ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.12.2010, 7:15
صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها و پلیس در خیابان‌ها

کلمه – گروه اقتصادی: “مکن ای صبح طلوع!” این پیامک کوتاه را در دقایق اخیر خبرنگاران چند رسانه نزدیک به دولت، برای دوستانشان ارسال کردند. آنها شاید بهتر و یا لااقل زودتر از رئیس دولت حاضر به پذیرش واقعیتی شده‌اند که در پس لبخندهای هیستریک‌اش در نطق تلویزیونی امشب پنهان بود.

احمدی نژاد در آخرین ساعات روز شنبه، از آغاز طرح هدفمند شدن یارانه‌ها خبر داد. چیزی از پخش این سخنان هم نگذشته بود که ستاد هدفمندی یارانه‌ها با انتشار “اطلاعیه شماره دو” از تعیین قیمت ۴۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۷۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین آزاد خبر داد و قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای را نیز تا ۱۵۰ تومان بالا برد و همچنین قیمت گازوئیل غیر سهمیه‌ای را نیز به به لیتری ۳۵۰ تومان رساند.

اما هنوز دقایقی از پخش مستقیم اظهارات رئیس دولت در سیمای جمهوری اسلامی نگذشته است که از سطح شهر تهران خبر می‌رسد صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌های پایتخت ایجاد شده و نیروهای پلیس نیز به صورت گسترده در سطح معابر و میادین شهر حضور یافته‌اند. به نظر می‌رسد که اعلام (یا به بیان بهتر اهدای) سهمیه‌ی بنزین حمایتی علی‌الحساب نیز نتوانسته اعتماد مردم به دولت را جلب کند و بدین ترتیب در حالی که صبح هنوز فرا نرسیده و بانک‌ها، نانوایی‌ها، فروشگاهها و دیگر واحدهای اقتصادی آسیب‌پذیر از طرح هدفمندی، هنوز آغاز به کار نکرده‌اند، فعلا پمپ بنزین‌ها طلیعه‌ای پر ازدحام و تا حدی ناآرام را برای انقلاب اقتصادی مدنظر احمدی نژاد وعده می‌دهند.

گزارش خبرنگار کلمه از سطح شهر تهران حاکی است که نیروهای پلیس و همچنین ماموران لباس شخصی به طور ویژه در کنار پمپ بنزین‌ها حضور پررنگی دارند و چراغ‌های گردان خودروهای پلیس، بر روی صف‌های طولانی که از دقایق ابتدایی اعلام آغاز طرح هدفمندی، جلوی پمپ بنزین‌ها تشکیل شده، نور می‌اندازد تا شاید شبی که به گفته‌ی حامیان دولت، نباید صبح شود، قدری روشنایی به خود ببیند.

شب تاریک هدفمند شدن یارانه‌ها آغاز شده است. طرحی که دولت جدا از ملت، بدون تدبیر و دوراندیشی و بدون توجه به نظر عموم کارشناسان اقتصادی، به مرحله‌ی اجرا درآورده، از فردا سرنوشت آینده‌ی نزدیک مردم و شاید آینده‌ی کمی دورتر دولت مستقر را رقم خواهد زد.

چندی پیش که میرحسین موسوی نسبت به امنیتی کردن فضای کشور به بهانه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها هشدار داده بود و گفته بود “هنر نیست که برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در ۲۰۰۰ منطقه تهران نیرو بچینیم یا فرمانده پلیس به یاری سپاه و بسیج جهت ترساندن مردم افتخار کند و شیوه مدیریتی این آقایان بلایی بر سر کشور چه در اقتصاد و حوزه‌های دیگر آورده که امکان برگشت به وضعیت شش سال گذشته هم خیلی سخت شده است” دولتمردان حاکم، به این نکته‌ی دوراندیشانه توجه نکردند که اجرای یک طرح اقتصادی با زمینه‌چینی امنیتی و پلیسی کردن فضا، معنایی جز اعتراف به عدم تسلط دولت بر اوضاع، جدایی دولت از ملت و نبود تدبیر و اعتماد به نفس در دولت، ندارد.

حال طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در شرایطی کلید خورده که از همین شب آغازین، فضای پلیسی پایتخت نشان از فرداهای تلخ‌تر دارد؛ فرداهایی که لاجرم مواجهه‌ی اقشار ضعیف با واقعیت تکان‌دهنده‌ی هدفمندی نیز قرار است با مشت آهنین دولت پلیسی روبه‌رو شود.