ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 28.12.2010, 8:21
اعدام یک زندانی سیاسی و یک زندانی امنیتی

خبرگزاری هرانا -علی صارمی و علی اکبر سیادت دو زندانی سیاسی و امنیتی بامداد امروز در زندان اوین اعدام شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بامداد امروز سه شنبه ۷ دی ماه سال ۸۹ علی صارمی که به دلیل عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به محاربه متهم شده بود به همراه یک زندانی امنیتی دیگر به نام علی اکبر سیادت به اتهام جاسوسی برای دولت اسرائیل؛ در زندان اوین اعدام شدند.

علی صارمی از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ اولین باز در سال ۱۳۶۱ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق بازداشت و به سه سال حبس تعزیری به مدت ۵ سال تعلیق محکوم شد.

نامبرده مجددا در سال ۶۸ به همین اتهام دستگیر و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد که پس از اعتراض در دیوان به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی سپس در سال ۸۴ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش سال حبس محکوم که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تقلیل یافت.

علی صارمی سر انجام در شهریور ۸۶ به دلیل شرکت در مراسم یاد بود جانباختگان ۶۷ در خاوران و انجام سخنرانی در آن مراسم، دستگیر و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

این در حالی است که جعفری دولت آبادی داستان عمومی و انقلاب تهران پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات وی را از بازداشت شدگان پس از انتخابات معرفی کرد.

هم چنین علی اکبر سیادت، زندانی امنیتی که چندی پیش دادستان تهران بدون اعلام هویت وی صدور حکم اعدامش را در رسانه‌ها اعلام کرد نیز در مهر ماه ۸۷ بازداشت و پس از چندی به اتهام جاسوسی برای دولت اسرائیل به اعدام محکوم می شود.



كمپين بين المللي حقوق بشر در ايران:
دو اعدام چهل و هشت ساعت پس از تعویق اعدام لطیفی فعال کرد: علی صارمی و علی اکبر سیادت به دار آویخته شدند


خبرگزاری جمهوری اسلامی ساعاتی پیش از اعدام دو تن به نام های علی صارمی که او را عضوسازمان مجاهدین خلق دانسته و علی اکبر سیادت که از او هم با عنوان « عامل سرویس جاسوسی» یاد کرده در صبح روز سه شنبه خبر داد. اتهام آنها محاربه بوده است.

به گزارش كمپين بين المللي حقوق بشر در ايران اعدام دو تن یاد شده تنها چهل هشت ساعت پس از توقف اعدام حبیب الله لطیفی فعال کرد صورت می گیرد که قراربود روز یک شنبه در زندان سنندج استان کردستان اعدام شود. این نگرانی وجود دارد که افراد دیگری که هم اکنون که حکم اعدام دریافت کرده اند نیز به سرنوشت افراد یاد شده دچار شوند.

همسر علی صارمی پیش از این در گفت وگویی باکمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ادعای عضویت همسرش در سازمان مجاهدین را رد کرده بود ولی گفته که همسرش به این گروه علاقه داشت اما فعالیتی برای آنها انجام نمی داد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران درخصوص محکومیت علی صارمی نوشته است: « علی صارمی در شهریور ماه ۱۳۸۶ به دلیل فعالیت های مکرر و حضور در مراسم و تشکل های ضد انقلابی در طرفداری از منافقین و ارسال اخبار برای این گروهک، دستگیر شده و در بازرسی از منزل وی ، مقادیری سی دی ، فیلم، عکس های منافقین و اوراق دست نویس تشکیلاتی گروهک یاد شده کشف و ضبط می گردد.

جلسه ی رسیدگی به اتهامات علی صارمی با حضور نماینده ی دادستان و وکیل مدافع وی برگزار می شود و شعبه ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران پس از اخذ آخرین دفاع ، نامبرده را با رعایت ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی و مادتین ۱۸۶ ، ۱۹۰ و ۱۹۱ همین قانون به اعدام محکوم می نماید که پس از اعتراض، حکم صادره در مرجع استیناف ، ‌ قطعی می گردد.»

