ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.02.2011, 15:41
حمله‌ی ماموران لباس‌شخصی مبارک به مردم

هواداران رژیم مبارک معترضان حاضر در میدات تحریر قاهره مورد حمله قرار دادند. صدها نفر در اثر پرتاب پاره‌سنگ از سوی نیروهای امنیتی لباس شخصی و یا در اثر ضربات مشت و لگد زخمی شدند. ارتش قادر به آرام کردن اوضاع نبوده است.

در حالی که نیروهای امنیتی لباس‌شخصی با سنگ و چوپ به مردم حاضر در میدان تحریر قاهره را مورد حمله قرار داده‌اند، شایعاتی مبنی بر برکناری مبارک وجود دارد. یک افسر سابق سازمان امنیت مصر به شبکه خبری الجزیره گفته است این گزینه منتفی نیست که مبارک توسط ارتش برکنار شود.

حامیان مبارک روزنامه‌نگاران خارجی را نیز از حملات خود بی‌نصیب نگذاشتند. براساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تعدادی زیادی از روزنامه‌نگاران خارجی مرود ضرب و شتم قرار گرفته و تجهیزات خبرنگاری آنها به سرقت رفته است. بی‌بی سی، الجزیره، سی‌ان‌ان، العربیه و ای‌بی‌سی نیوز از جمله رسانه‌هایی هستند که خبرنگاران آنها مورد حمله حامیان مبارک قرار گرفته‌اند. برخی مهاجمان از نفرات پلیس مصر بوده‌اند.

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز حملات به خبرنگاران را شوکه‌کننده خواند و خواستار واکنش یگپارچه جامعه بین‌المللی شد. او گفت، حملات هواداران مبارک اقدام انتقام‌جویانه علیه رسانه‌های بین‌المللی است که مطالبات معترضان مبنی بر لزوم کناره‌گیری مبارک را منعکس کرده‌اند.

هم‌چنین گزارش شده یکی از فعالین شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک و از رهبران گروخ جوانان ۶ آوریل بازداشت شده است. این گروه در ۶ آوریل ۲۰۰۸ در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک تشکیل شده و هدف آن حمایت از اعتصای کارگران الکبرا در همین تاریخ بوده است.

در این میان عمر سلیمان، رئیس تشکیلات امنیتی مصر و معاون مبارک گفت‌وگو با مخالفان را به پایان تظاهرات خیابانی مشروط کرده است.

ناظران تحولات مصر می‌گویند تلاش‌های دو سه روز اخیر مبارک و افراد نزدیک به او در حکومت بر ایجاد شکاف و تفرقه در میان مخالفان متمرکز شده و تلاش دارند با اختلاف‌افکنی در صفوف مخالفان قیام ضد رژیم را مهار کنند.

بعد از ظهر روز چهارشنبه ارتش مصر در بیانیه‌ای از مردم این کشور در خواست کرد به زندگی عادی خود بازگردند. «ابراهیم اطمان»، سخنگوی وزیر دفاع مصر همچنین از جوانان درخواست کرد با همکاری یکدیگر این کشور را بسازند. وی افزود: «اکنون ما از درخواست‌های شما آگاه شده‌ایم و نهایت تلاش خود را برای رضایت شما انجام می‌دهیم.»

وی ادامه داد كه در سایه حمایت شهروندان مصری که تمام سختی‌ها را تحمل کردند ما می‌توانیم به زندگی عادی خود بازگردیم،‌ در محل کار خود حاضر شویم،‌ ادارات و مغازه‌های خود را باز کنیم و در خیابان‌ها قدم بزنیم.

در همین حال، ائتلاف مخالفان مصری از مردم مصر خواستند اعتراضات در میدان التحریر ادامه یابد. این ائتلاف همچنین درخواست کرد تا روز جمعه آینده تظاهرات بزرگی برگزار شود و از حسنی مبارک درخواست شود روز جمعه از قدرت کناره‌گیری کند.

