ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 30.01.2011, 16:13
توافق مخالفان مبارک برای تشکیل دولت انتقالی


توافق اپوزیسیون مصر برای مذاکره با حکومت


یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹
در حالی که ارتش مصر در ساعات اخیر حضور پررنگ‌تری در خیابان‌ها دارد و گزارش شده که میدان تحریر، مرکز اصلی تجمعات قاهره، هواپیماها دیوار صوتی را شکسته اند و هلیکوپترهای پلیس نیز در حال پرواز در ارتفاع پایین هستند، عصام العریان، سخنگوی اخوان المسلمین به شبکه خبری الجزیره گفت: گروه‌های ملی مصر برای تشکیل هیاتی به ریاست محمد البرادعی، رییس جمعیت ملی برای تغییر جهت مذاکره با دولت درخصوص مرحله انتقالی توافق کرده‌اند.

در این حال محمد بدیع، دبیر کل اخوان المسلمین مصر در گفت وگو با شبکه الجزیره اظهار داشت: مسئولیت هرآنچه که در مصر اتفاق می افتد برعهده حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر است. بدیع افزود: آمار کشته شدگان تظاهرات اخیر چند برابر آن آماری است که اعلام شده است.

آمار تلفات تظاهرات مصر از جمعه تا کنون به بیش از یک‌صد تن می‌رسد و تعداد زخمی‌ها بیش از دو هزار نفر گزارش شده است.

دبیر کل اخوان المسلمین مصر اظهار داشت:‌ ما با همه گروه‌های مصری مسائل این کشور را مورد بررسی قرار دادیم و با این گروه‌ها جلسات مشترکی داشتیم که از جمله این جلسات دیدار دو تن از اعضای اخوان المسلمین با محمد البرادعی، رئیس جمعیت ملی برای تغییر بوده است. وی با تاکید براینکه همه گروه‌های مصری باید دست به دست هم بدهند، افزود:‌ باید برای براورده کردن خواسته‌های مردم با هم متحد شویم.

امروز همچنین محمد البرادعی، رهبر یکی از احزاب سیاسی مصر نیز در میدان «التحریر» شهر قاهره به جمع تظاهرکنندگان مصری پیوست. وی که چهار روز پیش به محض ورود به مصر از سوی مقامات امنیتی این کشور بازداشت خانگی شد، امروز ـیکشنبه‌ـ با نادیده گرفتن تصمیم رژیم به جمع معترضان در میدان التحریر پیوست.

شبکه العربیه نیز تصاویری از پیوستن علمای الازهر به جمع تظاهرکنندگان نشان داد. مردم با استقبال از این علما، شعارهای آنها را تکرار کردند.

گزارشگر شبکه بی بی سی عربی در قاهره نیز گزارش داد که در حال حاضر بیش از ۵۰هزار تن در میدان التحریر این شهر تجمع کرده و شعار “نه مبارک ونه سلیمان” سر می‌دهند. همچنین صدها قاضی به جمع تظاهرات کنندگان پیوستند.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که دو هواپیمای بمب افکن و دو بالگرد جنگی ارتش مصر بر فراز تظاهرکنندگان در میدان التحریر در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند. به نظر می‌رسد هدف از پرواز این هواپیماها و بالگردهای جنگی وادار کردن تظاهرکنندگان به بازگشت به خانه‌های‌شان است.

از سوی دیگر شبکه الجزیره اعلام کرد که خبرهای رسیده از خروج حبیب العادلی، وزیر کشور دولت مستعفی مصر از ساختمان این وزارتخانه در میان تیراندازی شدید حکایت دارد.

این در حالی است که ساعتی پیش شبکه الحره امریکا در خبر فوری اعلام کرده بود: حبیب العادلی، وزیر کشور مصر بازداشت شده است. این شبکه همچنین خبر از بازداشت احمد عز، رئیس سابق حزب ملی دموکراتیک مصر، حزب حاکم داد. این در حالی است که پیش از این گفته شده بود العادلی و احمد عز هر دو از کشور گریخته و اولی به لندن و دومی به قبرس رفته است. احمد عز برای فرار از کشور از فرودگاه غردقه به جای فرودگاه قاهره استفاده کرده بود. احمد عز روز گذشته از ریاست حزب ملی دموکراتیک مصر استعفا داده بود.

الجزیره همچنین گزارش داد که روزنامه نگاران و نویسندگان روزنامه الاهرام طی بیانیه‌ای خواستار استعفا یا برکناری حسنی مبارک شده‌اند.

از سوی دیگر گزارشگر شبکه العربیه گزارش داد که نزدیک به شش هزار تن از زندان ابو زعبل فرار کرده‌اند. شبکه خبری مصر نیز از دستگیری ۳۱۱۳ تن از زندانیان فراری و گروه‌های تبهکار خبر داد. همچنین خبرگزاری فرانسه تعداد جنازه‌های پراکنده شده در نزدیکی این زندان را ۱۴ تن اعلام کرد.

