ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.12.2010, 7:13
دستگیری خانواده حبیب‌الله لطیفی و نگرانی از اعدام وی


اطلاعیه شماره پنج کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی:
ادامه بازداشت خانواده و بی خبری از حبیب الله لطیفی اعتراضات را دامن می زند

بازداشت دسته جمعی اعضای خانواده حبیب الله لطیفی در آخرین ساعات دیشب، نگرانی های گسترده ای را دامن زده است. هنوز انگیزه مسئولان امنیتی و نیز تعداد دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست. معلوم نیست علاوه بر اعضای خانواده این دانشجوی محکوم به اعدام، چه افرادی بازداشت شده‌اند.

همچنین خبرهای تایید نشده ای مبنی بر بازداشت شماری از فعالان سنندجی منتشر شده است. این اتفاقات،‌ نگرانی ها و پرسش های زیادی را در خصوص وضعیت حبیب الله لطیفی به وجود آورده است.

کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی، بازداشت فراقانونی اعضای خانواده حبیب الله لطیفی را شدیدا محکوم می کند و بر این باور است که مقامات امنیتی با بازداشت اعضای خانواده حبیب الله لطیفی و فشار بر فعالان سنندجی تنها به ملتهب تر شدن فضای سنندج و کردستان کمک می کنند.

عدم اجرای حکم حبیب الله لطیفی (در روز گذشته) اقدام مثبتی بود و به بازگشت آرامش نسبی به فضای کردستان کمک کرد. اما بازداشت دسته جمعی اعضای خانواده این دانشجوی کرد بار دیگر نگرانی های زیادی را در بین افکار عمومی دامن زده است.

کمپین سراسری نجات جان حبیب لطیفی از مسئولان امنیتی درخواست می کند تا سریعا دستور آزادی خانواده حبیب الله لطیفی را صادر کنند و به بازگشت آرامش به افکار عمومی و مردم سنندج و کردستان کمک کنند.

خانواده حبیب الله لطیفی هیچ جرمی مرتکب نشده اند و تنها به شکل قانونی و مسالمت آمیز برای نجات جان فرزندشان تلاش کرده اند. قطعا ادامه بازداشت این خانواده واکنش های اعتراضی گسترده ای را به همراه خواهد داشت. مسئولان امنیتی و قضایی علاوه بر آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان، باید با حسن نسبت، درخواست وکلای پرونده برای لغو این حکم را مورد بررسی قرار دهند.

حبيب الله لطيفي دانشجوي كرد محكوم به اعدام ، از حق دادرسي عادلانه در مراحل مختلف بازجويي ، بازپرسي و دادگاه محروم بوده است.

به گفته خانواده و وكلاي آقاي لطيفي ، تنها مستند قاضي پرونده براي اثبات اتهامات وارده به وي ، اعترافات اين دانشجوي كرد تحت فشار و شكنجه در بازداشتگاه اطلاعات بوده است . حبيب الله لطيفي در دادگاه همه اتهامات را رد كرده و گفته است كه اعترافات گرفته شده از وي تحت فشار بوده و او آنها را قبول ندارد.

کمپین از همه نهادهای بین الملی و مخالفان حکم اعدام درخواست می کند تا با حساسیتی ویژه برای لفو کامل حکم اعدام حبیب الله لطیفی تلاش کنند و خواستار آزادی فوری اعضای خانواده این زندانی کرد شوند.