ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.01.2011, 20:28
راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بازهم در تعلیق

در حالی كه از حدود ۶ سال پیش، روسها دائما در حال دادن وعده راه اندازی نیروگاه بوشهر هستند، روزنامه‌ی بریتانیانی دیلی تلگراف روز دوشنبه/ ۱۷ ژانویه/ نوشت مقامات اتمی روسیه هشدار داده‌اند در نتیجه‌ی حمله‌ی اینترنتی به تأسیسات اتمی ایران به وسیله‌ی ویروس "ستاكس نت" این خطر وجود دارد كه نیروگاه اتمی بوشهر حادثه ای نظیر آنچه در نیروگاه چرنوبیل رُخ داد به بار آورد.

این روزنامه به نقل از سرویس‌های اطلاعاتی غرب نوشته است، دانشمندان روسی به رهبران مسكو هشدار داده‌اند كه اگر نیروگاه اتمی بوشهر، چنانكه رهبران ایران اصرار دارند، تا تابستان ۲۰۱۱ وارد مدار تولید شود، فاجعه‌ی اتمی نظیر آنچه در چرنوبیل در دهه‌ی ۱۹۸۰ روی داد در ایران نیز اتفاق خواهد افتاد.

دیلی تلگراف كه در گزارش خود نوشته که كپی نامه دانشمندان روسی به مقامات كرملین را در اختیار دارد. این روزنامه به نقل از این دانشمندان روسی نوشته كه صدمات ویروس استاكس نت به كامپیوترهای نیروگاه بوشهر جدی بوده و علی رغم انجام عملیات سوخت گذاری در اوایل پاییز سال ۲۰۱۰، این دانشمندان نمی‌توانند تضمینی برفعالیت ایمن راكتور بدهند.

روسیه از سال ۱۹۹۷ وظیفه‌ی تكمیل و راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را برعهده داشته كه به گفته‌ی مقامات ایران قرار بود در مهرماه گذشته به شبكه‌ی تولید و انتقال برق كشور وصل شود. اندكی پس از اتمام ساختمان نیروگاه بوشهر، تأسیسات اتمی ایران به وسیله‌ی ویروس اینترنتی "ستاكس نت" كه گفته می‌شود از سوی اسرائیل و آمریكا تولید و به كار گرفته شده مورد حمله قرار گرفتند.

در گزارش دیلی تلگراف آمده است: این دانشمندان روسی كه در نیروگاه بوشهر كار می‌كنند، ادعا كردند كه بی‌اعتنایی ایران به مسایل ایمنی هسته‌ای باعث شده است كه مستقیما از كرملین بخواهند راه‌اندازی این نیروگاه را حداقل تا پایان سال شمسی به تعویق بیاندازد تا ارزیابی‌های لازم بتواند انجام گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارش دیلی تلگراف را رد کرده و می‌گوید: ویروس استاكس‌نت هیچ‌گونه تاثیر منفی بر روند پیشرفت فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است و همان‌طور كه ریاست سازمان انرژی اتمی تاكید كرده ‌است، از حدود یك سال و نیم پیش، كارشناسان و متخصصان امنیتی سازمان با هوشیاری كامل این ویروس را شناسایی كرده و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.

در ماه‌های اخیر رسانه‌ها و محافل سیاسی و اطلاعاتی غربی گزارش هایی مبنی بر تاثیرات ویروس استاكس نت در كند كردن روند پیشرفت پروژه هسته‌ای ایران منتشر كرده بودند كه مقامات ایرانی با رد این گزارش‌ها مدعی بودند كه تكنیسین‌های ایرانی توانسته‌اند این موانع را در سریعترین زمان ممكن بر طرف كرده و اوضاع را به حالت عادی بازگردانند.

روز یكشنبه (۲۶ دی ماه) روزنامه نیویورك تایمز آمریكا به نقل از برخی منابع اطلاعاتی و كارشناسان در گزارشی نوشت كه طراحی و انتشار ویروس كامپیوتری استاكس نت پروژه‌ای مشترك از سوی آمریكا و اسراییل و برای متوقف ساختن و یا ایجاد اختلال در برنامه‌های هسته‌ای ایران بوده است.

در گزارش دیلی تلگراف آمده است: دانشمندان روسی معتقدند كه رفع ضایعات وارده به نیروگاه اتمی بوشهر دست كم یك سال زمان می‌طلبد و این نیروگاه باید در بهترین حالت در اواخر سال ۲۰۱۱ راه اندازی شود.

منابع گزارش: آینده، عصر ایران