ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.01.2011, 15:41
وضعیت خطرناک زهرا بهرامی، محکوم به اعدام

خانم بهرامی نیز در جلسه اول دادگاه همین مسئله پرونده سازی را مطرح کردند و داشتن مواد مخدر را انکار کردند که کاملا این حرف با اقرارهای قبلی شان مغایرت داشت.»

وکیل زهرا بهرامی، متهم به اعدام: قضیه خطرناک است، مدرک تنها اقرار موکلم است که او اعتراف های خود را در دادگاه پس گرفت

ژینوس شریف رازی وکیل زهرا بهرامی، شهروند ایرانی – هلندی یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا که خبر محکومیت وی به اعدام طی روزهای گذشته منتشر شد در خصوص پرونده متهمش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «خانم بهرامی دارای دو اتهام است که بخش اول آن به دستگیری او در روز عاشورا در خیابان های تهران برمی گردد اما بخش دیگر به داشتن مواد مخدر در خانه اش مربوط می شود. که در حال حاضر فقط به پرونده مواد مخدرش رسیدگی شده و از آنجا که مقدار کشف شده در خانه اش زیادتر از حد قانونی بوده به اعدام محکوم شده است. حالا حکم دادگاه بدوی به دادستانی رفته و ما منتظریم تا ببینیم نظر دادستانی چیست ؟ آیا حکم را تایید می کند یا رد.»

زهرا بهرامی که در روز عاشورا درتهران دستگیر شد پس از مدتی علاوه بر اتهام اغتشاش در این روز محکوم به نگهداری مواد مخدر در منزلش شد. او براساس حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به اتهام نگهداری مواد مخدر، محکوم به اعدام و مصادره اموال، خانه ، خودرو و پول نقد شده است در حالیکه هنوز به اتهام اول او یعنی حضور در مراسم عاشورا و متهم شدن به محاربه رسیدگی نشده است.

ژینوس شریف رازی، وکیل زهرا بهرامی با اشاره به اینکه حکم اعدام خانم بهرامی ده روز پیش به او ابلاغ شده است درباره روند قانونی این حکم نیز به کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت: « پرونده های مواد مخدر در یک مرحله به آنها رسیدگی می شود و حالتی فوری دارند. به اصلاح پروسه خودش را دارد. وقتی دادگاه بدوی حکم بدهد این حکم به دادستانی می رود و دادستان حکم را تایید یا رد می کند. اما دیگر پرونده های مربوط به مواد مخدر به دادگاه تجدید نظر نمی روند.»

شریف رازی در باره اینکه آیا بدون رسیدگی به حکم دیگر این زندانی می توانند حکم اعدام را صادر کرده و اجرا کنند، گفت: «بله . چون میزان مواد مخدری که ایشان داشته اند طبق قانون حکمش اعدام است. حتی اگر از اتهام اغتشاش در روزعاشورا تبرئه شود که فکر نمی کنم تبرئه شود. داشتن آن میزان مواد مخدر می تواند به تنهایی حکم اعدام را به اجرا در آورد. »

ژینوس شریف رازی که پس از بازداشت نسرین ستوده ، وکالت این زندانی را به عهده گرفته است با اظهار اینکه خیلی دیر وارد جریان پرونده شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « من حدود دوماه است که وارد این پرونده شدم. فقط می توانم بگویم برایم خیلی پرونده عجیبی بود. بخصوص که خانم بهرامی در اولین جلسه دادگاه تمام اتهامات و اعترافاتش را در خصوص مواد مخدر انکار کردند. قضیه خیلی پیچیده و خطرناک است و تنها امیدم این است که او مورد عفو و بخشش و مورد رافت اسلامی قرار بگیرد. تنها امیدم همین است.»

این وکیل همچنین درباره گمانه زنی ها مبنی بر اینکه اتهام داشتن مواد مخدر ، اتهامی واهی و پرونده سازی است نیزگفت: «من واقعا نمی توانم در این مورد چیزی بگویم چون خیلی دیر وارد جریان پرونده شدم و نه در زمان بازداشت بودم و نه در زمان بازجویی. و چون هیچ ادله ای ندارم نمی توانم در این باره هم اظهار نظر کنم. فقط می توانم بگویم خانم بهرامی نیز در جلسه اول دادگاه همین مسئله پرونده سازی را مطرح کردند و داشتن مواد مخدر را انکار کردند که کاملا این حرف با اقرارهای قبلی شان مغایرت داشت.»

وکیل بهرامی با اشاره به اینکه موکلش پس از انتخابات چند بار در سفرهای کوتاه مدت به ایران آمده، درخصوص اتهام ارتباط این زندانی با انجمن پادشاهی ایران گفت : «این اتهام فقط بر اساس اقرار خودشان بوده وهیچ مدرک دیگری جز اقرار خود خانم بهرامی در پرونده در این باره وجود ندارد. اما خودش هم اقرار کرده است که سالها پیش با این گروه در لندن ارتباط داشته که پس ازمدت کوتاهی متوجه می شود آنها کلاهبردارند چون ایشان کمکی مالی به آنها کرده بوده و پس از مدتی متوجه کلاهبرداری آنها می شود اما بعد تمام تلاشش را می کند تا این گروه را به دیگران بشناساند و حتی به سفارت ایران درلندن هم می رود و این قضیه را گزارش می دهد که ظاهرا ترتیب اثری نمی دهند.»

براساس پرونده در منزل زهرا بهرامی، زندانی دستگیر شده در روز عاشورا ،۴۰۰ گرم کوکائین و ۴۰۰ گرم تریاک پیدا شده است که بر اساس قانون نگهداری بیش از ۳۰ گرم هروئین، حکم اعدام دارد. در مورد تریاک اما نگهداری بیش از ۲۰ کیلو تریاک حکم اعدام دارد.