یک منبع موثق و آشنا به پرونده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که علی صارمی در هیچ فعالیت خشونت امیزی دست نداشته و تنها دلیلی که در سال ۸۶ منجر به دستگیری وی شد مربوط به یک سخنرانی است که وی در گورستان خاوران (مکان دفن اعدامی های سال ۶۷) داشته است. او پیش از این یک بار برای دیدن پسرش به قرارگاه سازمان مجاهدین خلق در شهر نجف عراق رفته بد.

پس از انتخابات افرادی همچون جعفر کاظمی ، محسن و احمد دانشپور مقدم ، عبدالرضا قنبری ، محمد علی حاج آقایی و علی صارمی به اتهام هواداری از مجاهدین به حکم اعدام محکوم شدند. در این میان تنها علی صارمی موضوع هواداری این سازمان را پذیرفته بود و بقیه هیچ گونه رابطه با سازمان یاد شده را تایید نکردند.

اخبار صدور حکم اعدام یاد شده سال گذشته بعد از تجمعات مردمی در روز عاشورا منتشر شد که همزمانی آن با فشارهای بی سابقه بر فعالان سیاسی و دستگیری های گسترده تظاهرکنندگان این شائبه را دامن زد که به منظور ارعاب مخالفان چنین احکامی صادر شده است.

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران در ادامه در خصوص دیگر محکوم اعدام شده آورده است:

محکوم علیه اعدامی دیگر ‘علی اکبر سیادت’ نام داشت که از سال ۱۳۸۳ با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده بود. سیادت حاضر شده بود در مقابل دریافت شصت هزار دلار، اطلاعات طبقه بندی شده کشور را به رژیم صهیونیستی منتقل کند. محکوم علیه در مهر ماه سال ۱۳۸۷ ، زمانی که قصد داشت به همراه همسرش از کشور فرار کند دستگیر و مشخص می­شود که وی از طریق تلفن اعتباری با سرویس اطلاعاتی اسرائیل تماس مستمر دارد….سیادت اقرار نموده که در هر ملاقات، سه تا هفت هزار دلار حق الزحمه می­گرفته و اطلاعاتی درخصوص تعداد هواپیماهای عملیاتی ایران، پروازهای عملیاتی و آموزشی روزانه درهرپایگاه، سوانح هوایی و علت آن،سیستم­های هواپیماهای مختلف و موشک­های سپاه را در اختیار سرویس اطلاعاتی اسرائیل گذارده است.»

دادستانی تهران در ادامه آورده است:پس از پایان تحقیقات و اخذ آخرین دفاع، برای نامبرده قرار مجرمیت وکیفرخواست به اتهام جاسوسی موضوع مواد ۵۰۱ و ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی صادر می شود و با ارجاع پرونده به شعبه­ی دهم دادگاه انقلاب اسلامی، محاکمه متهم با حضور وکیل و نمایندی دادستان برگزار می شود .

شعبه ی رسیدگی کننده، اقدمات مجرمانه و عالمانه ی متهم را مصداق اقدام در جهت تقویت رژیم صهیونیستی، مقابله با جمهوری اسلامی و افساد فی­الارض تشخیص داده و او را به اعدام محکوم می کند و پس از اعتراض، پرونده به دادگاه استیناف ارسال و حکم صادره تایید می شود.


دخترعلی صارمی: خبراعدام را هم بندی‌های پدرم دادند نه مسوولان/ حتی وکیل خبرنداشت/ مادرم بازداشت شد

زینب صارمی دختر علی صارمی که صبح روز سه شنبه در زندان اوین به اتهام محاربه اعدام شد در حالی که در جلوی زندان به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که مقامات از خبردادن در خصوص اعدام پدرش خودداری کرده اند و آنها از طریق هم بندی های علی صارمی در زندان رجایی شهر کرج متوجه احتمال اجرای حکم اعدام شده اند و بلافاصله به جلوی زندان اوین مراجعه کرده اند. به گفته دختر علی صارمی حتی وکیل وی نیز از زمان اجرای حکم خبر نداشته است.

او همچنین به کمپین گفت که نیروهای امنیتی مادر وخواهر و برخی از دوستانشان که آنها را همراهی می کردند در جلوی زندان دستگیر کردند. به او گفته شده که یا سوار ون نیروهای پلیس شود یا جلوی زندان را ترک کند. او به کمپین گفت که در انتظار است که جسد پدرش را تحویل بگیرند.

