ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 27.01.2011, 11:32
استاکس‌نت می‌توانست چرنوبیل جدیدی ایجاد کند


نماینده روسیه در ناتو خواستار بررسی حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران شده و هشدار داده است کرم رایانه‌ای استاکس‌نت ممکن بود فاجعه‌ای هسته‌ای مانند چرنوبیل در بوشهر به راه اندازد.

به گزارش رادیو فردا، دمیتری روگوزن سفیر روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز چهارشنبه گفت که ویروس موسوم به استاکس نت که گفته می شود تاسیسات اتمی بوشهر را آلوده کرده، موجب تخریب سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم شده است.

آقای روگوزن پس از نشست سفرای ۲۸ کشور عضو ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: "این ویروس که بسیار سمی و بسیار خطرناک است، می تواند تبعاتی بسیار جدی به همراه داشته باشد."

او استاکس نت را به "مین" تشبیه کرد و گفت: «این مین‌ها می تواند به چرنوبیل جدیدی منتهی شود.» اشاره سفیر روسیه به فاجعه سال ۱۹۸۶ نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین است که در آن زمان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

دمیتری روگوزن گفت: «این موضوعی امنیتی است.... ما مصرانه خواهان بررسی آن در شورای ناتو-روسیه هستیم.»

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش گزارش کردند که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بطور مشترک استاکس نت را ساخته‌اند تا با آلوده کردن سیستم کامپیوتری تاسیسات اتمی ایران، روند غنی سازی اورانیوم را مختل کنند.

روزنامه‌ی بریتانیانی دیلی تلگراف روز دوشنبه/ ۱۷ ژانویه/ نوشت، مقامات اتمی روسیه هشدار داده‌اند در نتیجه‌ی حمله‌ی اینترنتی به تأسیسات اتمی ایران به وسیله‌ی ویروس "ستاكس نت" این خطر وجود دارد كه نیروگاه اتمی بوشهر حادثه ای نظیر آنچه در نیروگاه چرنوبیل رُخ داد به بار آورد.

این روزنامه به نقل از سرویس‌های اطلاعاتی غرب نوشته است، دانشمندان روسی به رهبران مسكو هشدار داده‌اند كه اگر نیروگاه اتمی بوشهر، چنانكه رهبران ایران اصرار دارند، تا تابستان ۲۰۱۱ وارد مدار تولید شود، فاجعه‌ی اتمی نظیر آنچه در چرنوبیل در دهه‌ی ۱۹۸۰ روی داد در ایران نیز اتفاق خواهد افتاد.

دیلی تلگراف كه در گزارش خود نوشته بود که كپی نامه دانشمندان روسی به مقامات كرملین را در اختیار دارد. این روزنامه به نقل از این دانشمندان روسی نوشته كه صدمات ویروس استاكس نت به كامپیوترهای نیروگاه بوشهر جدی بوده و علی‌رغم انجام عملیات سوخت گذاری در اوایل پاییز سال ۲۰۱۰، این دانشمندان نمی‌توانند تضمینی برفعالیت ایمن راكتور بدهند.

روسیه از سال ۱۹۹۷ وظیفه‌ی تكمیل و راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را برعهده داشته كه به گفته‌ی مقامات ایران قرار بود در مهرماه گذشته به شبكه‌ی تولید و انتقال برق كشور وصل شود. اندكی پس از اتمام ساختمان نیروگاه بوشهر، تأسیسات اتمی ایران به وسیله‌ی ویروس اینترنتی "استاكس نت" كه گفته می‌شود از سوی اسرائیل و آمریكا تولید و به كار گرفته شده مورد حمله قرار گرفتند.

در گزارش دیلی تلگراف آمده است: این دانشمندان روسی كه در نیروگاه بوشهر كار می‌كنند، گفته‌اند كه بی‌اعتنایی ایران به مسایل ایمنی هسته‌ای باعث شده است كه مستقیما از كرملین بخواهند راه‌اندازی این نیروگاه را حداقل تا پایان سال شمسی به تعویق بیاندازد تا ارزیابی‌های لازم بتواند انجام گیرد.