ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.01.2011, 14:19
مذاکرات استانبول بدون نتیجه پایان یافت

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در شهر استانبول ترکیه بدون نتیجه پایان یافت. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا که ریاست گروه ۱+۵ در گفت‌وگوها را برعهده داشت، مذاکرات انجام شده با سعید جلیلی مسئول پرونده اتمی ایران را «ناامید کننده» توصیف کرد.

خانم آشتون گفت، کشورهای ۱+۵، درخواست‌های «غیر واقع‌بینانه» ایران، یعنی درخواست پایان یافتن تحریم‌های بین‌المللی و ادامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، را علت «مأیوس‌کننده» بودن مذاکرات استانبول می‌دانند.

کاترین اشتون پس از پایان مداکرات استانبول در یک کنفرانس خبری گفت، «ایران برای لغو تحریم‌های بین المللی و نیز برای ادامه چرخه سوخت هسته‌ای شرایطی تعیین کرد، اما ما نتوانستیم این شرایط را قبول کنیم زیرا ایران برای لغو تحریم‌ها باید اعتماد ما را به دست بیاورد.»

خانم اشتون افزود، از اینکه ایران برای رسیدن به هر گونه توافقی، شرایطی را تعیین کرده، مایوس شده است.

به گفته کاترین آشتون، پیشنهادهای شش قدرت جهانی برای بهبود نظارت سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ادامه مذاکرات برپایه بسترهای توافق شده قبلی درخصوص موضوع مبادله سوخت هسته‌ای، هر دو از سوی ایران رد شد.

نماینده گروه ۱+۵ درباره امکان ادامه مذاکرات گفت: «برای نشست بعدی برنامه ریزی نکرده‌ایم، اما اگر ایران بخواهد مذاکرات ادامه پیدا کند، ما همچنان مایل به ادامه گفتگوها هستیم و درها همچنان باز است.»

اظهارات جلیلی

سعید جلیلی پس از مذاكرات در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: ما می‌خواهیم كه بر مبنای منطق مشترك و رعایت حقوق ملت‌ها گفتگوها را به عنوان فرصتی برای رسیدن به آرامش و همكاری در عرصه‌های مختلف ادامه یابد و از گفت‌وگو حول نقاط مشترك استقبال می‌كنیم و امیدواریم گفت‌وگوها نشان دهد كه ملت‌ها می‌توانند برای آینده روشن به تبادل نظر بپردازند.

جلیلی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه چه شرایطی را در گفت‌وگوهای خود گذاشته‌اید؟ اظهار كرد: احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با این حقوق لازمه ادامه گفت‌وگوها است.

وی در پاسخ به سوال یكی از دیگر از خبرنگاران در مورد طرح موضوع تبادل سوخت در مذاكرات استانبول گفت: در مورد همكاری‌های هسته‌ای اقدامات زیادی مانند ایمنی هسته‌ای، ساخت نیروگاه و ... می‌توانیم انجام دهیم كه موضوع تبادل سوخت هم می‌تواند در این چهارچوب انجام گیرد، اما لازمه آن حركت مبتنی بر همكاری و احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با حقوق آنها یا اصلاح روند موجود است.

خبرنگار دیگری اظهارات خانم اشتون مبنی بر اینكه توپ هم اكنون در زمین ایران است نظر جلیلی را پرسید كه وی گفت: دیدگاه ما كاملاً روشن و مشخص است و براساس احترام به حقوق ملت‌ها چنانچه آنها از بعدازظهر امروز نیز آماده برای مذاكره باشند گفت‌وگو را ادامه می‌دهیم.

همچنین خبرنگار دیگری پرسید كه در چه حالتی ایران حاضر به گفتگو با هیات آمریكایی خواهد بود كه وی گفت: میان جمهوری‌اسلامی و ایالات متحده نزدیك به ۳۰ سال است كه یك دیوار بی‌اعتمادی وجود دارد و ما بارها اعلام كرده‌ایم كه آمریكا باید از تقابل و رفتار نامناسب در برابر ملت ایران دست بردارد.