زینب صارمی به کمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفت: « شب گذشته (هنگام غروب) هم بندی های پدرم از زندان گوهردشت کرج با منزل تماس گرفتند و گفتند که علی صارمی به نحو بسیار مشکوکی “ربوده شده است” و هم بندی های وی متوجه عدم حضور وی شده اند. آنها به ما گفتند واقعا بترسید.»

وی افزود: « ما به هیچ عنوان از طریق مقامات از این اعدام خبر نداشتیم. آنها به وکیل ایشان هم خبر نداده بودند. ما مثل همیشه دنبال کار ایشان بودیم و به دیوان عالی کشور و هر مرجعی که فکر می کردیم می تواند برای نجات پدرم به ما کمک کند سر زده بودیم و آنجا نامه نوشته بودیم. حتی وقتی دیشب خانوادهء ما و اقوام و دوستانمان همگی بیرون زندان اوین جمع شدیم واز سرنوشت پدرم جویا شدیم، به ما گفتند اینجا خبری نیست. همه خواب هستند. بروید.»

خانم صارمی افزود: « هنگام اذان دو آمبولانس امد. روی یکی از آنها نوشته بود “بازرسی” و روی دیگری چیزی نوشته نشده بود. نیم ساعت هم طول نکشید. بعد از مدتی سه صدای یا حسین بلند پیچید در فضا. اینقدر این صدا طنین انداز بود که بدن ما را لرزاند. بعد که نیروی انتظامی تک تک رفتند فهمیدیم که همه چیز تمام شده است. مادرم از سر شب تا صبح آنجا جلوی زندان راه رفت… »

او درخصوص اتهاماتی که به پدرش وارد شده بود گفت: « این چیزی که به عنوان محاربه برای او مطرح کردند اصلا صحت ندارد. ‌ او به مجاهدین خلق و اردوگاه اشرف فقط یک وابستگی داشت و آن هم برادر من بود که در اشرف است. او به بازجویانش هم گفته بود که عضو سازمان مجاهدین خلق نبوده و فقط رفته بود به اردوگاه اشرف تا به پسرش سر بزند.»

وی در انتها افزود: «‌از همه سازمان های حقوق بشر خواهش می کنم که نگذارند خانواده ها اینقدر داغدار بشوند. امیدوارم سازمان های حقوق بشری نگذارند که این کار را با دیگران انجام بدهند.»



یورش به تجمع مردم و خانواده آقای صارمی و دستگیری تعداد از آنها

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نیروهای ولی فقیه به خانواده علی صارمی یورش بردند و همسر، فرزند و تعدادی از تجمع کنندگان در مقابل زندان اوین را دستگیر کردند.

از شب گذشته خانواده زنده یاد علی صارمی و دها ها نفر از مردم تهران تاصبح مقابل زندان اوین تجمع کردند. خانواده زنده یاد علی صارمی خواستار دیدار با او شدند ولی اجازه دیدار را به آنها داده نشد. قبل از اذان صبح هنگامی که قصد اجرای حکم اعدام را داشتند صدای سر دادن شعار از درون زندان اوین شنیده می شد.

پس از اجرای حکم ضدبشری اعدام علیه زندانی سیاسی علی صارمی خانواده و ده ها نفر از مردم اقدام به اعتراض علیه این حکم ضد بشری نمودند. نیروهای سرکوبگر ولی وفقیه پس از اعدام زنده یاد آقای صارمی به خانواده و مردم حاضر در آنجا یورش بردند و تعداد زیادی را دستگیر کردند. اسامی تعدادی از دستگیر شدگان به قرار زیر می باشد:1- مهین صارمی همسر آقای صارمی، پویا صارمی دختر آقای صارمی، محبوبه منصوری، هادی منصوری، اکرم سنجری و تعدادی دیگر که متعاقبا اعلام خواهد شد.

غلیرغم دستگیریها و یورش وحشیانه هنوز تعداد زیادی از خانواده ها و مردم در مقابل زندان اوین تجمع کرده اند. خانواده آقای صارمی خواستار تحیویل گرفتن پیکر او هستند.