ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.01.2011, 9:51
دو سال تلاش آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ‌ایران

حسین علایی، فرمانده پیشین سپاه / دیپلماسی ایرانی: از حدود دوسال پیش امریکا به صورت جدی‌تری علیه برنامه هسته‌ای ایران وارد عمل شد و برنامه‌ریزی‌های همه جانبه‌ای برای متوقف کردن فناوری هسته‌ای در ایران به ویژه چرخه سوخت تدارک دید که این برنامه مولفه‌های متعددی را دربر داشت.

اولین اقدام این بود برای تمام کسانی که در حوزه‌ هسته‌ای صح‌آمیز ایران فعالیت داشتند پرونده تشکیل داده و سعی کردند با شناسایی آنها نوعی ناامنی روانی را به ویژه برای متخصصین هسته‌ای به وجود آورند. در همین زمینه اسامی برخی از این افراد را در رسانه‌های عمومی اعلام کردند و از طریق سرویس های اطلاعاتی برای آن‌ها محدودیت در رفت‌وآمد به کشورهای مختلف ایجاد کردند. همچنین محدودیت‌های دیگری را در امور تحصیلی و مالی و زندگی عادی این افراد نیز به وجود آوردند.

برنامه دیگری که امریکایی‌ها در رابطه با مسائل هسته‌ای ایران انجام دادند این بوده است که حوزه تحقيقات، مطالعات و تحصيل در رشته هسته‌اى را دربرخى از دانشگاه‌ها و بخصوص در دانشگاه‌های امريکا و اروپا براى دانشجویان ايرانى‌ ممنوع کرده و اجازه فعالیت به آن‌ها ندادند.

اقدام بعدى که با همکارى کشورهاى اروپايى انجام دادند اين بود که تمام شرکت هايى که به نوعى به زعم آنها به برنامه هسته‌اى ايران کمک پژوهشى و يا تهيه تجهيزات براى ايران داشتند نيز محدوديت‌هايى را ايجاد کردند و از این طریق براى آنها نوعى نا امنى بين المللى ايجاد کرده که آن‌ها هم نتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.

به موازات اين اعمال، اقدامات بين‌المللى را هم عليه ايران آغاز کردند که اکثر کشورها نتواند با ايران همکارى داشته باشد. يعنى اگر کشورى قصد همکارى با ايران را داشت و اين همکارى به نوعى حتى غيرمستقيم وابسته به برنامه هسته‌اى ايران و يا صدور فناورى مى‌شد، محدود کردند. جلوى صدور فناورى‌ها به ايران را از طريق کشورهاى اروپايى و يا ديگر کشورها گرفتند. از سوی دیگر با مراقبت های به عمل آمده در مورد تجهیزات و نرم افزارهایی که ایران برای فعال سازی سیستم‌های کنترلی نیاز داشت سعی کردند با انتقال ویروس استاکس‌نت بتوانند چرخه کنترلی سانتریفیوژها را تحت تاثیر قرار دهند.

بحث ديگر ترور برخى از دانشمندان هسته‌اى است که نتيجه آن مشخص نيست، ولى هرچه که هست اين امر به نفع امريکايى‌هاست. البته ايران بيشتر به ر‍ژيم صهيونيستى مشکوک است. حال که تا کنون دو نفر از دانشمدان هسته‌اى در ايران ترور شدند و هنوز عوامل آن هم مشخص نشده، نشان دهنده برنامه‌اى از پيش تعيين شده و پيچيده است که ايران همچنان به اسرائيل در اين زمينه بسيار مظنون است. نتيجه اين کار هم در حوزه برنامه امريکا قابل فهم است.

نکته ديگرى که بايد در اين زمينه متذکر شد اقدامات ديپلماتيک و تحريم‌هاست که به صورت رسمى اعمال مى شود و شامل چهار قطعنامه‌ای است که در سازمان ملل علیه ایران تصویب شده است.

و روش آخر اعمال فشار از طریق مذاکره است؛ طرح امريکا براى مذاکره اين است که از اين طريق ايران را وادار به تعليق غنى‌سازى اورانيوم کند. تمامى مسيرهايى که منجر به این امر می‌شود از طرف امريکا دنبال مى‌شود. به همين دليل است که طی دو سال گذشته مذاکرات به هيچ نتيجه‌اى نرسيده است، چراکه امريکايى‌ها بنا دارند که از اين طريق برنامه‌هاى خود را دنبال کرده و به اهداف خود برسند و ايران هم قرار نيست که از طريق مذاکره دستاوردهايى را که تا کنون در غنى‌سازى بدست آورده به سادگى از دست بدهد. به همين دليل است که تا کنون اين مذاکرات بى فايده بوده و وضعيت در چنین شرايطی غيرقابل پيشرفت است.