ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.02.2011, 21:17
برای راهپیمایی ۲۵ بهمن مجوز صادر کنید



رهبر ایران باید به آنچه می گوید عمل کند
کمپین نگران مدافعان حقوق بشر زندانی در مصر است

۱۹ بهمن ۱۳۸۹— کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار بیانیه ای از وزارت کشور دولت ایران خواست منطبق با تعهدات بین المللی کشور برای احترام به آزادی اجتماعات و اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، موظف است برای راهپیمایی برنامه ریزی شده به قصد حمایت از جنبش دموکراسی خواهانۀ مصر و تونس مجوز صادر کند.

کمپین همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به بازداشت مدافعان حقوق بشر در مصر اعلام کرده وخواستار آزادی فوری آنان شد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: "اگر رهبران ایران واقعا از ندای آزادی و دموکراسی در مصر و تونس استقبال می کنند، به شهروندان ایران اجازه خواهند داد تا همبستگی خویش را با برادران و خواهران خود در آن کشورها ابراز کنند."

وی افزود: "اما اگربا درخواست آنان برای استفاده از حقوق بنیادیشان مخالفت شود، بیانگر این خواهد بود که حکومت ایران نه تنها مانند دولتهای مبارک و بن علی سرکوب کننده می باشد، بلکه عمیقا ریاکار نیز می باشد. آیت الله خامنه ای باید به آنچه می گوید عمل کند."

در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۹، در نطقی در دانشگاه تهران، آیت الله خامنه ای ادعا کرد که جنبش مردمی مصر یک "بیداری اسلامی" است و تظاهرات مصر و تونس را به انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایران تشبیه کرد. وی از رییس جمهور مصر، حسنی مبارک، و رییس جمهور مخلوع تونس، زین العابدین بن علی به عنوان مخالفان آزادی انتقاد کرد. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجۀ ایران، با حمایت از اعتراضات مصر، در وبسایت وزارت امور خارجه اعلام کرد: "ما نيز به سهم خود همراه با آزاديخواهان جهان از نهضت ملت بزرگ مصر حمايت كرده و با مجروحان و خانواده‌هاي شهداء اين حوادث ابراز همدردي مي‌نمائيم."

رهبران مخالف، میر حسین موسوی و مهدی کروبی نامه ای را که در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ برای وزارت کشور ارسال کرده اند منتشر کرده اند. در این نامه آمده است:

"بدینوسیله به اطلاع می رساند که به منظور اعلام همبستگی با حرکت های مردمی در منطقه بویژه قیام آزادیخواهانه مردم تونس و مصر بر علیه حکومت استبدادی در کشور، درخواست صدور مجوز برای دعوت به راهپیمایی مردمی طبق اصل بیست و هفت قانون اساسی در جهت حمایت از قیام مردم این دو کشور مسلمان را در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ساعت ۳ بعدازظهر از میدان امام حسین تا میدان آزادی را داریم."

در حالی که احمد ابوالغيظ وزیر امور خارجۀ مصر روز ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ آیت الله خامنه ای را متهم به "منحرف کردن افکار ملت ایران از طریق پنهان شدن پشت اتفاقاتی که در مصر در حال وقوع است" نمود، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که مصر و ایران هردو باید به تعهدات بین الملی خویش در خصوص حقوق بشر پایبند باشند.

کمپین در خصوص خشونت علیه معترضان مصری که به مجروح شدن و مرگ بسیار از معترضان انجامیده است، و نقض حقوق مصریان و فعالان بین المللی حقوق بشر و روزنامه نگارانی که از آغاز اعتراضات به صورت خودسرانه دستگیر شده اند و عده ای از آنها هنوز در بازداشت به سر می برند، ابراز نگرانی کرد. در تاریخ ۴ بهمن ماه، پلیس نظامی 35 فعال و روزنامه نگار را در مرکز حقوقی حشام مبارک دستگیر کرد. گرچه این گروه بعد از آن آزاد شده اند، اما گروه دیگری که در طول اعتراضات دستگیر شده اند هنوز در بازداشت به سر می برند.

هادی قائمی گفت: "مقامات مصر بسیاری از اشتباهاتی را که مقامات ایران در سال ۱۳۸۸ در مقابل اعتراضات گستردۀ مردمی که در جستجوی حقوق انسانی خویش بودند مرتکب شدند، مانند استفادۀ از خشونت و حمله به جامعۀ مدنی، را تکرار کرده است."

وی افزود: "هر دو دولت باید بر اساس اصول جهانی حقوق بشر، محافظت از حقوق شهروندان خویش را در صدر کار خود قرار دهند."

کمپین از دولت ایران خواست تا به محاصرۀ پلیسی فضاهای عمومی که ایرانی ها را از حقشان برای آزادی تجمعات محروم کرده است پایان دهد.