ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.01.2011, 20:24
کلاهبرداری میلیاردی در سازمان‌ها دولتی


خبرگزاری مهر: در جریان آخرین گزارش منتشره از پرونده‌های مفاسد اقتصادی توسط مجتمع قضائی امور اقتصادی (قسط) کلاهبرداری‌های چند ده میلیاردی در وزارت نفت، بانک ملی و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، شعبه دوم بازپرسی دادسرای ویژه اموراقتصادی (ناحیه ٢٢) متهمین یک پرونده رابه اتهام تحصیل مال نامشروع به مبلغ چهار میلیارد و ۸١٣ میلیون و ۶٢١ هزار و ١۷۷ تومان مجرم شناخت.

همچنین متهمین این پرونده با ارائه اسناد صوری وغیر واقعی به بانک اقدام به گشایش چهارفقره اعتباراسنادی به‌نحو غیرقانونی و نامشروع نمودند که پس از ارزیابی کارشناسان دادگستری مشخص شد که در مواردی کالاهای وارد شده به گمرک دارای ارزش بسیار پایین‌تر از مبلغ اعلام شده به بانک بوده و درموارد دیگر نیز هیچ‌گونه کالایی از بابت اعتبارات ارائه شده از سوی بانک وارد کشور نشده است.

گفتنی است پرونده اتهامی آقای ع – الف – ف – ن فرزند محمود و خانم ک – ح- ب فرزند غلامعلی پس ازصدور کیفرخواست جهت ادامه مراحل رسیدگی و صدور رای قطعی به یکی از شعب دادگاه عمومی مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال گردید. اسامی متهمین براساس قانون پس از صدور رای قطعی از سوی شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران اعلام می‌شود.

صدور کیفرخواست برای کلاهبردار ۴۵ میلیارد تومانی

همچنین دادسرای ویژه اموراقتصادی، متهم یک پرونده اقتصادی را به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۴۵ میلیارد و ۵۴٢ میلیون و ۸۵ هزار و ١۵۵ تومان هشت میلیون و ۴۵۸ هزار تومان مجرم شناخت.

متهم این پرونده آقای س- م – م -س با گشایش اعتبارات اسنادی به صورت غیرقانونی ازچندین بانک تسهیلاتی را از طریق نامشروع دریافت نموده است. بدیهی است در اجرای مقررات ماده ١۸۸ قانون آیین‌دادرسی کیفری مشخصات کامل متهم پس از رسیدگی در دادگاه بدوی وقطعیت حکم اعلام می‌شود.

کیفرخواست کلاهبردار وزارت نفت صادر شد

همچنین مجتمع ویژه قضائی امور اقتصادی اعلام کرد: بازپرس شعبه اول دادسرای امور اقتصادی با استناد به گزارشاتی ازسوی مدیر کل حوزه ریاست دیوان محاسبات کشور، دفتر دادستان کل کشور و اداره حقوقی – قضایی وزارت اطلاعات و همچنین اظهارات متهم پرونده آقای ع – ت- ج وی را مجرم شناخت و با موافقت سرپرست دادسرا کیفرخواستی علیه متهم صادر نمود.

براساس این گزارش متهم موصوف در این پرونده بااستفاده از نفوذ وارتباط خویش در وزارت نفت، به تغییر شرایط مندرج در قراردادها با شرکت خارجی پرداخته و حقوق و منافع کشورمان را نادیده گرفته است.

وی همچنین با دریافت مبالغی از کشورخارجی طرف قرارداد شرایط را به نفع آن کشور رقم زده است.

کیفرخواست این متهم جهت رسیدگی به یکی ازشعبات دادگاه عمومی مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال شد. بدیهی است در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری اسم و مشخصات کامل متهم پس از صدور رای قطعی اعلام می‌شود.

