ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.02.2011, 21:41
واکنش آمریکا و اخوان‌المسلمین به سخنان خامنه‌ای

بی بی سی: کاخ سفید در واکنش به سخنان آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در حمایت از معترضان مصری، خواهان این شده است که جمهوری اسلامی نیز به مردم ایران اجازه اعتراض مسالمت آمیز بدهد.

آیت الله علی خامنه ای در مراسم نماز جمعه تهران تحولات سیاسی خاورمیانه را "بیداری اسلامی" خواند و علت اصلی اعتراضات مصر را "اطاعت محض" رئیس جمهوری این کشور از آمریکا ارزیابی کرده است.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اظهارت گفت دنیا از این استقبال خواهد کرد که در ایران نیز مردم بتوانند به طور مسالمت آمیز مانند رخدادهای قاهره دست به اعتراض بزنند و تحقق چنین امری را "پیشرفتی جدی در خاورمیانه" توصیف کرد.

او گفت: "خیلی جالب است که ایران با توجه به اقدام های دولت این کشور در برخورد با اعتراض های مشابه مردم خود در سال ۲۰۰۹، این چنین موضع گیری می کند."

رابرت گیبز افزود باید دید آیا حرف و عمل رهبران این کشور (ایران) یکی است یا خیر؟

آیت الله خامنه ای گفته است: "حوادث امروز شمال آفریقا برای ملت ایران معنی خاصی دارد. این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی گفته می‌شود."

او حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، را "نوکر آمریکا" توصیف کرد و گفت که عامل اصلی وقایع جاری در تونس و مصر "احساس تحقیری است که در مردم به خاطر وضعیت سرانشان و نوکری آنها نسبت به آمریکا به وجود آمد."

آیت الله خامنه ای گفت: "این حرکت مردم مسلمان مصر از نماز جمعه و مساجد شروع شد و شعارها،‌ شعارهای الله اکبر است و مردم شعارهای دینی می ‌دهند و قوی ‌ترین جریان مبارز در آنجا جریان اسلامی است و می‌خواهند این ذلت را از روی خود پاک کنند.

او افزود: "اما غربی‌ها نمی‌گذارند این تحلیل‌ در بین ملت‌ها و افکار عمومی عالم رواج پیدا کند و دائم به مسائل اقتصادی اشاره می‌کنند."

واکنش اخوان المسلمین

اخوان المسلمین که اصلی ترین گروه سیاسی اسلامگرای مخالف دولت مصر است، نیز در پاسخ به اظهارات رهبر ایران، اعلام کرد که "قیام مردم مصر" شامل همه اقشار این کشور نظیر مسلمانان، مسیحیان و تمامی نگرش های سیاسی موجود در مصر است و یک "انقلاب اسلامی" نیست.

اخوان المسلمین در بیانیه کوتاهی تاکید کرده است که این گروه نه به دنبال کسب قدرت است و نه برنامه ای برای این کار دارد، بلکه فقط خواستار اصلاحات در مصر است.

آیت الله خامنه‌ای بخشی از خطبه‌های نماز جمعه تهران را به زبان عربی خواند، به نظر می رسید که مخاطب اصلی این بخش از سخنان او، شهروندان کشورهای عرب بودند.

این گروه اسلامگرا می گوید که تنها هنگامی آماده مذاکره با دولت مصر است که حسنی مبارک از قدرت کناره گیری کرده باشد.

در روزهای گذشته، بسیاری از مقام های ایرانی با مقایسه تحولات مصر و تونس با انقلاب اسلامی بهمن ۱۳۵۷، از این رویدادها به عنوان "تداوم انقلاب اسلامی ایران" یاد کردند.

از سوی دیگر، رهبران مخالفان دولت ایران نیز تحولات جاری در مصر و کشورهای عربی را متاثر از جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" دانست و شیوه های برخورد با اعتراضات در مصر را با شیوه های مقابله حکومت ایران با اعتراضات سال گذشته این کشور مقایسه کرد.