ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.01.2011, 9:18
اعتراض‌های بین‌المللی به حکم نسرین ستوده


اعتراض فرانسه

دولت فرانسه در واکنشی شدید به حکم خانم ستوده، اعلام کرد که تنها جرم این حقوقدان ایرانی دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان و روزنامه نگاران است.

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری، علیرغم اعتراض گسترده مدافعین حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

گزارشگران حقوق بشر از قول همسر نسرین ستوده خبر می دهند که حکم به وکیل ایشان نسیم غنوی ابلاغ شده و برای درخواست تجدید نظر، ۲۰ روز فرصت وجود دارد.

نسرین ستوده از زمان بازداشت خود از روز سیزدهم شهریور ۱۳۸۹ خورشیدی در سلول انفرادی در زندان اوین به سر می برد و تا کنون چند بار برای اعتراض به وضعیت نامناسب و غیر قانونی بازداشت و زندان خود و نیز برای طلب حق قانونی دیدار با اعضای خانواده اش دست به اعتصاب غذا زده است.

از سوی دیگر همسر خانم ستوده ، بعلت افشاگری هایی که در ارتباط با وضعیت وی داشته، به شعبه یک دادسرای اوین احضار شده است. به رضا خندان، یک هفته مهلت دارد تا خود را به این بخش معرفی کند.

بدنبال انتشار خبر محکومیت خانم ستوده، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که فرانسه به حکم صادر شده اعتراض دارد و از سنگینی آن عمیقاً متحیر است.

«برنار والرو»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه ۱۰ ژانویه در نشست خبری این وزارتخانه ، ضمن اعتراض به حکم صادره، خواستار شد که این وکیل حقوق بشری در ایران هرچه زودتر آزاد شود.

این مقام فرانسوی اعلام کرد که تنها جرم خانم ستوده، فعالیت حقوق بشری او و دفاع از حقوق زنان، اقلیت ها و روزنامه نگاران می باشد.

در همین روز، وزیر امور خارجه کانادا “لورانس کانن” نیز طی مصاحبه ای با مطبوعات الجزایر، نسبت به نقض موازین حقوق بشر در ایران شدیداً ابراز نگرانی نمود.


اعتراض وزارت خارجه‌ی آمريکا

وزارت خارجه‌ی آمريکا با صدور بيانيه‌ای حکم محکوميت نسرين ستوده، وکيل دادگستری و از فعالان مدافع حقوق بشر در ايران، را ناعادلانه خواند و آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه‌ی آمريکا همچنين محکوميت خانم ستوده را بخشی از تلاش‌های نظام‌مند جمهوری اسلامی برای به سکوت واداشتن مدافعان دموکراسی و حقوق بشر توصيف کرد.

فيليپ کرالی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريکا، با قرائت اين بيانيه خواستار آزادی سريع خانم ستوده شد. نسرين ستوده به گفته‌ی همسرش به دليل مصاحبه با رسانه‌های خارجی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال ممنوعيت وکالت و خروج از کشور محکوم شده است.


اعتراض دولت آلمان

مارکوس لونینگ، مسئول حقوق‌بشر دولت آلمان صدور احکام سنگین برای دو فعال حقوق‌بشر در ایران را محکوم کرد. به گفته لونیگ احکام سنگین و طولانی حبس برای نسرین ستوده و شیوا نظرآهاری «شدیداَ غیرمنصفانه» است.

مسئول حقوق‌بشر دولت آلمان در روز دوشنبه تاکید کرد که «این احکام تنها نمونه‌ای کوچک از رویه‌ای سیستماتیک علیه مدافعان حقوق‌بشر در ایران است، که از ماه‌ها پیش مشاهده می‌شود.» لونینگ از مقامات جمهوری اسلامی خواست که نسرین ستوده و شیوا نظرآهاری را هر چه زودتر آزاد کنند.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران روز یکشنبه (۹ ژانویه / ۱۹ دی) طی حکمی نهایی، شیوا نظر آهاری، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار را به ۴ سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهر کرج و۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده، خانم نظرآهاری که پس از برگزاری انتخابات بیش از یکسال در زندان بوده، حدود ۳ ماه از دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی به سر برده است. شیوا نظرآهاری از جمله دانشجویان "ستاره‌داری" است که پس از بازداشت با اتهام سنگین "محاربه" روبرو شد.

تاکنون بسیاری از انجمن‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشری به احکام دادگاه‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده و خواهان آزادی فعالان حقوق‌بشر و روزنامه‌نگاران در ایران شده‌اند.