ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 30.01.2011, 9:06
افزایش فشار جهانی بر مبارک برای اصلاحات

ششمین روز اعتراض‌ها درشهرهای بزرگ مصر

ایلنا: بیش از هزار تظاهركننده مصری امروز ـ‌یكشنبه‌ـ در مركز قاهره دست به تظاهرات زده و خواستار كناره‌گیری «حسنی مبارك»، دیكتاتور این كشور شدند.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری «رویترز»، نوشت لحظه به لحظه بر تعداد تظاهركنندگان افزوده می‌شود و تظاهركنندگان با سردادن شعارهایی علیه مبارك و «عمر سلیمان»، معاون اول رئیس‌جمهوری آنها را مزدوران آمریكا دانستند. تظاهركنندگان همچنین شعار می‌دادند «مبارك مبارك هواپیما در انتظارت است»

همچنین پایگاه خبری «العربیه» گزارش داد كه هزاران زندانی پس از شورش در یك زندان در شمال قاهره فرار كردند.

در همین پایگاه خبری «الجزیره» گزارش داد، دفتر این شبكه در قاهره تعطیل و مجوز آن نیز ضبط شد.
در ادامه واكنش‌ها به حوادث مصر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر ر‍ژیم‌صهیونیستی گفت كه دولتش به دقت ناظر حوادث مصر و منطقه است.
وی افزود: «ما باید خویشتنداری خود را حفظ كنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه ابراز امیدورای كرد كه روابط این رژیم با مصر ادامه پیدا كند.

«بان كی مون»، دبیركل سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف خشونت و خویشتنداری در مصر شد.

تظاهرات در مصر نگرانی شدید اسرائیلی‌ها را كه 30 سال پیش با مصر توافق‌نامه صلح امضا كرده‌اند را برانگیخته است.

در تحولی دیگر، سفارت آمریكا در قاهره از شهروندان این كشور خواست هر چه سریع‌تر خاك مصر را ترك كنند. تركیه نیز دو هواپیما به مصر اعزام كرد تا شهروندانش را از این كشور خارج كند.

به گزارش ایلنا، نیروهای ارتش از صبح امروز ـ‌یکشنبه‌ـ در خیابان‌های مناطقی از قاهره مستقر شدند. این در حالی است كه بیشتر شهرهای بزرگ مصر دیشب شاهد غارتگری و اقدامات خشونت‌آمیز همچون حمله به بیمارستان‌ها و زندان‌ها بودند، با این وجود نیروهای امنیتی تنها در قاهره مستقر شدند.

مبارک دیروز دو تن از اعضای کابینه خود را برکنار کرد، اما هنوز معلوم نیست که این اقدام تاثیری در تظاهرات خیابانی خواهد داشت یا خیر و آیا مصریان همچنان به قیام‌های خود با درخواست اصلاحات جدی اقتصادی و سیاسی ادامه خواهند داد.

آمار تلفات تظاهرات مصر از جمعه تا کنون، دست‌کم ۱۰۲ تن می‌رسد و تعداد زخمی‌ها بیش از دو هزار تن گزارش شده است.

شبکه تلویزیونی «العربیه» گزارش داد كه نیروهای ارتش مصر تامین امنیت ساختمان وزارت کشور در قاهره را برعهده گرفتند.


افزایش فشار جهانی بر مبارک برای اصلاحات

بی بی سی: ناآرامی های مصر در حالی وارد ششمین روز خود شده که به رغم اعمال مقررات منع آمد و شد، معترضان در خیابان های قاهره و سایر شهرهای مصر تجمع کرده‌اند و خواهان تغییر حکومت هستند.

هم زمان، دولت های آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا، از حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر خواسته‌اند که ضمن پرهیز از خشونت، برای اجرای اصلاحات سیاسی تدابیر جدی اتخاذ کند.

میدان تحریر (آزادی) قاهره مملو از مردمی است که خواهان کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند. واحدهای ارتش در خیابان ها حضور دارند، اما اقدامی جدی علیه مردم معترض نمی کنند.

غیبت پلیس باعث شده است تا اهالی محله‌های مختلف با در دست گرفتن چاقو، چوب و لوله‌های آهنی به پاسداری از خانه‌ها و مغازه‌ها مشغول شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد کشته شدگان درگیری های چند روز اخیر به ۱۰۲ نفر رسیده است. بر اساس گزارش‌ها، بیش از دو هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

درخواست غرب

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا از حکومت مصر خواسته‌اند که از خشونت علیه مردم خودداری کند.

