ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.01.2011, 10:00
اعتراض‌ها در مصر تجلی سرخوردگی‌هاست

رادیو فردا: همزمان با گسترش اعتراضات در مصر، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اظهار داشت بارها با حسنی مبارک درباره ضرورت اصلاحات سیاسی و اقتصادی سخن گفته بود؛ رئیس جمهوری آمریکا همچنین اعترا‌ض‌های مردم مصر را نشانه سرخوردگی فروخفته مردم این کشور دانست که در خیابان‌ها تجلی پیدا کرده است.

باراک اوباما گفت: «بسیار حائز اهمیت است که مردم سازوکاری برای بیان رنج‌ها و آلام خود داشته باشند.»

باراک اوباما تصریح کرد: «مصر در بسیاری از موضوعات حساس متحد ما بوده است. مبارک در مورد طیفی از موضوعات دشوار بسیار کمک بوده است... اما من همواره به وی می‌گفتم کاری کند که در زمینه اصلاحات حرکتی رو به جلو داشته باشند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «اصلاحات سیاسی و اصلاحات اقتصادی برای بهروزی و رفاه بلندمدت مصر مطلقا حیاتی است.»

باراک اوباما تصریح کرد: «می‌بینید که این سرخوردگی فروخفته است که در خیابان‌های مصر تجلی پیدا کرده است.»

رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرد: «خشونت پاسخ حل مسائل مصر نیست.»

باراک اوباما گفت: «دولت مصر باید مراقب باشد که به خشونت متوسل نشود. مردم در خیابان‌ها هم باید مراقب باشند که به خشونت متوسل نشوند.»

مخالفان حکومت حسنی مبارک، روز پنجشنبه، برای سومین روز پیاپی، در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند و آنگونه که فعالان سیاسی مصر در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی فراخوان داده‌اند انتظار می‌رود روز جمعه نیز این اعتراضات ادامه پیدا کند.

شامگاه پنجشنبه، محمد البرادعی مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی و از مخالفان حکومت مصر وین را ترک کرد و برای پیوستن به معترضان وارد قاهره شد.

محمد البرادعی در فرودگاه قاهره به خبرنگاران گفت: «برهه حساسی در حیات مصر است؛ من آمده‌ام تا به مردم مصر بپیوندم.»

سخنان باراک اوباما، نخستین واکنش تصویری وی به رویدادهای مصر است و این همه در حالی است که از تونس تا مصر و از لبنان تا یمن، بحران سیاسی و ناآرامی این کشورها را فراگرفته است.

روز پنجشنبه، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، در عین حال که تصدیق کرد حسنی مبارک شریکی مهم در خاورمیانه برای آمریکا بوده، اظهار داشت واشینگتن طرف هیچ گروهی را در مصر نخواهد گرفت.

رابرت گیبس همچنین ابراز امیدواری کرد آنهایی که در مصر «به دنبال آزادی بیان و اجتماعات بیشتر هستند»، به طور مسالمت‌آمیز بتوانند به خواسته‌های خود دست یابند.

هشدار وزارت کشور مصر به تظاهرات‌کنندگان

از سوی دیگر وزارت کشور مصر پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای نسبت به هرگونه تظاهرات ضدحکومتی در روز جمعه هشدار داد و اعلام کرد با هرگونه تجمع ضد حکومتی با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «وزارت کشور بار دیگر نسبت به چنین اقداماتی هشدار می‌دهد و تصریح می‌کند مطابق با قانون تدابیر قاطعانه‌ای دربرابر این گونه اقدامات اتخاذ خواهد کرد.»

در حالی که گروه‌های مختلف مخالف حکومت مصر، برای تظاهرات روز جمعه فراخوان داده‌اند گروه اخوان المسلمین نیز برای نخستین بار از اعضای خود دعوت کرد در این روز به تظاهرات‌کنندگان بپیوندند.

از سوی دیگر از مصر خبر می‌رسد که شامگاه پنجشنبه، وب‌سایت‌های فیس‌بوک و توییتر مسدود شده و سیستم پیامک تلفنی نیز قطع شده است.

آخرین گزارشها حاکی از آن است که بامداد جمعه دولت مصر اینترنت را به کلی قطع کرده است.