ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.12.2010, 4:00
حمایت گزارش‌گران بدون مرز از جنبش آزادی  نسرین ستوده

گزارش‌گران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز از حرکت اعتراضی جنبش زنان برای آزادی نسرین ستوده حمایت می‌کند

از روز دوشنبه ٢٧ آذر ماه ١٣٨٩، هفت تن از مدافعان حقوق بشر و فعالان دفاع از حقوق زنان، از جمله شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و پروین اردلان برنده جایزه نت شهروند گزارش‌گران بدون مرز در سال ٢٠٠٩ تجمع اعتراضی را در برابر در ورودی سازمان ملل در شهر ژنو آغاز کرده‌اند.
"ما از کلیه آزاداندیشان جهان، فعالان حقوق زنان و از اعضای خانواده‌ی جهانی حقوق‌بشر درخواست داریم در همبستگی با این حرکت خواهران‌شان برای آزادی هرچه سریع‌تر نسرین ستوده به ما ملحق شوند و به هر شیوه ممکن، از پیوستن به تحصن گرفته تا ارسال ای‌-میل و نامه اعتراضی به دولت ایران، یا تجمع در مقابل سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف یا به هر شیوه ممکن دیگری، ما را یاری کنند تا صدای حق‌طلبی همکار دربندمان را به گوش جهانیان برسانیم."
گزارش‌گران بدون مرز که همواره سرکوب آزادی بیان در ایران را محکوم کرده است. حمایت قاطع خود را از این اقدام اعلام می‌کند. از فردای انتخابات مجدد و مورد مناقشه محمود احمدی نژاد، موج سرکوب گسترده علیه روشنفکران و فعالان مدنی و فرهنگی در ایران آغاز شده است.
ایران امروز با ٣٧ روزنامه‌نگار زندانی، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است. از جمله این روزنامه‌نگاران عبدالرضا تاجیک، برنده جایزه ٢٠١٠ آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز که برای تعهد حرفه‌ای خود به آزادی اطلاع‌رسانی این جایزه را دریافت کرده است.
متن کامل بیانیه به شرح زیر است:
مردم آزاده جهان!
جان نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق‌بشری و فعال حقوق زنان ایران در خطر است. نسرین ستوده از سیزدهم شهریور به علت فعالیت‌های حقوق‌بشری خود دستگیر شده و بیش از صدوسیزده روز است که در زندان به سر می‌برد. دادستان، این وکیل شجاع را به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی متهم کرده است. با پایان یافتن تحقیقات مقدماتی و نیز ختم دادرسی، طبق قوانین ایران، حداکثر طی یک هفته می‌بایستی نسبت به اتهام ایشان اظهارنظر شود.
همچنین طبق مقررات ایران، پس از شروع محاکمه، نگهداری زندانی در سلول انفرادی ممنوع است. اما خانم ستوده از نخستین روز بازداشت تاکنون یعنی بیش از صدوسه روز، در سلول انفرادی به سر برده و به درخواست‌های مکرر او و ئکلایش برای آزادی به قید وثیقه توجهی نشده است و درنتیجه خانم ستوده به اجبار در اعتراض به عدم رعایت قوانین از تاریخ سیزده آدر، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
اما متاسفانه نه تنها به درخواست‌های قانونی وی ترتیب اثر داده نشده، بلکه اتهامات جدیدی نیز همچون عدم رعایت حجاب اسلامی از سوی مقامات قضایی به او وارد شده است.
ما امضاکنندگان این بیانیه، جمعی از فعالان حقوق زنان که از سال‌ها قبل، افتخار همکاری با این وکیل شجاع را داشته یا از موکلان ایشان بوده‌ایم، به خاطر هم‌دردی با وی و اعتراض به تضییع حقوق قانونی‌اش، از تاریخ دوشنبه بیست دسامبر (بیست‌ونه آذر) در مقابل در ورودی سازمان ملل در شهر ژنو آغاز به تحصن می‌کنیم.
ما از کلیه آزاداندیشان جهان، فعالان حقوق زنان و از اعضای خانواده‌ی جهانی حقوق‌بشر درخواست داریم در همبستگی با این حرکت خواهران‌شان برای آزادی هرچه سریع‌تر نسرین ستوده به ما ملحق شوند و به هر شیوه ممکن، از پیوستن به تحصن گرفته تا ارسال ای‌-میل و نامه اعتراضی به دولت ایران، یا تجمع در مقابل سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای مختلف یا به هر شیوه ممکن دیگری، ما را یاری کنند تا صدای حق‌طلبی همکار دربندمان را به گوش جهانیان برسانیم.
شیرین عبادی، خدیجه مقدم، منصوره شجاعی، پروین اردلان، شادی صدر، آسیه امینی و محبوبه عباس‌قلی‌زاده