ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.01.2011, 13:43
داووس امسال ایران را دعوت نکرد

برای نخستین بار از مقامات ایران کسی برای شرکت در اجلاس داووس دعوت نشد.

اجلاس داووس در سوئیس در حالی آغاز به کار کرد که از ایران، بر خلاف سال‌های گذشته هیچ نماینده‌ای برای حضور در این اجلاس دعوت نشده است.

بر اساس تصمیمی که در ماه جولای سال گذشته در ستاد برگزاری اجلاس گرفته شد محور بحث‌های نشست ۲۰۱۱ مجمع جهانی اقتصاد، بررسی اقتصاد جهان بعد از بحران سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و تاثیر آن برکشورهای گروه ۲۰ تعیین شده است و از آنجایی که کشورهایی مانند ایران، تاثیر و تاثر چندانی بر این بحران نداشته‌اند، از هیچ یک از مقامات ایرانی برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل نیامده است.

این در حالی است که در ۵ سال گذشته بدون توجه به موضوع‌های نشست‌ها همواره یک یا چند نماینده از ایران به این اجلاس دعوت شده و در آن شرکت نموده‌اند. به نظر می‌رسد تنش در مناسبات جامعه جهانی با حاکمیت جمهوری اسلامی علت اصلی عدم دعوت ایران است.

پیش از این هر ساله علاوه بر دعوت و حضور وزیر امور خارجه، برخی چهره های ایران هم دعوت به عمل می‌آمد چنانچه در سال ۱۳۸۶، علاوه بر منوچهر متکی وزیر امور خارجه، محمد خاتمی به عنوان رئیس موسسه گفت و گوی تمدن ها، جواد لاریجانی به عنوان مسئول دفتر کمیته حقوق بشر در قوه قضائیه، باهنر نایب رئیس مجلس و محمد باقر قالیباف دعوت به عمل آمده بود.

اجلاس داووس امروز چهارشنبه ۲۶ ژانویه آغاز بکار کرد و به مدت ۴ روز ادامه دارد. معمولا از همه سران کشورهای جهان و متخصصان فعال در تمام بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای شرکت در این احلاس دعوت می‌شود.

هم چنین در سال ۸۷ هم از منوچهر متکی و معصومه ابتکار برای حضور در این اجلاس دعوت شد. در سال گذشته هم متکی به عنوان وزیر امور خارجه در این اجلاس حضور داشت.

گفتنی است کشورهای همسایه ایران در منطقه خلیج فارس هر یک چند نماینده دعوت شده در این دوره از اجلاس داووس دارند.

بر اساس بیانیه رسمی اجلاس، در نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۱۱، بیش از ۳۰ نفر از سران دولت‌ها (شامل سران کشورهای گروه ۲۰ و سایر کشورهای کلیدی درگیر در بحران اقتصادی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹)، مدیران ارشد بیش از ۱۰۰۰ بنگاه اقتصادی، مدیران مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی، روسای ۷۲ انجمن متولی تغییرات اقلیمی، زیست محیطی و … به نمایندگی از ۱۲۰۰ متخصص فعال در این حوزه به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های جامعه جهانی، مدیران مهم‌ترین بنگاه‌های خبرپراکنی جهان، پیشگامان قن آوری، رهبران فرهنگی و … شرکت می‌کنند.