رهبران سه کشور اروپایی طی بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند: "حقوق بشر و روند دموکراتیک باید به طور کامل رعایت شود."

کاخ سفید آمریکا می گوید باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه با مشاوران امنیتی ارشد خود اوضاع مصر را بررسی کرد.

دولت آقای اوباما ضمن مخالفت با خشونت در مصر، خواهان خویشتنداری طرفین شده و از "اقدامات ملموس" برای پیشبرد اصلاحات سیاسی در مصر حمایت کرده است.

صدها مصری روز شنبه در واشنگتن و سایر شهرهای بزرگ آمریکا علیه حسنی مبارک تجمع کردند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا از مصر خواسته‌اند به آزادی بیان و ارتباطات از جمله استفاده از تلفن، اینترنت و تجمع صلح‌آمیز شهروندان احترام بگذارد.

آنها از حسنی مبارک خواستند: "روند دگرگونی که باید در یک دولت فراگیر و انتخاباتی آزاد و منصفانه منعکس شود را آغاز کند."

"مبارک باید برود"

مخالفان حکومت مصر می گویند معرفی معاون جدید رئیس جمهوری و نخست وزیر جدید توسط حسنی مبارک خواسته‌های آنها را تأمین نمی‌کند و خود آقای مبارک باید از قدرت کنار برود.

محمد البرادعی، از رهبران مخالف حسنی مبارک، واکنش رئیس جمهوری مصر به اعتراضات جاری را ناامید کننده توصیف کرده و خواهان کناره گیری او از قدرت شده است.

حسنی مبارک پس از منحل کردن کابینه، ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر را به عنوان معاون خود و احمد محمد شفیق، وزیر هوانوردی را به عنوان نخست وزیر منصوب کرده است.

محمد البرادعی که مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و خواهان اصلاحات در کشورش بوده، روز شنبه گفت: "حسنی مبارک پیام مردم مصر را درک نکرده است."

او گفته است: "من امروز با همکارانم برای شرکت در راهپیمایی به خیابان باز می‌گردم تا به ایجاد تغییر کمک کنم... و به مبارک بگویم که باید برود."

انتصاب معتمدان

روز شنبه ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر به عنوان معاون رئیس جمهور مصر سوگند خورد. آقای سلیمان از افراد معتمد حسنی مبارک به شمار می‌رود.

حسنی مبارک، همچنین احمدمحمد شفیق، وزیر هوانوردی این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرد. او جانشین احمد نظیف می‌شود که از سوی حسنی مبارک، برکنار شده است.

آقای شفیق خلبان جنگی بوده و برای مدتی فرماندهی نیروی هوایی مصر را به عهده داشته است. او در جریان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ (یوم کیپور) تحت فرماندهی حسنی مبارک بوده است.

ژنرال سلیمان که امروز به عنوان معاون حسنی مبارک انتخاب شده، از سال ۱۹۹۵ در حلقه بسیار نزدیک به رئیس جمهور مصر قرار دارد و در بسیاری از سیاست های دولت مصر نقش اساسی ایفا کرده است. او از مخالفان اخوان المسلمین، بزرگ ترین گروه مخالف در مصر به شمار می رود.

این برای اولین بار طی سی سال زمامداری حسنی مبارک است که چنین سمتی ایجاد می شود.

پیش از این هم از ژنرال سلیمان به علت نظامی بودن و وابستگی به ارتش برای برخی، چهره‌ای مطلوب برای دوره پس از مبارک تلقی می شد.

ژنرال سلیمان به علت نقشی که در روند مذاکرات صلح و مذاکرات آشتی ملی گروه های فلسطینی ایفا کرده، چهره‌ای شناخته شده برای آمریکایی‌ها، اسرائیلی ها و فلسطینیان به شمار می رود.

گفته شده در جریان سفر حسنی مبارک به اتیوپی در سال ۱۹۹۵، توصیه او به رئیس جمهور مصر برای سفر با یک خودروی زرهی باعث نجات جان مبارک از یک سوء قصد جدی شد.

بی بی سی عربی تائید کرده که دو پسر حسنی مبارک، مصر را ترک کرده و وارد لندن شده‌اند اما تلویزیون دولتی مصر این مساله را رد کرده است.

همچنین اعلام شده که احمد عز، بازرگان مصری و از سیاستمداران ارشد حزب حاکم مصر از سمت خود استعفا داده است.

او از نزدیکان جمال مبارک، پسر حسنی مبارک به شمار می رفت و معترضان در شعارهای خود او را به باد انتقاد گرفته بودند.