بازداشت امید محدث از اعضای شاخه‌ی جوانان جبهه مشارکت ایران خبر می‌دهند. امید محدث روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس سال گذشته در جریان حوادث بعد از انتخابات مدت کوتاهی را بازداشت و در زندان سپری کرده بود.

سایت "ندای سبز آزادی" همچنین گزارش داد که عصر امروز صدرالدین بهشتی، فرزند علیرضا بهشتی در تهران بازداشت شده است. علیرضا بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی دوبار در جریان اعتراضات پس از انتخابات توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت ایران با ارسال نامه‌ای به وزرات کشور اعلام کرده‌اند که قصد دارند در روز ۲۵ بهمن در جهت حمایت از "قیام حق طلبانه مردم تونس و مصر راهپیمایی مردمی" برگزار کنند.

ایجاد اخلال در اطلاع‌رسانی

همزمان با بازداشت فعالان سیاسی و مدنی در ایران، به نظر می‌رسد حکومت ایران در تلاش برای افزایش محدودیت‌ها برای اطلاع‌رسانی است. منابع خبری از ایران گزارش می‌کنند که دو سایت اصلی خدمات اینترنتی در ایران فیلتر شده‌اند.
وب‌سایت‌های بلاگر و وردپرس امروز (پنجشنبه، ۲۱ بهمن) به طور کامل فیلتر شدند. با این اتفاق همه وبلاگ‌‌هایی که از این دو سرویس استفاده می‌کنند، بدون توجه به نوع محتوای آنها، در ایران قابل دسترس نیستند.

همچنین خدمات پیکاسای شرکت گوگل که به تازگی از لیست تحریم‌های این شرکت برای کاربران ایرانی خارج شده بود توسط حکومت ایران فیلتر شد. از سوی دیگر دسترسی به سایت‌های خبری عمده مخالفان حکومت یران نیز با مشکلاتی روبروست. این احتمال وجود دارد که این مشکلات ناشی از میزان بالای مراجعه کاربران و یا حمله سایبری به این وب‌سایت‌ها باشد.