ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.01.2011, 8:06
«اصولگرایان در جستجوی حریف آسان»

روزنامه ابتکار: اصولگرایان به دنبال یک رقیب می‌گردند. حریفی که البته چندان قدرتمند نباشد که رقابت را نفس گیر کند. این موضوع در سخنان برخی از چهره‌های اصولگرا دیده می‌شود. چند روز پیش بود که حبیب الله عسگراولادی از برخی گروه‌های اصلاح طلب خواست که با شرایطی جدید وارد انتخابات شوند. وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت:« دوم خردادی‌هایی كه در فتنه سال ۸۸ با سران فتنه و دشمنان نظام همكاری نكردند و جرمی را مرتكب نشدند می‌توانند با تعریف یك هویت جدید اول برادری خود را با مردم و نظام اثبات كنند بعد در انتخابات آینده ادعای ارث نمایند. آن‌ها می‌توانند از بدنه خود رهبرانی را برگزینند كه سابقه بی‌مهری با نظام و مردم را نداشته باشند».

پیشنهاد عسگراولادی

عسگراولادی می‌داند که اصولگرایان به تنهایی نمی‌توانند در صحنه سیاسی رقابت ایجاد کنند . وی می‌گوید :« جامعه سیاسی امروز ما یك جامعه متكثر است اینطور نیست كه تنها یك دیدگاه در جامعه وجود داشته باشد ».
اینک یک عضو جامعه روحانیت مبارزضمن تایید این سخنان عسگراولادی می‌گوید : پیشنهاد اخیر عسگر اولادی درباره تعریف رهبران جدید در جبهه اصلاحات یک نوع تسامح در شکل گیری رقیب برای اصولگرایان در انتخابات سال آینده است.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه با توجه به شناختی که از اصلاح طلبان دارید فکر می‌کنید پیشنهاد اخیر حبیب الله عسگر اولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره تعریف «هویت و رهبران جدید» توسط اصلاح طلبان برای حضور در فضای سیاسی، اظهار داشت: شناخت من از اطلاح طلبان کافی نیست اما بنده هم با این پیشنهاد موافقم و آن را یک نوع تسامح در شکل گیری رقیب برای اصولگرایان می‌دانم.

مصباحی مقدم با بیان اینکه اطلاح طلبان باید در شعارها و دیدگاه‌ها و رهبران خود به گونه ای موضع گیری کنند که با فضای پس از فتنه سازگار باشد، تصریح کرد: آنها نیازمند موضع گیری شفاف نسبت به سران فتنه و بازنگری در برخی آرمانها که قبل از انتخابات سال قبل داشتند هستند.

وی در پاسخ به اینکه برخی اصولگرایان محمدرضا عارف از جمله چهره‌های می‌دانند که می‌تواند رهبری اصلاح طلبان را برعهده بگیرد، گفت: دکترعارف چهره معتدل و معقولی است و اگر خط فاصل خود را با سران فتنه را آشکار کند و با شعارهای جدید وارد عرصه شود می‌توان تصورفعالیت سیاسی اصلاح طلبان را داشت.چندی پیش حسن غفوری فرد از اعضای جامعه اسلامی مهندسین درگفتگو با خبرآنلاین محمد رضا عارف را از جمله چهره‌ها بالقوه ای دانست که می‌تواند رهبری اصلاح طلبان را بر عهده بگیرد.

اصولگرایان به دنبال رقیب ضعیف

به نظر می‌رسد که برخی از اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که در غیاب یک رقیب نمی‌توان به یک رقابت گرم اندیشید به همین جهت تلاش دارند تا حداقل نامی از یک رقیب در برابر داشته باشند پس به فکر افتاده اند که اصلاح طلبانی در این زمینه دست وپا کنند که هم رقیب باشند و هم توان پیروزی نداشته باشند.چرا که خود بهتر از هر کسی می‌دانند چهره‌های شناخته شده اصلاح طلبی اکنون امکان رقابت با این همه چهره اصولگرای صف کشیده بر صفحه شطرنج انتخابات را ندارند.

جلوگیری از رقیب سازی در اردوگاه خودی

در این رابطه دو موضوع را مد نظر دارند. یکی اینکه به هرحال بدون رقیب نمی‌توان رقابت کرد و دیگری که مهم تر هم هست این است که در صورت نبود یک حریف اصلاح طلب، مجبورند که دو تیم شوند و یک بازی دوستانه را سامان دهند والبته از آنجایی که این بازی دوستانه باید یک برنده داشته باشد، رقابت شدید می‌شود و آنچه که اتفاق می‌افتد همان است که در این چندماهه میان گروه‌های اصولگرا رخ داده است:" اتهام زنی‌های شدید،شکاف‌های عمیق و خلق صلاحاتی چون اصولگرای تقلبی، اصولگرای ناباب، شبه اصولگرا و...". همان چیزیکه ما ههاست برای از بین بردن آن تلاش می‌کنند و اکنون منشور اصولگرایی تعریف می‌کنند.