پیشتر، برخی منابع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری ها گفته بودند خانم اشتون از آقای جلیلی خواسته بود که به طور جداگانه با ویلیام برنز، نماینده آمریکا در این مذاکرات دیدار کند. منابع خبری همچنین از استانبول گزارش دادند که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گفتگوی مستفیم ببین این کشور و آمریکا برای بررسی مساله اتمی را رد کرده است.

یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویتر گفته است که طرفین، گفتگوهای بیشتری خواهند داشت اما در مورد زمان و محل آن هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.


ایران اروپا را ناامید کرد

بی بی سی (شبکه انگلیسی‌زبان) دقایقی پس از پایان نشست استانبول این تیتر را برای مطلب خود برگزید: ایران اروپا را ناامید کرد.

بی بی سی در ادامه می‌نویسد: هیات عالی رتبه اروپایی با نام و رسم گروه پنج به اضافه یک پس از چندین دور نشست با هیات ایرانی در استانبول این نشست‌ها را ناامید کننده خواند. کاترین آشتون که ریاست این گروه را در اختیار دارد در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که ایران با پیش شرط به استانبول آمد و همین پیش شرط‌ها ادامه کار و نیل به مقصدی واحد را برای طرفین سخت کرده است‌. این بار دو طرف هیچ سخنی در خصوص ادامه این گفتگوها به میان نیاوردند اما خانم آشتون ادعا کرد که درها برای مذاکره همچنان باز است. در این میان سعید جلیلی که ریاست هیات ایرانی را در این نشست عهده دار بود نیز چند بار بر ضرورت حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید کرد. غربی‌ها ادعا می‌کنند که تهران با ابزار قرار دادن نام استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در حقیقت به دنبال تسلیحات هسته‌ای است‌. این در حالیست که تهران سال هاست این ادعا را تکذیب می‌کند.

بی بی سی در ادامه می‌نویسد: به نظر می‌رسد که نتیجه یک روز و نیم دیدار و بحث و گفتگو میان نماینده ایران و گروه پنج به اضافه یک چندان دندان گیر نبوده است‌. پرونده هسته‌ای ایران که از قریب به دو سال پیش در بن بست گرفتار شده در استانبول هم قفلش باز نشد. البته برخلاف نشست ژنو که نشست استانبول مولود مذاکرات ایران و پنج به اضافه یک در آن بود؛ این بار در استانبول دو طرف بر ادامه دیدارها اندک اشاره ای نکردند. کاترین آشتون در مواجه با سوال‌های بی شمار خبرنگاران تاکید کرد که اروپا با چندین بسته پیشنهادی برای ایران به این نشست آمد اما نحوه رفتار ایرانی‌ها نشان داد که برای مذاکره در خصوص جزئیات برنامه هسته‌ای خود یا مهیا نیستند یا برنامه ای در ذهن ندارند‌. آشتون در ادامه این سخنان برای اطمینان دادن به اهالی رسانه ادعا کرد که پیشنهادهای اروپا همچنان بر روی میز است و تهران هم شماره تلفن وی را دارد!

سعید جلیلی در کنفرانس خبری جداگانه با آشتون به سوال‌های بیشتر و جزئیات بیشترى پاسخ داد‌. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با حکمفرمایی عقل سلیم و منطق ادامه پیدا کند. وی برای چندمین بار بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد‌. بی بی سی در این خصوص نوشت: سخنان شما به تنهایی برای پایان دادن به دغدغه‌های غرب که منتظر تماس شما هستند، کافی نیست آقای جلیلی.

بی بی سی در بخش‌هایی از گزارش خود می‌نویسد که غربی‌ها به شدت از رفتار ایران در نشست‌ها ناراضی و البته عصبانی هستند‌. آشتون پیش شرط‌های ایران را مانعی بر سر ادامه مذاکرات می‌داند: ما به گفتگوهای عملی نیاز داریم. گفتگوهایی که برای تحقق آن هم بسیار تلاش کردیم. از این نقطه به بعد توپ در زمین ایران است و این کشور می‌تواند انتخاب کند.


منابع گزارش: بی بی سی، رادیوفردا، ایلنا، دیپلماسی ایرانی