کیفرخواست متهم دریافت وام ده میلیارد تومانی با مدارک جعلی صادر شد

در یک پرونده اقتصادی با اعلام شکایت اداره حقوقی بانک رفاه کارگران در دستور کار دادسرا قرار گرفت و پس از تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس مشخص شد متهم با ارائه مدارک و اسناد صوری و غیر واقعی تسهیلات کلانی را به مبلغ ده میلیارد و ٢۷۶ میلیون و ١۴۵هزار و ۶١ تومان از سیستم بانکی دریافت نموده است.

متهم این پرونده مجرم شناخته شده و کیفرخواست صادره علیه نامبرده به یکی ازشعبات دادگاه عمومی تهران مستقردرمجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال گردید. بدیهی است وفق مقررات مشخصات کامل متهم پس از صدور حکم قطعی اعلام می‌شود.

صدور کیفرخواست برای کلاهبرداری یک میلیارد تومانی یک زن از بانک ملی

همچنین با اعلام شکایت بانک ملی پرونده متهمی در دستورکار مجتمع قضایی امور اقتصادی قرار گرفت که پس ازتحقیقات مقدماتی مشخص شد متهم این پرونده با ارائه مدارک صوری و خلاف واقع به بانک امتیاز گشایش اعتبار اسنادی را به خود اختصاص داده است در حالی که عمل نامبرده طبق قانون منطبق با عنوان مجرمانه تحصیل مال ازطریق نامشروع می‌باشد.

در این گزارش آمده است: بازپرس شعبه دوم دادسرای امور اقتصادی متهم پرونده خانم س – م را به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ یک میلیارد و ۶٢۵ میلیون و ٢۰۶ هزار و ۶۷۵ تومان مجرم شناخت. پرونده این متهم جهت رسیدگی به یکی ازشعبات دادگاه عمومی مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال شد. بدیهی است در اجرای آیین دادرسی کیفری مشخصات کامل متهم پس ازصدور حکم قطعی اعلام می‌شود.

صدور کیفرخواست برای پرونده اختلاس در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت

مجتمع قضائی امور اقصادی اعلام کرد: با اعلام گزارش ازسوی ادره کل حقوقی و قضایی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات یک پرونده در دستور کار مجتمع قضایی اموراقتصادی قرار گرفت و پس از تحقیقات مقدماتی در دادسرا و تنظیم کیفرخواست با موافقت سرپرست دادسرای امور اقتصادی پرونده جهت رسیدگی به یکی ازشعب دادگاه عمومی استان تهران مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال شد.

براساس این گزارش متهم ردیف اول دراین پرونده به اتهام جعل و تحصیل مال نامشروع به مبالغ: ١- یک میلیارد و دویست و بیست‌وسه میلیون ریال ٢- چهار صد‌وشش میلیون ویکصد‌وشصت هزار‌وهفتصد وشصت ریال (معادل سی وسه هزار وچهل ودو یورو وشش هزارو دویست‌وچهل و نه دلار امریکا) و همچنین پرداخت رشوه به مبلغ چهارصدو پنجاه ونه میلیون ریال و هفتصدو نه دلارامریکا مجرم شناخته شد.

دیگر متهم این پرونده نیز به اتهام اختلاس مبلغ ١۸۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان و همچنین مبلغ ۸۶ میلیون و ٣۸۰هزار تومان و برداشت مبلغ ٢۸۰ میلیون و ١۵۹ هزار و ۶۴١ تومان بدون مجوز قانونی از وجوه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مجرم شناخته شد.

متهم ردیف سوم کارمند شرکت نفت به اتهام اخذ رشوه به مبلغ ۷۵ میلیون تومان مجرم شناخته شد. متهم ردیف چهارم کارشناس بهینه سازی مصرف سوخت به اتهام اخذ رشوه به مبلغ ١۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و چهارصد و نود دلار امریکا مجرم شناخته شد. متهم ردیف پنجم به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ ده میلیون تومان و متهم ردیف ششم به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ ٢۵میلیون تومان و همچنین متهم ردیف هفتم به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ ده میلیون تومان مجرم شناخته شدند.