ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.02.2011, 9:38
آمریکا خواستار انتقال فوری قدرت در مصر شد

به گزارش خبرگزاری‌ها، جو بایدن،‌ معاون رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه در یک گفت و گوی تلفنی با عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر خواستار انتقال سریع قدرت در این کشور شده است.

روز سه شنبه ۸ فوریه، صدها هزار نفر در میدان تحریر قاهره بر خواست خود مبنی بر کناره‌گیری مبارک تاکید کردند. تجمع روز سه‌شنبه، برخلاف انتظارها، به حدی گسترده بوده که بی‌بی‌سی عربی آن را «بزرگ‌ترین تجمع معترضان» توصیف کرد و شبکه العربیه تاکید کرده که جمعیت حاضر در میدان تحریر از روزهای قبل بیشتر بود.

شبکه تلویزیونی الجزیره روز سه شنبه گزارش داد، تظاهرکنندگان در برابر ساختمان هیات وزیران مصر در مرکز قاهره تحصن کرده، خواستار کناره‌گیری احمد شفیق نخست وزیر مصر و کابینه وی شدند و از ورود احمد شفیق، نخست وزیر، به محل کار خود نیز ممانعت کردند.

مخالفان حکومت مصر همچنین اعلام کرده‌اند، روز جمعه نیز یک تظاهرات «میلیونی» علیه دولت برگزار خواهند کرد.

کاخ سفید شامگاه روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، در یک گفت و گوی تلفنی با عمر سلیمان یک بار دیگر بر موضع واشنگتن در قبال تحولات مصر تاکید کرده و گفته است، انتقال قدرت در این کشور باید «فوری، مسالمت‌آمیز و مشروع» باشد.

بر اساس این گزارش جو بایدن همچنین به همتای مصری خود گفته است که انتقال قدرت در مصر باید پاسخگوی خواسته‌های مردم این کشور باشد و ابراز عقیده کرده است که «گفت و گوهای پرمحتوا» با گروه‌های مخالف دولت مصر می‌تواند، به برآورده شدن خواسته‌های مخالفان منجر شود.

عمده‌ترین خواسته گروه‌های مخالف و معترضان مصری کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر است و تاکنون دولت آمریکا صریحاً‌ خواستار کناره‌گیری وی نشده است.

گزارش دیگری نیز حاکی از آن است که معاون رئیس جمهور آمریکا در گفت و گوی تلفنی خود با عمر سلیمان همچنین خواستار «فراگیر شدن گفت و گوها به منظور دربر گرفتن شمار بیشتری از گروه‌های مخالف» در مصر شده است.

نخستین دور گفت و گوها میان گروه‌های مخالف و دولت روز یکشنبه برگزار شده بود و پس از پایان این گفت و گوها دولت مصر با انتشار بیانیه‌ای از توافق دو طرف برای تشکیل شورایی با هدف اصلاح قانون اساسی خبر داده بود.

با این حال مخالفان دولت وعده‌های اعلام شده از سوی دولت را برای انجام اصلاحات در این کشور «ناکافی»‌ دانسته و مهم‌ترین خواسته خود را کناره‌گیری حسنی مبارک یا واگذاری اختیارات وی به عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور، اعلام کرده بودند.

گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین نیز که یکی از عمده‌ترین گروه‌های مخالف دولت مصر به شمار می‌آید، روز دوشنبه اعلام کرده بود، قصد دارد، درخصوص ادامه گفت‌وگوها با دولت حسنی مبارک بازنگری کند.

«موج تازه‌ای از امید»

مخالفان رژیم روز سه‌شنبه همچنین از یکی از سازمان‌دهندگان اصلی تظاهرات ضد دولتی در مصر استقبال کرد. وائل غُنیم پس از بازداشت ۱۲ روزه در میدان تحریر حاضر شد و برای مردم سخنرانی کرد.

وائل غُنیم گفت، ما از خواست اصلی خود برای برکناری رژیم مبارک عقب نخواهیم نشست. غنیم خطاب به جمعیت انبوه حاضر در میدان تحریر گفت، من قهرمان نیستم. قهرمان شمایید و باید مقاومت کنید تا خواست اصلی شما برآورده شود.

