ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.01.2011, 23:21
تحريم‌های تازه آمريکا علیه ۲۴ شرکت ايرانی


رادیو فردا: وزارت خزانه‌داری آمريکا روز پنجشنبه اعلام کرد ۲۴ شرکت کشتيرانی «صوری و پوششی»، از جمله ۲۰ شرکت در هنگ کنگ، را به اتهام ارتباط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد تحريم قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمريکا همچنين اعلام کرده است که دو شرکت مرتبط با صنايع هوا و فضا ایران را مورد تحريم قرار داده است.

استوارت لوی معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالی، در بيانيه‌ای اعلام کرده است که شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی به شدت زير فشار مالی تحريم‌های بين‌المللی است.

استوارت لوی می‌گويد تحريم‌های روز پنجشنبه در راستای افشا و نشان دادن اقدامات فريبکارانه ايران برای دور زدن تحريم‌های بين‌المللی صورت گرفته است.

طبق اين گزارش بيست شرکت از اين ۲۴ شرکت، در دو آدرس در هنگ کنگ ثبت شده‌اند که چهار شرکت از آنها متعلق به احمد سرکندی و قاسم نبی‌پور است که در تحريم ماه اکتبر وزارت خزانه‌داری امريکا از اين دو به عنوان کسانی که از برای شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی کار يا به نمايندگی از اين شرکت عمل می‌کنند، نام برده شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمريکا می‌گويد: ۱۶ شرکت ديگر در ثبت شده هنگ کنگ متعلق به کشتيرانی جمهوری اسلامی هستند يا از طريق اين شرکت کنترل می‌شوند.

طبق اين بيانيه چهار شرکت ديگر از اين شرکت‌ها در جزيره «من» در نزديکی بريتانيا ثبت شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمريکا همچنين گفته است: گروه صنايع شهيد احمد کاظمی و صنايع شهيد بابايی به سازمان صنايع هوا فضای ايران وابسته‌اند و مورد تحريم قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه داری آمريکا گروه صنايع شهيد احمد کاظمی را متهم کرده است در بخش تکنولوژيک برنامه موشکی ايران فعاليت می‌کند و در برنامه موشکی کره شمالی نيز مشارکت دارد.

وزارت خزانه داری آمريکا همچنين می‌گويد صنايع شهيد بابايی به دليل ارتباط با صنايع هوا و فضا ايران مورد تحريم قرار گرفته است.

آمريکا در اوايل آذرماه سال جاری ۱۰ «شرکت صوری» مرتبط با شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی را در ليست تحريم‌های خود قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمريکا پيشتر گفته بود ايران فعاليت‌های خود را در پشت «شبکه‌ای پيچيده از شرکت‌های کشتی‌رانی» پنهان کرده است.

ايالات متحده آمريکا از سال ۲۰۰۸ شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ايران را تحريم کرده و همچنين بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمريکا تاکنون نزديک به دهها «شرکت صوری» مرتبط با کشتی‌رانی ايران، هدف تحريم‌های آمريکا قرار گرفته‌اند.

قرار گرفتن شرکت‌های خارجی در فهرست سياه تحريم‌های آمريکا بدين معنا است که اين شرکت‌ها ديگر اجازه فعاليت در آمريکا را نخواهند داشت و شرکت‌های آمريکايی نيز نمی‌توانند با اين شرکت‌ها تماس برقرار کنند.

به دنبال تصويب آخرين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تحريم‌های يک‌جانبه‌ ديگری عليه ايران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگيرتر از تحريم‌های شورای امنيت است.

ايالات متحده آمريکا و ساير متحدان اين کشور بر اين باور هستند که جمهوری اسلامی ايران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستيابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون با تصويب چهار قطعنامه، تحريم‌هايی عليه ايران وضع کرده و از اين کشور خواسته است، به فعاليت‌های حساس هسته‌ای خود را متوقف کند