ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.12.2010, 15:37
تشدید اختلاف بازرگانی میان ایران و هند

دویچه وله: در پی خودداری بانک مرکزی هند از ارائه تسهیلات بانکی برای خرید نفت از ایران، اختلاف بازرگانی میان دو کشور شدت گرفته است. نمایندگان بانک‌های مرکزی دو کشور روز جمعه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

بانک مرکزی هند هفته گذشته (۲۴ دسامبر) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از این پس ارائه تسهیلات بانکی برای خرید نفت خام از ایران در چارچوب «اتحادیه پایاپای آسیا» را متوقف می‌کند.

«اتحادیه پایاپای آسیا» (ACU) مبادلات بازرگانی پایاپای میان بانک‌های مرکزی چندین کشور جنوب و غرب آسیا مانند ایران، هند، پاکستان، بنگلادش، سری‌لانکا، نپال، برمه، مالدیو و بوتان را در برمی‌گیرد.

براساس بیانیه‌ی بانک مرکزی هند، از این پس باید «پرداخت هزینه‌ی واردات نفت و گاز از ایران با ارزهای مجاز و خارج از چارچوب اتحادیه پایاپای آسیا انجام شود.»

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع هندی گزارش داد، با این تصمیم بانک مرکزی هند، شرکت‌های نفتی ایران و هند برای پرداخت مبادلات خود باید منبعی دیگر پیدا کنند، درغیر این صورت خرید نفت خام از ایران متوقف خواهد شد.

هند روزانه بیش از ۴۲۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند که ۲۰ درصد نفت صادراتی ایران است. تا چند ماه پیش دو کشور چین و هند خریدار نیمی از نفت صادراتی ایران بودند.

دیدار در دهلی نو

به گزارش رویترز، ایران از پذیرش مقررات جدید برای فروش نفت خود به هند خودداری کرده است. بر اساس این گزارش، هند از شرکت ملی نفت ایران خواسته بود، بانکی را در اروپا معرفی کند تا پرداخت‌ها از آن طریق صورت گیرد، اما شرکت ملی نفت ایران آن را نپذیرفته است.

رویترز به نقل از منابع هند نوشت، مقام‌های بانک‌های مرکزی دو کشور روز جمعه (۳۱ دسامبر) در دهلی نو دیدار می‌کنند تا برای نجات مبادلات میان دو کشور که ارزش آن بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در سال می‌شود، راهی پیدا کنند.

پس از تصویب چهارمین دور تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در چارچوب قطعنامه‌ی ۱۹۲۹ و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، خریداران عمده نفت ایران در حال تغییر رفتار خود هستند. چین از تابستان گذشته خرید نفت از ایران را کاهش داده است. تصمیم هفته‌ی گذشته بانک مرکزی هند نیز واردات نفت و گاز از ایران را بسیار دشوار کرده است.

تصمیم بانک مرکزی هند یک ماه پس از سفر باراک اوباما به این کشور صورت گرفت. تحلیلگران می‌گویند، این تصمیم هند ناشی از فشار ایالات متحده آمریکا بوده است.

ایران به خاطر برنامه‌ی اتمی‌اش زیر فشار جامعه جهانی است و اگر چه سازمان ملل متحد خرید نفت از ایران را تحریم نکرده، اما به گفته رویترز، ایالات متحده دولت‌ها و شرکت‌های نفتی را زیر فشار قرار داده تا از خرید نفت ایران خودداری کنند.