ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 29.01.2011, 13:42
کارگران مصر نیز به جنبش پیوستند

ایلنا: در ادامه گزارش‌های رسیده از ناآرامی‌های مصر،‌ هزاران تن از معترضان مصری در شهر «اسكندریه» با پلیس به شدت درگیر شده‌اند. این در حالی است كه ارتش با هشدار به معترضان، از مردم این كشور خواسته تا از تجمع در خیابان‌ها پرهیز كرده و به قانون منع آمد و شد پایبند باشند.

به گزارش ایلنا،‌ پایگاه خبری الجزیره گزارش داده كه برخی منابع خبری از اختلاف میان «حسنی مبارك»، رئیس‌جمهوری مصر و فرماندهان ارتش این كشور درباره شیوه برخورد با تظاهركنندگان خبر می‌دهند.

گفته شده كه فرماندهان ارتش مصر بر عدم استفاده از خشونت علیه تظاهركنندگان اصرار دارند.

در پی تشدید ناآرامی‌ها در مصر، تلویزیون دولتی این كشور شنبه ـ‌امروز‌ـ از افزایش ساعات قانون منع آمد و شد از ساعت چهار بعدظهر تا هشت صبح به وقت قاهره خبر داد.

كارگران كارخانه «فولادسازی» در شهر سوئز نیز دست به اعتصاب زده و اعلام كرده‌اند تا زمان سرنگونی «حسنی مبارك»، رئیس‌جمهوری این كشور به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

در حالی كه عمیق‌تر بحران سیاسی در مصر نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت مبارك را در میان حامیان وی تشدید كرده است، «ملك عبدالله بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان در تماس تلفنی حمایت خود را از مبارك اعلام كرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد كه ملك عبدالله شنبه ـ ‌امروز‌ـ در تماس تلفنی با حسنی مبارك حمایت خود را از وی در برابر تظاهراتی كه سراسر مصر را فراگرفته و خواستار كناره‌گیری وی هستند، اعلام كرده است.

در همین حال الجزیره گزارش داده، ده‌ها هزار معترض خشمگین مركز امنیت كشور در «المنصوره» را به محاصره خود درآورده‌اند و زندانیان در بازداشتگاه سیاسی «ابوزعبل» كه به شدت از آن حفاظت می‌شود، دست به شورش زده‌اند.

شاهدان عینی از تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی بازداشت‌شدگان و كشته شدن حداقل هشت تن و زخمی شدن تعداد زیادی خبر داده‌اند.

رسانه‌های خبری همچنین گزارش داده‌اند كه ده‌ها هزار تظاهركننده به سمت ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی مصر در قاهره حركت كرده‌اند.

به گزارش الجزیره، امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های «قاهره»،«اسكندریه» و «مرسی مطروح» به تعویق افتاد و به زمانی دیگر موكول شد. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی كتاب قاهره نیز به زمانی دیگر موكول شده است.
الجزیره همچنین در خبرهای لحظه به لحظه خود از حمله نیروهای امنیتی مصر به زندان «القطاع» و كشتن حداقل ۵۰ زندانی در این حمله خبر داده است.

این در حالی است كه كابینه مصر به‌طور رسمی استعفا داده و حسنی مبارك وزیر تجارت این كشور را مامور تشكیل دولت كرده است.

الجزیره به نقل از خبرنگاران در مصر خبر داد كه نیروهای پلیس مصر در سوئز به دستور فرماندهان خود برای مقابله با معترضین از گلوله‌های واقعی استفاده كردند.

العربیه نیز گزارش داد كه در رویاروی‌های روز گذشته در منطقه «الشیخ زوید» سه شهروند مصری كشته شدند و همچنین در شهر رفع سه مامور امنیتی نیز كشته شدند.

