ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.12.2010, 20:16
محکومیت جهانی انفجار تروریستی چا‌بهار

دویچه وله: رئيس جمهور آمریکا، وزیرخارجه آلمان، بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد و دولت‌های بریتانیا و فرانسه و اردن حملات تروریستی چا‌بهار را بشدت محکوم کردند. این انفجارها دستکم ۳۳ کشته و ۸۳ مجروح برجای نهاد.

عملیات تروریستی خونین صبح چهارشنبه (۲۴ آذر/ ۱۵ دسامبر) در بندر چا‌بهار ایران، با محکومیت جهانی مواجه شد. در این حادثه دست‌کم ۳۳ نفر کشته شدند.

مقام‌های محلی چابهار می‌گویند که چهار پرسنل نیروهای انتظامی نیز جزو قربانیان هستند. رئيس جمهور آمریکا و وزیرخارجه آلمان این عملیات را محکوم کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، عصر امروز به نقل از فرماندار چابهار نوشت که در دو عملیات انتحاری علیه شیعیان این شهر، ۳۳ نفر کشته و ۸۳ نفر مجروح شده‌اند. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) تعداد قربانیان انفجار را ۳۹ نفر اعلام کرده است.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده که ۳ نفر در این عملیات دست داشته‌اند. یکی از آنان بر اثر انفجار کشته شده، یکی دیگر که بمب همراهش عمل نکرده، به ضرب گلوله ماموران امنیتی زخمی و نفر سوم نیز دستگیر شده است.

اما سید علی باطنی، فرماندار و رئیس شورای تامین چابهار اعلام کرده که فقط دو نفر در این اقدام دست داشته‌اند. به گفته‌ی وی، هر دو نفر توسط ماموران شناسایی شده‌اند، ولی قبل از هر حرکتی، یکی از آنان جلیقه‌‌ی انفجاری خود را منفجر کرده است.

جندالله مسئولیت انفجار را پذیرفت

به‌گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، گروه جند‌الله ساعاتی پس از این عملیات، مسئولیت آن را به عهده گرفت.

عبدلمالک ریگی رهبر این گروه چند ماه پیش به وسیله جمهوری اسلامی اعدام شد. جند‌الله در همان زمان تهدید کرد که انتقام خون ریگی را خواهد گرفت. ایالات متحده آمریکا به تازگی جند‌الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی ثبت کرده است.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. اکثریت جمعیت این استان را اهل تسنن تشکیل می‌دهند و گروه جند‌الله مدعی دفاع از حقوق این اقلیت مذهبی است.

محکومیت جهانی انفجار تروریستی چاه‌بهار

بلافاصله پس از عملیات تروریستی چابهار، وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای این عملیات را محکوم کرد.

وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای مطبوعاتی خود گفته است: «من این سوء‌قصد مزورانه به مومنان بیگناه را شدیدا محکوم می‌کنم. من با خانواده‌های قربانیان همدردی و برای زخمیان پرشمار این حادثه، بهبودی هر چه زودتر آرزو می‌کنم. اقداماتی از این دست نشان می‌دهد که خشونت تروریستی تهدیدی جهانی است که ما برای مبارزه با آن باید در سطح بین‌المللی همکاری کنیم».

وزیرخارجه آلمان هم‌زمان در تماس با علی‌اکبر صالحی سرپرست وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی، این فاجعه را از سوی همه اعضای هیئت دولت آلمان به مردم ایران تسلیت گفت.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز انفجار تروریستی چاه‌بهار را به عنوان عملی «فجیع و ظالمانه» محکوم کرد.

آقای اوباما گفت:«این کار، اقدامی بزدلانه و شرم‌آور است.» رئیس جمهور آمریکا افزود:«آمریکا در کنار خانواده‌ها و بستگان همه‌ی آنهایی است که در این حادثه جان خود را از دست داده و یا زخمی شده‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار مجازات عاملان این اقدام تروریستی شد.

همزمان، بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد و دولت‌های بریتانیا و فرانسه نیز حملات تروریستی صبح چهارشنبه چابهار را بشدت محکوم کردند.

کاخ سلطنتی اردن نیز اعلام کرد که ملک عبدالله دوم، در پیامی به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، با محکوم کردن این حملات، تاکید کرده است که «اردن در غم برادران ایرانی خود شریک است».