یکی از رهبران جنبش اعتراضی که خواستار سرنگونی حسنی مبارک است، اعلام کرد كه تظاهرکنندگان روز جمعه آینده را «جمعه پایان کار حسنی مبارك» نامیده‌اند و تظاهرات به سوی کاخ «العروبه» مقر حسنی مبارک را بررسی می‌کنند.

وی گفت كه تظاهرکنندگان به دعوت خود برای برگزاری تظاهرات جدید و گسترده در روز جمعه آینده پافشاری می‌کنند.

از سوی دیگر رئیس مجلس نمایندگان مصر روز چهارشنبه اعلام کرد اصلاحات قانون اساسی این کشور کمتر از دو ماه و نیم دیگر تصویب خواهد شد .

همچنین خبر می‌رسد كه در پی دعوت ژنرال «عمر سلیمان»، معاون حسنی مبارک از احزاب سیاسی این کشور برای شرکت در گفت‌وگوی ملی، دست‌کم ۱۲ حزب مخالف برای شرکت در این گفت‌وگوها اعلام آمادگی کردند.

طبق این گزارش، ۱۲ حزب سیاسی مخالف الجمهوری، الغد، المحافظین، الجیل ، مصر عربی سوسیالیستی، الاتحادی، الخضر، تکافل، جوانان مصر، الشعب، السلام و الاحرار در بیانیه مشترکی که از شبکه یک تلویزیون مصر پخش شد، تاکید کردند كه با توجه به این‌که کشور در معرض خطرات سیاسی و بحران امنیتی قرار دارد دعوت ژنرال عمر سلیمان برای شرکت در گفت‌وگوی ملی را پذیرفته‌اند.

این احزاب در همین حال بر اعلام همبستگی و حمایت از جوانان مصر و تحقق خواسته‌های مشروع آنان تاکید کردند.

احزاب سیاسی مخالف مصر در ادامه بیانیه خود از همه مخالفان و معترضان مصری خواستند امنیت و آرامش را در کشور حفظ کنند و از تلاش‌های کمیته‌های مردمی متشکل از جوانان مصر در تامین امنیت اموال و حفظ جان مردم قدردانی کردند.

در همین حال برخی دیگر از احزاب سیاسی مهم و مخالف در مصر مانند الوفد، اخوان المسلمین، تجمع، الناصری و «محمد البرادعی»، دیپلمات مخالف حسنی مبارک بر مخالفت شدید خود با هر گونه گفت‌وگو با نظام فعلی تاکید کردند.

این احزاب اعلام کردند كه تنها در صورتی حاضر به گفت‌وگو هستند که همه خواسته‌های معترضان محقق شود.

حسنی مبارک دوشنبه گذشته ژنرال عمر سلیمان را مامور کرد با همه احزاب و گروه‌های سیاسی مصر درباره مسائل مهم کشور در ارتباط با اصلاح قانون اساسی و پارلمانی فوری وارد مذاکره شود.

خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت بهداشت مصر به تلویزیون دولتی گفته است که تاکنون در درگیری های مرکز قاهره یک نیروی حفظ امنیت کشته و ۳۵۰ نفر زخمی شده اند.

رویترز و شبکه العربیه از شنیده شدن صدای شلیک گلوله در محل درگیری حامیان و معترضین و مخالفان مبارک خبر دادند.

تصاویر زنده پخش شده از میدان تحریر (آزادی) قاهره به عنوان محل تمرکز اصلی معترضین و مخالفان مبارک نشان می دهد هم اکنون حامیان مبارک و معترضین در حال درگیری هستند و به سمت یکدیگر سنگ پرتاب می کنند.

ارتش نیز با عقب نشینی از میدان صحنه را برای درگیری میان دو طرف باز گذاشته است.