همچنین طبق گزارش‌های منتشره شده حاكی از آن است كه شرایط امنیتی در قاهره پس از آغاز تظاهرات مردمی مصر علیه حكومت این كشور بسیار بی‌ثبات شده است و در بسیاری از مناطق اموال عمومی غارت می‌شوند.
هزاران تن از معترضان مصری در ساعات اولیه صبح ‌شنبه‌ ـامروز‌ـ پس از سخنرانی حسنی مبارك و بركنار كردن دولت و به‌رغم اجرای قانون منع آمد و شد و حضور گسترده نیروهای نظامی، در قاهره در میدان «التحریر» و در اسكندریه در مسجد «القائد ابراهیم» تجمع كردند.

در همین حال، «فتحی سرور»، رئیس پارلمان مصر از برگزاری نشست شورای امنیت ملی مصر امروز ـ‌شنبه‌ـ با هدف بررسی اوضاع كنونی این كشور خبر داد.

وی ادامه داد:‌ «نخست‌وزیر در برابر پارلمان درباره اتفاقات پیش آمده توضیح خواهد داد.‌ ما دوست داشتیم كه نشست پارلمان شنبه باشد، اما برخی نمایندگان به‌علت شرایط سخت مصر نمی‌توانند امروز در جلسه پارلمان حاضر شوند و رسیدن آنها به پارلمان با دشواری های متعددی روبه‌رو است.»

در همین حال، تجار و شخصیت‌های بانفوذ مصری با هواپیماهای اختصاصی قاهره را به‌سمت مكان‌های نامعلوم ترك كردند.

ملت خواهان تغییر نظام است

شاهدان عینی اعلام كردند كه معترضان این شعار را سر می‌دادند كه «ملت خواهان تغییر نظام است».

شبکه تلویزیونی العربیه از درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهر اسماعیلیه مصر خبر داد و شبكه «الحره» اعلام كرد كه در درگیری نیروهای پلیس و تظاهركنندگان در نزدیكی منطقه العریش سه تن از نیروهای پلیس كشته و چهار تن زخمی شدند. تاكنون ۶۲ مصری در جریان اعتراض‌ها كشته و بیش از دو هزار تن دیگر زخمی شدند.

شاهدان عینی اعلام كردند كه نیروهای پلیس و نیروهای ضد شورش در حال حاضر در مناطق اطراف وزارت كشور و راه‌های منتهی به آن مستقر هستند.

این در حالی است كه رئیس‌جمهوری مصر در واكنش به تظاهرات گسترده مردم، دولت این كشور را منحل كرد.
وی در سخنانی تلویزیونی كه تلویزیون مصر آن را پخش كرد، دولت این كشور را بركنار و وعده تشكیل دولت جدید را داد.

مبارك گفت كه به خواسته‌های مشروع ملت واقف است و از آنها دور نیست و هر روز در راستای برآورده كردن خواست ملت عمل می‌كند.

رئیس‌جمهوری مصر افزود: «برای تضمین ثبات كشور مصمم است.»

حاكم نظامی ۳۰ ساله مصر در ادامه گفت: «تظاهراتی كه برگزار شد در راستای درخواست‌های مشروع و دموكراتیك و بهبود وضعیت اجتماعی بود.»

وی افزود: «راه اصلاحاتی كه ما برگزیدیم بازگشت‌ناپذیر است و گام‌های جدیدی در راستای آن برخواهیم داشت.»

مبارك گفت: «تظاهرات و اعتراضاتی كه برگزار شد به‌دنبال پویایی سیاسی در مصر رخ داد و در نتیجه فضای آزادی بیان به وقوع پیوست.»

وی تاكید كرد كه مشكلات نباید از طریق خشونت حل شود.

رئیس‌جمهوری مادام العمر مصر با متهم كردن برخی از طرف‌ها ـ‌كه اسم آنها را نبرد‌ـ به نفوذ در میان جوانان و اقدام به سوزاندن و تخریب از جوانان مصری خواست مصالح میهن را رعایت كنند و از دارایی‌های كشور حمایت كنند.

