ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.01.2011, 9:14
انتقاد بى‌سابقه کلينتون از اختناق سیاسی در خاورميانه

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا که در سفری منطقه‌ای به خاورمیانه آمده است، از وضعیت حقوق بشر، جامعه مدنی، دموکراسی و فساد اداری و مالی کشورهای عربی به شدت انتقاد کرد و گفت که بیشتر حکومت‌های منطقه‌ به دلیل رکود سیاسی از سوی گروه‌های تندروی اسلامی در معرض خطرند.

به گزارش میدل ایست آن لاین، وی که در قطر سخنرانی می‌کرد از وضعیت اجتماعی جاری در کشورهای عربی و استبداد طولانی حاکم بر این کشورها انتقاد کرد و گفت: «بیشتر کشورهای خاورمیانه مطابق با تغییرات اجتماعی و سیاسی تغییر نکرده‌اند و این موضوع زنگ خطری برای بقای آنهاست.»

اظهارات تند و بی‌سابقه کلینتون در حالی بیان می‌شود که هم‌زمان با حضور وی در خاورمیانه کشورهای تونس، الجزایر، اردن و مصر در تظاهرات‌ ضد حکومتی به سر می‌برند که این وضعیت در تونس از دیگر کشورهای منطقه بغرنج‌تر است. اکنون حاکمان عرب منطقه از این نگرانند که این وضعیت به کشورهایشان سرایت کند.

کلینتون این اظهارات را در حالی بیان می‌کرد که در محل سخنرانی او نمایندگان مصر و عربستان سعودی، دو کشور مهم هم‌پیمان ایالات متحده در خاورمیانه نیز حضور داشتند. وی همچنین گفت: «هر کشوری طبیعتا با یک سری محدودیت‌ها و در عین‌حال دستاوردها روبه‌رو است. اما در برخی جوامع این وضعیت بسیار شدید است و راه‌های مقابله با آن نیز بیشتر است، خاورمیانه یکی از آنها است که در آن موسسه‌ها و سازمان‌ها در باطلاق مشکلات فرو رفته‌اند.»

وی در ادامه افزود: «من در سفرم به کشورهای منطقه دریافتم که نشانه‌های امیدوار کننده بسیاری وجود دارد که نشان از ظهور خاورمیانه جدید و خلاقانه است. مثلا در امارات متحده عربی دیدم که پروژه‌های کلانی برای تولید انرژی پاک در دست اجراست یا در یمن شاهد بودم که جوانان در تحرکات سیاسی مشارکت دارند که نوید آینده خوبی را می‌دهد. اما متاسفانه این پیشرفت‌ها جسته و گریخته است و به هیچ وجه کافی نیست و نمی‌تواند نجات‌دهنده حکومت‌های منطقه باشد. بسیاری از این حکومت‌ها غیر دموکراتیک هستند و از سوی جنبش‌های تندروی اسلامی روز به روز بیشتر در معرض تهدید قرار می‌گیرند.»

وی در برابر نمایندگان کشورهای مختلف عربی و جوامع مدنی عرب در نشست دوحه موسوم به "نشست آینده" همچنین گفت: «کسانی که بر حفظ وضعیت فعلی اصرار دارند شاید بتوانند در کوتاه مدت بر مشکلات کشورشان فایق آیند اما این موفقیت همیشگی و ابدی نخواهد بود. اگر رهبران تغییر مثبتی در نگرش خود ندهند و اجازه ندهند که جوانان در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی کشور مشارکت داشته باشند دیگران این خلاء را پر خواهند کرد به خصوص عناصر تندرو، جریان‌های تروریستی و غیره که تلاش می‌کنند از ناامیدی و فقر موجود سوء استفاده کرده و بیش از پیش در جوامع نفوذ کنند.»

کلینتون در سفر پنج روزه خود به خاورمیانه به کشورهای یمن، امارات متحده عربی، عمان و قطر سفر کرد که محور سفر او را ایران، تحریم‌های ایران و مذاکرات هسته‌ای آن تشکیل می‌دادند. اما کلینتون در هر توقفی که در پایتخت‌های این کشورها داشت بر لزوم مشارکت سیاسی جوامع مدنی تاکید کرد و به مقامات این کشورها گفت که اکثریت جوامع شما را جوانانی با میانگین سنی 30 سال تشکیل می‌دهند در حالی که حکومت‌ها به هیچ وجه پاسخگوی نیاز آنها نیست.

وزیر امور خارجه امریکا همچنین تاکید کرد، همه می‌دانیم که این منطقه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و باید از این مشکلات عبور کند. در حالی که برخی کشورها در تشکیل حکومت‌های مردمی پیشرفت‌های توجهی داشته‌اند اما در بسیاری دیگر از کشورها مردم از وضعیت جاری در کشورشان ناراضی‌اند، موسسه‌ها و سازمان‌های دولتی غرق در فسادند و نظام سیاسی حاکم بر آنها از رکود طولانی‌ای رنج می‌برد. مردم منطقه خواهان اصلاحات بیشتری هستند تا حکومت‌هایشان فعالیت بیشتری داشته باشند، بیشتر پاسخ‌گو باشند و گشایش بیشتری در جامعه ایجاد کنند.

وی همچنین گفت: «بسیاری از رهبران منطقه از ساخت کشوری که آینده جوانان را تامین کند، اعتماد جوانان به آنها جلب شود به گونه‌ای که بر حفظ آن کوشا باشند و خود را موظف به دفاع از آن کنند عاجز بوده‌اند. مردم اکنون از اطلاعاتی برخوردارند که ۲۰ یا ۳۰ پیش برخوردار نبودند و اکنون خوب می‌دادند که بسیاری از ثروت‌های کشورشان در اختیار افراد کمی است که آنها را از ثروت‌های ملی محروم کرده‌اند. متاسفانه بسیاری از کشورهای منطقه در چنین وضعیتی به سر می‌برند.»

جمعه 24 دى 1389