ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.01.2011, 8:27
خرابکاری در نطنز به پیشنهاد یک نهاد آلمانی

رادیو فردا: براساس بخشی از اسناد ويکی ليکس که در روزنامه گاردين چاپ شده، موضوع تخريب فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی ايران و ايجاد اخلال و نقص فنی در آن از سوی يک مرکز پژوهشی سياست خارجی در آلمان مطرح و به آمريکا پيشنهاد شده است.

اين گزارش می گويد «فولکر پرتس»، مدير «انستيتو امنيت و امور بين المللی» که يک مرکز پژوهشی در حوزه سياست خارجی در برلين است که از دولت آلمان بودجه می گيرد، به مقامات آمريکايی در برلين پيشنهاد کرده بود که «عمليات مخفيانه برای توقف برنامه اتمی، موثرتر از حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران خواهد بود.»

پيشتر گزارش شده بود که ويروسی به نام استاکس نت باعث شده در فعاليت سانتريفوژهای نطنز، اخلال ايجاد شود. روزنامه نيويورک تايمز در آخرين گزارش خود اعلام کرد ويروس استاکس نت، طراحی مشترک آمريکا و اسرائيل بوده است.

سند ديپلماتيک مزبور از سوی «فيليپ مورفی»، سفير آمريکا در آلمان که در ژانويه ۲۰۱۰، حدود يک سال پيش، ارسال شده و طبق اسناد ويکی ليکس فاش شده است، می گويد: «روش های مخفی مانند انفجارهای غيرقابل پيش بينی، حوادث، هک کردن کامپيوتر و ديگر موارد از هرگونه حمله نظامی موثرتر است چرا که اقدام نظامی برای منطقه نتايج به مراتب خطرناک تری به همراه دارد.»

آقای پرتس، از کارشناسان شاخص غرب در امور ايران است. يک سند ديپلماتيک ديگر که در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۹ ارسال شده، نشان می دهد که اين پيشنهاد از سوی مقامات رسمی آمريکا مانند کاندوليزا رايس، وزير وقت خارجه آمريکا مورد استقبال قرار گرفته و از آن حمايت شده است.

آقای پرتس در گفت وگويی با روزنامه گاردين گفته هايی که طبق اسناد ويکی ليکس از قول سفير آمريکا در برلين فاش شده را تاييد کرده و هنوز هم بر اين باور است که تخريب و يا حوادث پيش بينی نشده، بهتر از اقدام نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران است و به دليل عواقب چنين کاری، بايد از رويارويی نظامی با ايران پرهيز کرد.

وی گفته است: «اگر اقدامات تخريبی را با حمله نظامی مقايسه کنيد، به مراتب انتخاب اول بهتر است. چرا که هيچ يک از رهبران ايران نمی توانند در مورد يک حادثه و يا مشکل فنی، انگشت روی کسی بگذارند و هيچ نيازی هم به اين نيست که موشک شليک شود و يا بمبی انداخته شود. ضمن اين که همه هم اين پيام را درست می فهمند و مقامات ايران متوجه می شوند که طرف مقابل هرگونه پيشرفت اتمی نظامی را غيرقابل قبول می‌داند و به آن واکنش نشان می‌دهد.»

فولکر پرتس گفته است: «اوايل سال گذشته ميلادی، سال ۲۰۱۰ بدون اين که اطلاع دقيقی داشته باشم، ولی حس می کردم طرف‌ها و کشورهای بيشتری به سمت فعاليت‌های تخريبی و يا هک کامپيوتری در برنامه اتمی ايران حرکت می کند.»

مقامات آمريکا و اسرائيل به اين گزارش که استاکس نت طراحی آن ها بوده، واکنش نشان نداده اند. اما ديگر اسناد فاش شده نشان می دهد خرابکاری های ديگری از جمله حملات مجازی و سايبری سنگين و گسترده به فعاليت های اتمی ايران در ميان اسناد ديپلماتيک آمريکايی پيشنهاد شده است.

اين گزارش می گويد جورج دبليو بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا در سال ۲۰۰۹ و پيش از اين که کاخ سفيد را ترک کند، برنامه و بودجه ۳۰۰ ميليون دلاری در مورد ايران را تصويب کرد که ممکن است برنامه ساخت استاکس نت در آن تعريف شده باشد.

بر اساس گزارشی که روزنامه نيويورک تايمز در روز يکشنبه منتشر کرد، تاخير بوجود آمده در برنامه هسته‌ای ايران، نتيجه آزمايش مشترک اسرائيلی- آمريکايی است، زيرا کرم اينترنتی «استاکس نت»، که به روند غنی سازی اورانيوم در ايران ضربه زده است، ابتدا در کوره هسته ای ديمونای اسرائيل آزمايش شده بود.

اين روزنامه افزوده است که در جريان حمله اينترنتی ياد شده، يک پنجم از سانتريفوژهای غنی سازی اورانيوم در ايران از کار افتاده اند.

روزنامه نيويورک تايمز به نقل از کسانی که آنها را مقامات امنيتی و کارشناسان اطلاعاتی معرفی کرده ولی نام شان را ذکر نکرده است، نوشت: «اسرائيل در تاسيسات ديمونا، سانتريفوژهايی مشابه با دستگاه های گريز از مرکز ايران را که در تاسيسات غنی سازی نطنز نصب شده‌اند، توليد کرده بود.»

يک «کارشناس اطلاعات هسته‌ای» آمريکايی نيز به نيويورک تايمز گفته است دليل اين که کرم رايانه‌ای استاکس نت، موثر واقع شد، نتيجه موفق آزمايش‌ها بر روی همان نوع سانتريفوژها بود.

مقام‌های ايرانی علاوه بر متهم کردن غرب در ماجرای استاکس نت همچنين عوامل خارجی و به طور مشخص اسرائيل را متهم کرده اند که در ترور سه متخصص هسته‌ای ايران که طی يکسال گذشته به وقوع پيوسته، دست داشته‌اند.