ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.02.2011, 18:08
فرستاده اوباما: مبارک باید فورا کناره‌گیری کند

ایران امروز: وبسایت آلمانی «اشپیگل‌آنلاین» که از نخستین روز قیام مردم مصر، تحولات این کشور را لحظه به لحظه گزارش می‌کند، نوشته است، به رغم تاریکی شب صدها هزار شهروند مصری در خیابان‌های قاهره در حال تظاهرات هستند.

سخنرانی مبارک

حسنی مبارک شامگاه سه‌شنبه در حالی که جمعیت زیادی همچنان در خیابان‌های شهرهای بزرگ علیه او تظاهرات می‌کردند در برابر دوربین تلویزیون سخنرانی کرد. او کناره‌گیری سریع از قدرت را رد کرد، اما قول تغییرات در قانون اساسی را داد. او گفت در انتخابات ماه سپتامبر آینده خود را کاندید نخواهد کرد. او همچنین به مخالفان خود پیشنهاد تغییر در قانون اساسی را داد.

مبارک گفت او به خارج از کشور نخواهد رفت و در مصر خواهد مرد. او افزود، کشور در یک شرایط سختی قرار دارد. وظیفه‌ی نخست من این است که صلح و امنیت را دوباره در کشور برقرار کنم. مبارک تاکید کرد که به پلیس دستور خواهد داد از شهروندان حمایت کنند و در خدمت آنها باشند.

مبارک در سخنراین ده دقیقه‌ای خود گفت، مردم از حق خود برای بیان آزادانه‌ی نظرات خود استفاده می‌کنند، اما گروهی از این حق آزادی بیان سوء استفاده و بحران و بی‌نظمی ایجاد کردند و می‌خواستند ثبات و امنیت کشور را مورد تهدید قرار دهند. مبارک گفت، مردم می‌بایست میان ثبات و بی‌نظمی یکی را انتخاب انتخاب می‌کردند.

مردم معترضی به این سخنان مبارک با فریاد «برو برو!» پاسخ دادند. جمعیت حاضر در میدان التحریر قاهره این گفته‌ی او را «کاملا ناکافی» خواندند. این دومین سخنرانی مبارک از آغاز قیام شهروندان علیه رژیم اوست.

ییک گزارشگر شبکه انگلیسی زبان بی‌بی سی می‌گوید، فرانک ویزنر، دیپلمات ارشد آمریکا و فرستاده ویژه اوباما به قاهره با مبارک دیدار کرده است. از قول این دیپلمات گفته شده که چشم‌پوشی مبارک از کاندیداتوری در سپتامبر و یا حتی چشم‌پوشی از نامزدی پسرش جمال برای نجات وی کافی نیست. این دیپلمات گفته است که مبارک باید فورا کناره‌گیری کند. اما روشن نیست فرانک ویزنر در دیدار خود با مبارک نیز خواستار کناره‌گیری فوری او شده یا نه.

جان کری: مبارک باید استعفا دهد

بنا بر گزارش اشپیگل آنلاین جان کری، سناتور با نفوذ دموکرات خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک از مقام خود شده است. جان کری گفت: مبارک باید استعفا دهد تا راه برای ساختار سیاسی جدید در مصر باز شود.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتایا تلفنی با احمد شفیق نخت‌وزیر مصر گفتگو کرده و از رفتار خویشتندارانه ارتش و اجازه دادن به تظاهرات مسالمت‌آمیز استقابل کرده است. به گفته بی‌بی‌سی، کامرون در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرده که دولت مصر باید هر چه زودتر به خواست‌های ملت گوش فرادهد. دیوید کامرون گفته است که باید دولت جدیدی تشکیل شود که نیروهای اپوزیسیون را نیز در بر بگیرد.

