ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.02.2011, 22:01
اوباما: انتقال قدرت باید هرچه زودتر صورت گیرد

کنفرانس مطبوعاتی اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک با استفن هارپر، نخست وزیر کانادا خواهان آغاز فوری روند انتقال قدرت در این کشور شد. اوباما در عین حال تاکید کرد آینده مصر را مردم آن تعیین می‌کنند.

اوباما به طور صریح خواهان کناره‌گیری فوری حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، نشد، اما گفت: «تنها چیزی که موثر واقع خواهد شد یک روند انتقال قدرت منظم است که الان شروع شود.»

باراک اوباما گفت آمریکا نمی‌تواند آینده مصر را تعیین کند و افزود: «حقیقت این است که مشکلات مصر با خشونت و سرکوب حل نمی‌شود.»

او از خشونت علیه روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر و تظاهرکنندگان انتقاد کرد و حکومت مصر را مسوول حفاظت از مردم دانست.

نخست وزیر کانادا نیز گفت که مردم مصر خود باید درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند و ابراز امیدواری کرد که در این کشور دموکراسی مبتنی بر ارزش های جهانی مانند حقوق بشر و احترام به حقوق اقلیت ها ایجاد شود.

حسنی مبارک می‌گوید او یا پسرش، جمال، در انتخابات ماه سپتامبر شرکت نخواهند کرد، اما قصد دارد که تا آن زمان برای جلوگیری از «هرج و مرج» زمام امور را در دست داشته باشد. معترضان در خیابان های قاهره خواهان کناره گیری فوری حسنی مبارک هستند و بسیاری هم می گویند که وی باید کشور را ترک کند.


محافظت ارتش از مردم

در یازدهمن روز از تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم مصر که «روز رفتن» مبارک نام گرفته بود، صدها هزار نفر در میدان تحریر خواهان کناره‌گیری فوری مبارک از قدرت شدند. بر خلاف دو روز گذشته از خشونت حامیان مبارک بشدت کاسته شده بود.

ارتش در راه‌های ورودی به میدان تحریر را کنترل می‌کرد و طرفداران حزب مبارک امکان حمل چاقو و چماق به میدان پیدا نکردند. در دو روز گذشته با حمله‌ی هواداران مبارک به درگیری‌های خونینی کشیده شد که حدود ۲۰ کشته و پنج هزار زخمی برجا گذاشت.

محافظت ارتش از مردم در برابر وحشی‌گری‌های حامیان مبارک روز جمعه چشمگیر بود. گفته می‌شود این رفتار نتیجه‌ی رایزنی‌های پشت‌پرده‌ی کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، با فرماندهان ارتش و سیاستمداران مصر بوده است.

وزیر دفاع ایالات متحده گفته است همتای مصری‌اش در یک گفتگوی تلفنی با او اطمینان داده نیروهای ارتش به مقابله با مخالفان نخواهند پرداخت.

مخالفان مبارک قصد داشتند روز جمعه به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند. اما ظاهرا با توجه به حضور گروه‌های حامی مبارک در خیابان‌های فرعی و احتمال بروز درگیری‌، از این کار خودداری کردند.

میدان تحریر قاهره که پایگاه اصلی تجمع مخالفان مبارک شده روز شاهد حضور برخی چهره‌های رژیم درمیان مردم بود. عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب، محمدحسین طنطاوی، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع مصر از جمله کسانی بودند که به میدان تحریر آمده با مردم گفتگو کردند.

رایزنی‌ها برای انتقال قدرت

براساس گزارش‌ها روز جمعه رهبران مخالفان مبارک با دیپلمات‌های خارجی درباره زمان‌بندی جابجایی قدرت در حال مذاکره بودند. تعدادی از مقامات ارشد آمریکا به عنوان نمانیدگان اوباما در قاهره بسر می‌برند تا در مورد شرایط انتقال قدرت با سیاستمداران این کشور مذاکره کنند.

مبارک تحت فشار رو به افزایشی بوده است که استعفا دهد و آمریکا نیز اکنون خواستار انتقال فوری قدرت شده است.

آمریکا می‌گوید سرگرم بحث و گفتگو با شخصیت های سیاسی مصر در باره انتقال صلح آمیز و آرام قدرت است. گزارش های خبری حاکی است که یکی از گزینه ها این است که حسنی مبارک فورا استعفا دهد و قدرت را به شورای قانون اساسی متشکل از سه نفر تفویض کند.

مقامات آمریکا این موضوع را انکار نکرده‌اند اما تاکید دارند که تمام تصمیمات باید توسط مردم مصر گرفته شود.

ابراهیم کمال، دبیرکل حزب ملی دموکراتیک، حزب حاکم در مصر، متحدان غربی مصر را متهم کرده است که به آقای مبارک و کشورش خیانت کرده اند.


منابع: اشپیگل آنلاین، دویچه وله، بی‌بی‌سی