ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.02.2011, 9:14
ناکامی مذاکرات و ادامه اعتراضات در مصر

در چهاردهمین روز اعتراضات مخالفان حسنی مبارک در مصر، تجمع و تحصن مردمی در میدان تحریر قاهره و دیگر شهرهای مهم مصر ادامه دارد و رایزنی‌های سیاسی برخی مخالفان با دولت هم به نتیجه نرسیده است.

به گزارش الجزیره، معترضین که همچنان در میدان التحریر قاهره تحصن کرده‌اند اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی تا زمان کناره گیری حسنی مبارک رئیس جمهور دیکتاتور مصر از قدرت به تجمع خود پایان نخواهند داد.

العربیه هم گزارش داد که نیروهای ارتش مصر حضور خود را در میدان التحریر افزایش داده اند. در حال حاضر شهروندان مصری از کاهش فضا برای تجمع در میدان التحریر ابراز نگرانی کرده اند.

علاوه بر قاهره، شهر اسکندریه نیز شاهد تجمع معترضین است. تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و تصاویر مختلف مخالفت خود را با ماندن حسنی مبارک در قدرت نشان می دهند.

معترضین هفته جاری را هفته پایداری و مقاومت نامیده اند و قرار است در روزهای سه شنبه و پنجشنبه تظاهرات میلیونی برپا کنند.

مذاکرات ناکام

از سوی دیگر گروه اخوان المسلمین مصر که روز گذشته به همراه برخی نمایندگان مخالفان دولت با “عمر سلیمان” معاون رئیس جمهور مصر دیدار کرده بودند اعلام کرد که گفتگو با سلیمان نتایج ملموسی نداشت و این گروه به خواسته های مردمی و تظاهرات کنندگان پایبند است.

جنبش الکفایه یکی از گروه های مخالف مصر نیز اعلام کرد که خواسته های ملت با گفتگو با رژیم حاکم محقق نخواهد شد و حکومت مبارک باید ساقط شود.

به گزارش پایگاه خبری دویچه‌وله، عمر سلیمان، معاون اول رئیس‌جمهوری مصر، پیشنهاد نیروهای اپوزیسیون برای کناره‌گیری «حسنی مبارک» و تقبل مسئولیت‌های وی توسط را رد کرده است.

محمد البرادعی، عمده‌ترین مخالف مبارک نیز گفته که مقام‌های مصری از وی برای مذاکرات روز یکشنبه دعوت نکرده‌ بودند. «محمد مرسی» از اعضای ارشد تشکل اسلامی «اخوان‌المسلمین» که در مذاکرات یکشنبه میان شماری از نمایندگان اپوزیسیون با مقام‌های مصری حضور داشته، گفت که نتایج گفت‌وگوها رضایت‌بخش نبوده است.

بنا بر این گزارش، طی ۵۰ سال گذشته، این نخستین بار است که میان نمایندگان اخوان‌المسلمین و مقام‌های دولتی مصر گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد.

یک شخصیت ارشد دیگر اخوان‌المسلمین گفت که مقام‌های مصری فقط بخشی از خواست‌های ما را پذیرفته‌اند. «محمود عزت»، فرد شماره دو اخوان‌المسلمین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است. وی هشدار داد که حرکت‌های اعتراضی در خیابان‌ها ادامه خواهد یافت. عزت افزود که خواسته‌های مردم مشروعیت دارد و یکی از این خواسته‌ها برکناری حسنی مبارک از مقام ریاست‌جمهوری است.

طبق این گزارش، نماینده‌ یکی از گروه‌های اپوزیسیون که نمی‌خواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به عمر سلیمان پیشنهاد دادیم که رئیس‌جمهوری طبق ماده ۱۳۹ قانون اساسی قدرت را به معاون خود واگذار کند، ولی او این پیشنهاد را رد کرد.»

عمر سلیمان یکشنبه تحت عنوان «گفت‌وگوی ملی» با نمایندگان اپوزیسیون دیدار و مذاکره کرده بود.

هرچند که در این مذاکرات توافق‌هایی در مورد اصلاح قانون اساسی و تشکیل کمیته‌ای بدین منظور صورت گرفت، ولی در مورد کناره‌گیری رسمی حسنی مبارک توافقی حاصل نشده و آینده‌ وی هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

در صورت کناره‌‌گیری حسنی‌ مبارک از مقام ریاست‌جمهوری، طبق قانون اساسی کشور باید طی ۶۰ روز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

محمد البرادعی، سیاستمدار مخالف حکومت مصر گفته که از وی برای شرکت در مذاکرات مقامات این کشور با نمایندگان نیروهای اپوزیسیون دعوت نشده بود. در این مذاکرات قرار بوده است درباره‌ آینده‌ کشور تصمیم گرفته شود.

البرادعی به خبرگزاری فرانسه گفت که «روند مذاکرات بسیار مبهم است و معلوم نیست کی با کی مذاکره می‌کند.»