دولت دست‌راستی بنیامین نتانیاهو در اسرائیل که تا به امروز نگران تحولات مصر بود، روز سه شنبه بعد از ظهر اعلام کرد از قیام برای آزادی و دموکراسی در خاورنزدیک حمایت می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل در عین حال تاکید کرد، اما اگر همانند ایران و برخی دیگر کشورها در منطقه، تندروها جایگزین رژیم‌های کنونی شوند، می‌تواند بزرگترین خطر برای صلح و دموکراسی ایجاد کند. او خواستار آن شد که جامعه جهانی صلح میان مصر و اسرائیل را تضمین کنند.

در این میان محمد البرادعی، رهبر ائتلاف مخالفان ژریم مبارک، در دیدار و گفت‌وگو با دیپلمات‌های غربی تحولات احتمالی ممکن در صورت کناره‌گیری مبارک را تشریح کرد. البرادعی با سفیران ایالات متحده آمریکا و بریتانیا تلفنی گفت‌وگو کرده است. در محافل سیاسی مصر گفته می‌شود البرادعی پیشنهاد کرده عمر سلیمان به عنوان دولت انتقالی در نظر گرفته شود.

«بیدار شو، امروز روز آخر توست»

بنابر گزارش خبرنگاران شبکه تلویزیونی الجریزه، در شهرهای قاهره، سوئز، اسکندریه و دیگر شهرهای مصر شعارهای تظاهرکنندگان مشابه هم‌دیگر است. «برو گم شو، برو گم شو، همه جا در انقلاب»، «بیدار شو، امروز آخرین روز توست» از جمله شعارهای معترضان است که از طریق آنها خواهان پایان دوران ۳۰ ساله رژیم مبارک هستند.

آسمان قاهره در تاریکی شب فرورفته و در میدان التحریر هوا کاملا سرد شده است. گزارشگران می‌گویند شهروندانی که مواد غذایی همراه دارند آن را با دیگرانی که چیزی برای خوردن همراه ندارند، تقسیم می‌کنند.

در تجمع امروز میدان التحریر، به صورت نمادین آدمک‌های حسنی مبارک، «فتحی سرور»، رئیس پارلمان، «احمد عز»، میلیاردر مصری و شخص سوم حزب حاکم و «حبیب العادلی»، وزیر کشور سابق، پس از محاکمه انقلابی به دار آویخته شد.

یک گزارشگر مجله اشپیگل گفته است که مصری‌ها از رفتار خودشان متعجب‌اند؛ زیرا تظاهرات میلیونی امروز قاهره «یک قیام پرنشاط، منظم و امیدبخش بخش بود».





خبرگزاری «فرانسه» گزارش داد كه فرودگاه قاهره همچنان مملو از اتباع خارجی است که روند خروج از مصر را از چند روز پیش آغاز کرده‌اند و در مقابل پایانه شماره یک فرودگاه قاهره صدها نفر زیر یک چادر سفید جمع شده بودند.

شمار زیادی از اتباع کشورهای حوزه خلیج فارس در میان افرادی هستند که هم اکنون در فرودگاه قاهره هستند و برخی از کشورها از چند روز پیش اقداماتی برای تخلیه اتباع خود از مصر به اجرا گذاشته‌اند.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نیز اعلام کرد كه ناآرامی‌های مصر روند زندگی در بخش عمده‌ای از این کشور را فلج کرده است. این شبکه افزود كه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی سفر به قاهره را یا لغو کرده یا آن را به تعویق انداخته‌اند.

روزنامه‌های محلی مصر نیز نوشتند كه خدمات ریلی در سراسر مصر به‌حالت تعویق در آمده و با وجودی‌که حرکت در بزرگراه‌ها ادامه دارد، شاهدان عینی گفتند كه میزان تردد خودروها به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

بانک‌ها ، بازار بورس و بسیاری از فروشگاه‌های مصر تعطیل شدند اما ظاهرا حرکت در کانال سوئز به‌طور عادی ادامه دارد. همچنین خبر می‌رسد، بسیاری از فروشگاه‌ها قاهره بسته شدند و صف‌های طولانی برای خرید نان تشکیل شده است. این در حالی است که سوخت بنزین جایگاه‌های سوخت نیز به اتمام رسیده است.

منابع گزارش: اشپیگل آنلاین، ایلنا