ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.02.2011, 9:34
هلند سفیر خود را از ایران فراخواند

ایران امروز: به گزارش خبرگزاری آلمان، اوری روزنتال، وزیر امور خارجه هلند که هم‌اکنون در سفری در امان پایتخت اردن به‌سر می‌برد، علت فراخوانی سفیر هلند از تهران را رفتار ناشایست مقام‌های ایرانی با خانواده‌ی زهرا بهرامی اعلام کرده است.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته از تحویل جسد زهرا بهرامی به بستگانش خودداری کرده و جسد او را در محلی که ۴۰۰ کیلومتر دور از تهران است، دفن کرده‌اند. هنگام دفن زهرا بهرامی دختر و بستگان اجازه حضور در محل دفن نیافتند.

زهرا بهرامی روز شنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن ۱۳۸۹) در تهران اعدام شد. دادگاه انقلاب اتهام او را «نگهداری ۴۵۰ گرم کوکائین و مشارکت در فروش ۱۵۰ گرم کوکائین و نگهداری ۴۲۰ گرم تریاک» اعلام کرده است.

اجرای حکم زهرا بهرامی به وکیل‌اش ابلاغ نشده بود و دختر و دیگر بستگان او نیز از اجرای حکم او بی‌خبر بودند.

زهرا بهرامی، زن ۴۶ ساله ایرانی-هلندی در جریان اعتراض‌های عاشورای سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود. او توسط قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهام «قاچاق مواد مخدر» به اعدام محکوم شد.

دختر و وکیل زهرا بهرامی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بودند که دادگاه انقلاب تهران علاوه بر اتهام حمل مواد مخدر، پرونده‌ای را با اتهام محاربه از طریق عضویت زهرا بهرامی در گروه «انجمن پادشاهی ایران» در دست بررسی دارد.

بنفشه نایب‌پور، دختر زهرا بهرامی، در اوایل بهمن‌ماه و به دنبال صدور حکم اعدام برای مادرش به رادیو فردا گفته بود که وی در جلسه رسیدگی به اتهام‌های خود به قاضی صلواتی، رئیس دادگاه، گفته ‌است: «من تحت فشار بودم. در شرایط خیلی وحشتناکی قرار داشتم و ناچار شدم این اتهامات را بپذیرم، اما الان دارم به شما می‌گویم که این اتهام کلاً بی‌پایه و اساس است و آن را به طور کامل رد می‌کنم.»

«کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» در وبسایت خود از قول یک منبع موثق نوشت، تیم بازجویی زهرا بهرامی در هفته‌های اول بازداشت تیم ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران بوده است و بنابراین احتمال اینکه موضوع مواد مخدر اتهام اول وی بوده باشد منتفی است. به گفته منبع یاد شده، خانم بهرامی طی هفته‌های اول زندان شکنجه روحی و جسمی شده بود تا سناریویی که برای وی نوشته بودند را به صورت اعترافات تلویزیونی مطرح کند.

دولت هلند از مجاری دیپلماتیک در تلاش بود که از اجرای حکم شهروند خود جلوگیری کند. اما وزارت خارجه هلند پس از اجرای حکم و آنهم از طریق رسانه‌ها در جریان آن قرار گرفت.

وزیر خارجه هلند ساعاتی پس از اعدام زهرا بهرامی به رسانه‌ها گفت: «روز گذشته از کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در هلند شنیدم که روند دادرسی خانم بهرامی هنوز به پایان نرسیده و متأسفم که ایران به حرف خود عمل نکرده و هم‌اینک این خبر ناگوار نخست باید از طریق رسانه‌ها به دست ما برسد.»

اعدام زهرا بهرامی یک روز پس از انتشار بیانیه‌ی پارلمان ارویا صورت گرفت که در آن از افزایش اعدام‌های در ایران ابراز نگرانی شده بود.