ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.02.2011, 0:49
یاد داریوش همایون گرامی‌ باد!

در نیمه شب ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱در بیمارستانی در شهر ژنو( سویس)؛ زنده یاد داریوش همایون درگذشت. فقدان داریوش همایون نویسنده، روزنامه‌نگار و شخصیت برجسته سیاسی، ضایعه‌ای برای جنبش دمکراسی‌خواهی مردم ایران است.

داریوش همایون بیش از شش دهه درعرصه سیاست و روزنامه‌نگاری ایران فعال بود و در ادامه همین فعالیت‌های سیاسی، حزبی، به وزارت نیز رسید. او نیز بعد از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ مانند بسیاری دیگر از هم وطنان مجبور به مهاجرت شد. در مهاجرت نیز به فعالیت سیاسی و نویسندگی خود ادامه داد و کتاب‌ها و مقالات بی‌شماری را از خود به یادگار گذاشت.

ما امضاء کنندگان این نامه که با افق‌های فکری متفاوت راه های تاریخی گونه‌گون را پیموده‌ایم آرزوی عمری طولانی‌تر برای زنده یاد داریوش همایون داشتیم. زیرا هر سال که بر حیات او گذشت گامی بلندتر در راستای شناخت واقعیات تلخ و شیرین میهن خویش و ره‌جست‌های بشردوستانه و تلفیق آن‌ها با تمایلات میهن دوستانه‌تر برداشت. او اگر بیشتر می‌ماند از خویش یادگارهای درخشان‌تر بر جای می‌گذارد.

گفتار و رفتار او در سال‌های اخیر با صدا و جنبش درون ایران و و سایر آزادیخواهان ایران همآهنگ بود. او کسی بود که به شعار کسب قدرت به هر قیمت نه گفت. حفظ استقلال و دفاع از کشور در مقابل تهاجم خارجی برای او ارزشی والا داشت.

ترویج اعتدال در گفتمان سیاسی، رواداری و مسالمت، تشویق فعالیت‌های مدنی و نفی خشونت و تعامل مثبت بین نیروهای سیاسی، از مشخصه‌های بارز نوشته‌ها، گفتار و رفتار او در سال های اخیر است. او با باور به لیبرال دمکراسی و مشروطه‌خواهی از مدافعان سرسخت جنبش سبز مردم ایران بود و این جنبش را نشانه رشد اندیشۀ مسالمت، قانونگرائی و بلوغ نسل جدید کنشگران سیاسی و مدنی در ایران می‌دانست. رواداری سیاسی از او انسانی ساخته بود که موافقان و مخالفان سیاسی‌اش بر او احترام می‌گذاشتند.

در گذشت داریوش همایون را به خانواده، بستگان، یاران و کنشگران سیاسی فرهنگی و مدنی جامعه ایران تسلیت می‌گوئیم.


محمد ارسی، هوشنگ اسدی، ایرج اشراقی، بابک امیر خسروی، نوشابه امیری، مهدی امینی، محمد برقعی، ارژنگ برهان آزاد، مسعود بهنود، احمد پورمندی، شهرام تهرانی، مهدی خانبابا تهرانی‌، رضا چرندابی، محسن حیدریان، اسماعیل ختأی، شیریندخت دقیقیان، اسماعیل زرگریان، حمید سالک، هما سرشار، هوشنگ سروری، محمد سهیمی، علی‌ شاکری، حمید شیرازی، ضیا عابدی، فرزانه عظیمی‌، مهدی فتاپور، اتابک فتح‌الله زاده، مسعود فتحی، یدی قربانی، علی‌اکبر قنبری، علی‌ کاشگر، حسن کلانتری، فرخنده مدرس، احمد مصباح، مریم مولوی، ابراهیم نبوی، فرخ نگهدار.