ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.01.2011, 12:00
افغانستان: کابل تهران نیست، همه حق اعتراض دارند

بی بی سی: حکومت افغانستان به درخواست سفارت ایران در کابل که خواستار بازداشت تظاهرکنندگان در برابر این سفارتخانه شده بود، جواب رد داده است.

اخیرا سفارت ایران در کابل، از دولت افغانستان خواست تا عاملان این تظاهرات را که روز پنجشنبه هفته گذشته در برابر سفارت ایران در کابل برگزار شد، شناسایی و بازداشت کند.

این تظاهرات در اعتراض به اقدام ایران به توقف تانکرهای مواد سوخت افغانستان در مرزهای این کشور و آنچه که "بدرفتاری" ایران با پناهجویان افغان خوانده می شد، برگزار شد.

تظاهرکنندگان تصاویر رهبران ایران را به آتش کشیده و رنگ و تخم مرغ بسوی تابلوی سفارت پرتاب کردند.

در پی این تظاهرات، سفیر ایران در کابل هشدار داد که در صورت عدم شناسایی و یا دستگیری این افراد، "احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترانزیت سوخت و یا در برخی مسائل تجدید نظر کند."

فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل گفته است که مقام های افغان در تماس تلفنی با او اظهار "تاسف" کرده و "قول" داده اند تا "مسببین" را بازداشت کنند، اما یکی از مسئولان مرکز رسانه های حکومت به بی بی سی گفت که چنین تصمیمی در مورد تظاهر کنندگان روز پنجشنبه اتخاذ نشده است.

رفیع فردوس، مشاور مرکز رسانه های حکومت افغانستان به بی بی سی گفت که آزادی بیان و حق اعتراض در قانون اساسی این کشور تسجیل شده و حکومت قصد ندارد علیه این قانون عمل کند.

آقای فردوس گفت: "کابل تهران نیست. بر بنیاد آزادی بیان که در قانون اساسی ما تضمین شده هر کس حق دارد در هر موردی که می خواهد معترض باشد و نظر خود را ابراز کند."

تظاهرات روز پنجشنبه در کابل، چهارمین تظاهرات از این نوع ظرف دو هفته اخیر در برابر سفارت ایران در کابل بود.

ایران می گوید تظاهرکنندگان "عوامل غربی" مخالف بهبود روابط دو کشور هستند.

حدود یکهزار و ششصد تانکر حامل مواد سوخت از حدود یک ماه قبل تاکنون در مرزهای ایران متوقف شده است.

تظاهر کنندگان همچنین در شعارهای خود از حکومت ایران به دلیل آنچه که "بدرفتاری" با پناهجویان افغان در ایران می خواندند، انتقاد کردند.

سفیر ایران گفت که این تظاهرات به "تحریک" حزب همبستگی و نهضت سبز اندیشان افغانستان انجام شده است.