حضور مجدد وائل غُنیم نیروی تازه‌ای به معترضان، به ویژه جوانان داده است. آزادی او از زندان، روز دوشنبه، شادی و حمایت گسترده فعالان سیاسی و بلاگرهای این کشور را به‌دنبال داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که «بسیاری از معترضان، اعتقادی به گروه‌های سنتی اپوزیسیون که در حال گفت‌وگو با دولت حسنی مبارک هستند ندارند» و وائل غنیم را به عنوان سخنگوی خود پذیرفته‌اند.

به گزارش این خبرگزاری، تا روز سه‌شنبه در حدود ۹۰ هزار نفر با عضویت در یک گروه فیس‌بوکی، وائل غنیم را به عنوان سخنگوی خود نامزد کرده‌اند.

وائل غنیم ۳۰ ساله، مدیر ارشد بازاریابی شرکت گوگل در خاورمیانه، فردی است که با ایجاد صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، موفق شد معترضان را برای آغاز راهپیمایی‌ها در مصر بسیج کند. وی روز ۲۸ ژانویه توسط مأموران دولتی دستگیر شد و روز دوشنبه از زندان آزاد شد.

گزارش‌ها حاکی است آزاد شدن وائل غنیم، «موج تازه‌ای از امید» را در میان معترضان برانگیخته و این معترضان خواستار ادامه راهپیمایی‌های گسترده در خیابان‌های سراسر مصر شده‌اند.

شبکه خبری الجزیره، آزادی او از زندان را «دارای اهمیت بسیار زیاد» نامیده که می‌تواند باعث «وارد شدن شمار بسیاری از افراد تازه در راهپیمایی‌ها» شود.

الجزیره می‌افزاید «در حالی که وائل غنیم، خود گفته که نمی‌خواهد به او به چشم یک قهرمان نگاه کنند» اما معترضان که مدتی است به دنبال یک رهبر می‌گردند می‌گویند که «غنیم به نحوی برای آنان حکم رهبر را دارد.»

خبرگزاری فرانسه نیز در خبری از وائل غنیم به عنوان «قهرمان تازه اعتراضات» نام برده و می‌نویسد که بازداشت او باعث شده‌است تا وی در مرکز توجهات معترضان قرار بگیرد.

وائل غنیم پس از آزاد شدن، در مصاحبه با یکی از کانال‌های تلویزیونی مصری، به یاد کشته‌شدگان اعتراضات دو هفته اخیر در مصر، اشک ریخت و گفت که ۱۲ روز زندان را با چشمان بسته و در بی‌خبری به‌سر برده‌است.

وی در این مصاحبه افزود: «من قهرمان نیستم، من ۱۲ روز در خواب بودم، قهرمان آنهایی هستند که در خیابان‌ها بودند، کسانی که در راهپیمایی‌ها شرکت کردند، جان خود را فدا کردند، کتک خوردند، دستگیر شدند و جانشان به خطر افتاد.»

مچ‌بند سبز وائل غنیم

نکته خیلی مهم در حوادث روز سه‌شنبه قاهره، حضور وائل غنیم با مچ‌بند سبز در میان جمعیت و میدان تحریر بود. مچ‌بند سبز نشان اصلی جنبش اعتراضی ایرانیان در سال ۸۸ بود. رواج این نشان در میان جوانان معترض مصری، نشان روشن هم‌پیوندی این جنبش‌هاست. هم نیروی اصلی اعتراض‌ها، هم شعارها و مطالبات و هم ابراز اصلی ارتباطی آنها یکسان است.

آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه هفته گذشته جنبش اعتراضی مردم مصر را «بیداری اسلامی» توصیف کرد که از الگوی «انقلاب اسلامی» پیروی می‌کند. وائل با بستن مچ بند سبز سخنان میرحسین موسوی و مهدی کروبی را تایید کرد که بنظر انها جنبش جوانان مصر در ردیف و هم‌پیوند با جنبش سبز جوانان ایران است.


وائل غنیم ۳۰ ساله، مدیر بازاریابی شرکت گوگل در خاورمیانه با مچ‌بند سبز در میدان تحریر


گزارش تصویری از تظاهرات روز سه شنبه ۸ فوریه در میدان تحریر قاهره














تشکر مبارک، که ما را به هم نزدیک کردید!
(اشاره طعنه‌آمیز به همبستگی مسلمانان و مسیحیان مصر در برابر رژیم پلیسی مبارک)

نشان‌های مسلمانان و مسیحی‌ها در دست کودک





منابع گزارش: اشپیگل آنلاین، بی بی سی، رادیو فردا