ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.02.2011, 7:33
پیشنهاد آمریکا برای استعفای فوری مبارک

عصر ایران - روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات ارشد در واشنگتن و دیپلمات های کشورهای عربی نوشت: دولت آمریکا با مسئولین مصری پیشنهاد استعفای فوری مبارک را بررسی می کند.

براساس این پیشنهاد مبارک قدرت را به دولت موقت به ریاست عمر سلیمان معاون فعلی رئیس جمهور مصر واگذار می کند و ارتش نیز از این روند حمایت خواهد کرد.

در این پیشنهاد پیش بینی شده دولت موقت گروه های مخالف از جمله اخوان المسلمین را در برخواهد گرفت تا زمینه برگزاری انتخابات آزاد و به دور از تقلب را در ماه سپتامبر آینده فراهم کند.

در همین حال امروز جمعه از سوی مخالفان به عنوان روز "رفتن" مبارک نامگذاری شده و انتظار می رود دوباره تظاهرات میلیونی مخالفان در میدان تحریر در مرکز قاهره برگزار شود.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام برجسته در دولت آمریکا اضافه کرد: این موضوع یکی از چند راه حلی است که مقامات آمریکا و مصر در حال بررسی آن هستند. رایزنی برای استعفای مبارک به صورت مستقیم با وی صورت نمی گیرد بلکه دیگر مقامات ارشد مصری را شامل می شود.


بان‌ کی‌مون خواستار برگزاری انتخابات فوری در مصر شد

دبیرکل سازمان ملل متحد از “حسنی مبارک ” خواست تا زمینه‌های لازم برای برگزاری انتخاباتی فوری در مصر را فراهم آورد.

خبرگزاری آلمان اعلام کرد، “بان کی‌مون ” دبیرکل سازمان ملل متحد پس از دیدار روز گذشته خود با “کریستین ولف ” رئیس‌جمهور آلمان در برلین از “حسنی مبارک ” خواست تا “به صدای مردم مصر گوش فرا دهد و شرایط لازم برای برگزاری انتخاباتی سریع را فراهم آورد “.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین ضمن محکوم کردن اعمال خشونت توسط عوامل مبارک علیه مردم معترض در مصر گفت: رفتار رهبر مصر با معترضان غیرقابل قبول و فاجعه‌بار بود.

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، در اعتراضات مردمی در مصر علیه رژیم دیکتاتوری “حسنی مبارک ” که از روز سه‌شنبه هفته گذشته در این کشور آغاز شده است و امروز وارد یازدهمین روز خود شد، دست‌کم ۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بان کی‌مون همچنین گفت: چنانچه مشخص شود که تغییر در مصر به سرعت از طریق انتخابات محقق خواهد شد، سازمان ملل آماده خواهد بود تا به مبارک در این زمینه کمک کند.

رئیس جمهور آلمان نیز در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: من نگران این هستم که رویدادها در مصر کاملا مسیری اشتباه را طی می‌کند و آرامش داخلی و خارجی در منطقه بر هم می‌خورد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین روز گذشته با “گوئیدو وستروله ” وزیر امورخارجه آلمان نیز دیدار کرد و سخنرانی را در دانشگاه “هامبولدت ” برلین ایراد کرد. بان کی‌مون قرار است در نشست امنیتی مونیخ که از امروز جمعه آغاز می‌شود، شرکت کند.

مبارک : می‌خواهم بروم

حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در مصاحبه با کریستین امان پور خبرنگار شبکه "ای بی سی نیوز" آمریکا در قاهره که دیروز پنجشنبه بخش هایی از آن منتشر شد گفت: می خواهم کناره گیری کنم اما نمی توانم.

این شبکه تلوزیونی همچنین گزارش داد که جمال فرزند حسنی مبارک نیز هم اکنون به همراه پدرش در کاخ ریاست جمهوری مصر است.

مبارک اضافه کرد: کاسه صبرم لبریز شده و خواهان استعفا و کناره گیری هستم.

او افزود: این نگرانی را دارم که اگر کناره گیری کنم هرج و مرج مصر را فرابگیرد. اگر هم اکنون استعفا دهم اخوان المسلمین قدرت را در دست خواهد گرفت.

مبارک درباره توصیه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره انتقال فوری قدرت در مصر نیز گفت: اوباما فرهنگ مصری ها را نمی شناسد. اگر هم اکنون کناره گیری کنم هرج و مرج مصر را فرا می گیرد.

رئیس جمهور مصر همچنین حزب اخوان المسلمین را مسئول بروز خشونت های میدان تحریر قاهره دانست.