یکی از کارشناسان حاضر در میدان تحریر نیز صحنه درگیری میان دو طرف را اینگونه توصیف کرد: مردان قوی اندام با استفاده از قمه و باتوم در طرف حامیان مبارک با جوانان تویتری و فیس بوک به درگیری می پردازند.




تظاهرات اراذل و اوباش حامی مبارک با استفاده از ‌ اسب و شتر

شبکه العربیه گزاش داد: حامیان مبارک با استفاده از قمه و باتوم و در حالی که بسیاری از آنها سوار بر اسب و شتر بودند در میدانی نزدیک میدان تحریر (محل اصلی تمرکز معترضین) سازماندهی شده و به طرف معترضین حمله کردند.

این در حالی است که اسب و شتر جزو امکانات پلیس سواره مصر است و همه خبرنگاران از امکان ورود این تعداد از اسب و شتر به داخل شهر ابراز تعجب کردند.

شبکه بی بی سی عربی نیز گزارش داد: معترضین تعدادی از حامیان مبارک را دستگیر کردند که با مشاهده اوراق شناسایی آنها مشخص شد که از اعضای حزب حاکم (به ریاست مبارک) و اعضای پلیس و ارتش هستند.

وزارت کشور مصر نیز در بیانیه ای اعلام کرد اوراق شناسایی پلیس و نیروهای امنیتی ضبط شده از حامیان مبارک، جعلی است.

خبرنگار بی بی سی عربی گزارش داد که صحنه درگیری فعلی میان حامیان و مخالفان مبارک تنها سلاح کم دارد. با وجود اینکه در ابتدا حامیان مبارک توانستند بخش زیادی میدان تحریر را در اختیار بگیرند اما معترضین آنها را به عقب راندند.

شماری از حامیان مبارک از شب گذشته در میدان "مصطفی محمود" در نزدیکی میدان "تحریر" محل تمرکز مخالفان ومعترضین به طور سازماندهی شده تجمع خود را آغاز کردند.

حاضران در این تجمع که تابلوهایی در تایید و حمایت از مبارک در دست داشتند با استقبال گسترده شبکه های دولتی مصر روبه رو شدند. این شبکه ها از شب گذشته تاکنون بارها تصاویری از تجمع حامیان مبارک نشان می داد و تاکید می کرد که تمام ملت مصر خواهان رفتن مبارک نیست.

در پی استنکاف ارتش از تیراندزی به سمت مردم ، تعدادی از اراذل و اوباش سازماندهی شده و نیروهای امنیتی وابسته به مبارک با لباس شخصی به سمت مردم در میدان التحریر(آزادی) قاهره هجوم بردند.

هدف از این اقدام ، القای این نکته بود که مردم مصر دو دسته شده‌اند. با این حال تجمع کنندگان که این روزها با روحیه بالاتری در میدان هستند ، به رویارویی با آنها پرداختند و عوامل مبارک را مجبور به فرار کردند. شاهدان از زخمی شدن دستکم دهها نفر در این درگیری ها خبر می دهند.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که خشونت در خیابان های قاهره به این مباحثه در داخل محفل داخلی آقای مبارک دامن زده است که آیا او باید برای رسیدگی به درخواست های معترضان گام های بیشتری بردارد یا نه.

رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا باراک اوباما آقای مبارک را یک دیکتاتور می داند گفت: "دولت بر این باور است پرزیدنت مبارک با شروع فرآیند گذار که با این شدت مورد نیاز مصر است، این فرصت را دارد که به جهان نشان دهد واقعا کیست."

آقای گیبز افزود: "ما برای طیف کاملی از سناریوها برنامه ریزی می کنیم. فکر می کنم حتی چند روز پیش نمی شد رویدادهای سه شنبه را تصور کرد. ما این رویدادها را زیر نظر داریم. برای رویدادهای آینده برنامه ریزی می کنیم."


منابع گزارش: اشپیگل آنلاین، ایلنا، بی‌بی‌سی