العربیه نیز از انتصاب استاندارهای جدید برای استان‌های شمال سینا و الوادی الجدید خبر داد. این شبکه همچنین به نقل از بانک مرکزی مصر اعلام کرد که بانک‌های این کشور نیز فردا (دوشنبه) تعطیل خواهد بود.

العربیه در خبری دیگر گزارش داد که در حال حاضر عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر و رئیس سازمان اطلاعات این کشور با حسین طنطاوی، وزیر دفاع و حبیب العادلی، وزیر کشور تشکیل جلسه داده و نقشه کنترل امنیت را با آنها مورد بررسی قرار می‌دهد.


آمریکا با ناکافی خواندن تغییر دولت مصر خواستار «اصلاحات واقعی» شد

رادیو فردا: ساعاتی پس از معرفی احمد شفیق، وزیر هوانوردی و فرمانده پیشین نیروی هوایی را به نخست‌وزیری برگزید، کاخ سفید اعلام کرد که تغییر دولت برای بازگرداندن آرامش به کشور کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، به دنبال جلسه اضطراری باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و اعضای شورای امنیت ملی این کشور که در آخرین ساعات شنبه شب در واشینگتن برگزار شد، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شد که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر اقدامی فراتر از تغییر دولت صورت دهد و «اصلاحات واقعی» در مصر را در پیش بگیرد.

در این بیانیه‌ آمده است که آمریکا همچنان بر پرهیز از خشونت در مصر تأکید دارد و از پیگیری اقدامات «قطعی» به منظور پیشبرد «اصلاحات سیاسی در مصر» حمایت می‌کند.

پیشتر نیز فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشته بود که حسنی مبارک باید به وعده خود در خصوص انجام اصلاحات واقعی عمل کند.

در همین زمینه، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز یکشنبه بر «پرهیز» از خشونت در جریان اعتراض های مصر تأکید کرد.

وی خواستار «احترام به حقوق ابتدایی، آزادی‌ها و حقوق بشر» شد و افزود: «ما باید به دقت به صدای مردم، خواسته‌ها و اعتراض‌هایشان و همچنین امیدهایشان برای آینده بهتر گوش کنیم.»

روز یکشنبه و در ششمین روز از آغاز اعتراض‌ها در مصر، معترضان به حکومت حسنی مبارک در مصر، همچنان در خیابان‌ها حضور دارند.

علیرغم هشدار دولت مصر به مردم در مورد حضور در خیابان‌ها و حضور نیروهای ارتش در خیابان‌های قاهره، معترضان بار دیگر در مرکز قاهره گرد هم آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها در حدود ۲۰۰ نفر از شهروندان شب گذشته میدان آزادی (التحریر) قاهره را که یکی از مراکز اصلی تجمعات است، ترک نکرده و شب را در این میدان به صبح رسانده‌اند.

فرار صدها زندانی از از زندان‌های مصر

مقامات رسمی مصر روز یکشنبه اعلام کردند که صدها نفر از زندانیان مصر، از جمله برخی از اعضای حزب غیر قانونی اخوان المسلمین، از زندان‌ها گریخته‌اند.

حزب اسلامی اخوان المسلمین در تأیید این خبر گفته است که ۳۴ نفر از اعضایش از زندان‌های فرار کرده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز افزوده است که ۷ نفر از این افراد از اعضای کمیته مرکزی حزب اخوان‌المسلمین هستند.

علاوه بر این به نوشته خبرگزاری فرانسه، هشت نفر از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نیز در میان زندانیان فراری بوده‌اند که تا کنون دو نفر از آنها وارد غزه شده‌اند.

به گفته مقامات مصر، زندانیان شب شنبه زندان‌ها را به آتش کشیده‌اند و پس از درگیری با محافظان زندان، فرار کرده‌اند.

این مقامات افزوده‌اند که این زندانیان از سوی باندهای مسلحی که از بیرون زندان را مورد حمله قرار داده بودند، حمایت می‌شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان این درگیری‌ها عده‌ای کشته و برخی دیگر زخمی شده‌اند. خبرگزاری فرانسه تعداد زندانیان کشته شده را دستکم هشت نفر اعلام کرده است.

این خبرگزاری افزوده است که ده‌ها جسد در خیابان نزدیک به زندان «ابو زعبل» قاهره مشاهده شده است.


آمریکا خواستار برگزاری انتخابات آزاد در مصر شد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر خواست تا در این کشور انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند.

خانم کلینتون، در مصاحبه با چند شبکه خبری آمریکایی، از آقای مبارک خواست تا در پاسخ به اعتراضات مردم مصر دست به اصلاحات گسترده بزند.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال از مصر خواست تا مراقب باشد وضعیت حاکم بر ایران که او آن را یک "دمکراسی تقلبی" خواند، بر این کشور حاکم نشود.


خواندنی‌ها درباره اوضاع مصر:

یک ارزیابی از اوضاع مصر

برژینسکی در گفتگو با نیوزویک: مصر آتشفشانی است که منطقه را می‌سوزاند

پايان تدريجى عمر دولت‌هاى اقتدارگرا در خاورميانه