مبارك با پایبندی حكومت به استفاده نكردن از خشونت علیه تظاهركنندگان گفت: «همیشه به حق آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی احترام می‌گذارم.»

وی در ادامه سخنانش بر مبارزه بیكاری تاكید كرد.

گروه «اخوان‌المسلمین» از مبارك خواسته از قدرت كنار برود و از ارتش نیز خواست برای برون رفت از این اوضاع دخالت كند.

حزب «الغد» نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد كه سخنان مبارك با خواسته‌های ملت هم‌خوانی ندارد و مبارك همچنان واقعیت اوضاع را نمی‌فهمند.

الغد بر ادامه انتفاضه مردمی تا رسیدن به خواسته‌های ملت تاكید كرد.

«جمعیت ملی برای تغییر» به رهبری «محمد البرادعی»، رهبر اپوزیسیون مصر نیز بر ادامه اعتراضات تا رسیدن به خواسته‌های ملت تاكید كرد.

در همین حال «جبهه جوانان مصر»، نیروهای معارض و «جوانان آزاده» خواستار تشكیل شوراهای مردمی برای حفاظت از دارایی‌های عمومی و خصوصی و جلوگیری از اعمال خرابكارانه و سرقت در سایه تظاهرات گسترده شد.

همچنین گزارش شده كه در پی تشدید ناآرامی‌ها، وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی دیپلمات‌های خود را از مصر خارج كرده و تنها سفیر این رژیم در قاهره باقی مانده است.

حامیان حسنی مبارک:
معترضان عده معدودی هستند که از خارج خط می‌گیرند!

عصر ایران: طی یک هفته گذشته، وزارت خارجه مصر رایزنی‌های محرمانه‌ای را با چند کشور عربی و یک کشور اروپایی انجام داده است تا در صورت نیاز، حسنی مبارک و خانواده‌اش بتوانند دوران بازنشستگی خود را در آنها بگذراند. لیبی هم به مصر پیام داده که می‌تواند از رئیس‌جمهور این کشور پذیرایی کند.

یک منبع پارلمانی مصری در واکنش به این خبر به عصر ایران گفته است که نه می‌تواند آن را رد کند و نه تایید نماید. وی با اخذ این تعهد اخلاقی که نامش را ذکر نکنیم، اظهار داشت: البته نباید از نظر دور داشت که مبارک انسان دوراندیشی است. اگر هم این کار را کرده باشد لابد مصلحتی در آن بوده است؛ همه چیز را که نباید به شما گفت.

این نماینده حامی دولت مبارک افزود: اگر مردم مصر نسبت به زمامداری حسنی مبارک اعتراضات محدودی(!) دارند، نه به خاطر سوء‌مدیریت مبارک که به دلیل کهولت سن اوست و یک نیروی جوانتر برای خدمت به جامعه می‌خواهند و به همین دلیل قطعا با روی کار آمدن جمال، مردم احساس رضایت بیشتری خواهند کرد!

وی بدون اشاره به موج گسترده اعتراضات مردمی علیه مبارک و خاندان او درباره معترضان مدعی شد: اینها عده معدودی هستند که از خارج خط می‌گیرند!

این نماینده حامی مبارک پاسخ به این سوالات که آیا منظورش از عده معدود، جمعیت میلیونی مصریان معترض است؟ و چرا پلیس تجمعات آرام آنها را به خاک و خون کشید با عصبانیت گفت: “اینها ربطی به شما ندارد، یک پدر می‌تواند هر آن گونه که بخواهد فرزندان سرکش خود را تأدیب نماید!” و سپس گوشی را قطع کرد.

مردم به ستوه آمده از دیکتاتوری مبارک، اخیراً با راه‌اندازی انتفاضه «خشم و آزادی» خواستار عزل مبارک و برگزاری یک انتخابات آزاد برای تعیین سرنوشت خود هستند.

با این حال، نیروهای امنیتی و پلیس مصر تا کنون صدها نفر از معترضان را کشته و مجروح کرده‌اند.